خبر
کد خبر : 2047
شنبه - 23 شهریور 1398 - 15:20

تفاهم نامه سه جانبه برای تولید بذر «هیبرید» در کشور

سازمان اوقاف و امور خیریه، دانشگاه آزاد اسلامی و صندوق پژوهش و نوآوری در زمینهٔ تولید بذر «هیبرید» در کشور تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه امضا کردند.

تفاهم نامه سه جانبه برای تولید بذر «هیبرید» در کشور

به گزارش آوای جامعه ، مهدی پندار؛ معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه این سازمان در گفتگویی در حاشیه این نشست که در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: در شرایط تحریم، که مردم فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند، سازمان اوقاف به منظور رفع نیازهای پایه و اساسی مردم ارتقای بهره وری موقوفات را از جمله اهداف مهم خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در این راستا و برای دور زدن تحریم‌ها و همچنین صرفه‌جویی در منابع، افرایش بهره وری از موقوفات، ایجاد اشتغال و کمک به رونق تولید چاره‌ای جز این نداریم که به فعالیت‌های دانش‌بنیان بپردازیم.

پندار بابیان اینکه موقوفات از دل مردم برآمده‌اند، به جایگاه اجتماعی موقوفات اشاره و تأکید کرد: سازمان اوقاف در زیر شاخه های مختلف کشاورزی نظیر شیلات، دامپروری، باغات و زراعت، به‌صورت جدی در حال پیگیری فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

وی همچنین تصریح کرد: بطور مثال یکی از موضوعات اساسی در بحث زراعت موضوع بذر است. همان‌طور که می‌دانید اغلب بذرهای کشاورزی بخصوص صیفی‌جات از خارج کشور تهیه می‌شود. در حالیکه دانش و ظرفیت تولید آنها در کشور وجود دارد.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف یادآور شد: این تفاهم‌نامه سه‌جانبه در همین راستا و به‌منظور بهره‌برداری از چند واریته بذر هیبرید در حوزه صیفی‌جات مثل خیار، گوجه‌فرنگی و فلفل منعقد شده که این بذرها پس از تولید انبوه در اختیار کشاورزان عزیز کشورمان قرار خواهد گرفت. علاوه بر این در زمینه شیوه های مختلف کشت گلخانه ای و کشت بافت نیز برنامه های مهمی در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی افزود:در زمینه دامپروری هم به منظور تامین نیازهای اساسی مردم بویژه گوشت و شیر، سازمان به موضوع دام مولد و دورگه گیری وارد شده است.در زمینه شیلات شیوه های نوین تکثیر آبزیان نظیرپرورش ماهی در قفس، پرورش متراکم و فوق متراکم میگو در اولویت فعالیتهای ماست .

پندار در ادامه به تشریح فعالیت‌های دانش‌بنیان سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت و گفت: قصد تأسیس صندوق پژوهش و فناوری را داریم . با توجه به حمایت سازمان اوقاف از فعالیت‌های دانش‌بنیان،علاوه بر تأسیس این صندوق ایجاد سه مرکز نوآوری و همچنین پارک علم و فناوری با توجه به موقوفات ذی‌ربط در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: ما علاوه بر بخش کشاورزی در حوزه‌های معدنی، سلامت، گردشگری و بقاع متبرکه نیز برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم که در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گفتنی است، بذر هیبریدی که اشاره به بذر F۱دارد، به طور مستقیم از پیوند دو والد که از لحاظ ژنتیکی کاملا از هم متمایز هستند ایجاد می شود و در نهایت به بذری تبدیل می شود که دارای ویژگی های هر دو والد خواهد بود. با توجه به این که واژه هیبرید(Hybrid) اشاره به نیروی هیبریدی هم دارد، بنابراین می توان گفت بذرهای هیبریدی همانطور که از اسمشان نیز مشخص است نسبت به والدین خود برتری کامل دارند چرا که ترکیبی از صفات کیفی و مفید هر دو والد هستند.

در واقع این نوع از بذرها برای دست یافتن به ویژگی های بهتر از الحاق دو یا چندین نوع گیاه بدست می آیند. به این ترتیب چنانچه کشاورزان برای عملیات کاشت از بذر استفاده می کنند بهترین گزینه برای آنها بذرهای اصلاح شده است. چرا که بذر ترکیبی هیبریدی منجر به تولید درختان و یا گیاهانی خواهد شد که علاوه بر پایداری و مقاومت بیشتر در برابر آفت ها و بیماری ها، دارای میوه ها و محصولات درشت تر و مرغوب تری خواهند بود و حتی در آخر منجر به تسهیل فرآیند برداشت این محصولات نیز می شود.