آوای شهر » خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 20284
چهارشنبه - 5 آذر 1399 - 11:32

تاسیس باشگاه مجازی ورزش های همگانی

باشگاه مجازی ورزش‌های همگانی و قهرمانی وزارت بهداشت با هدف اشاعه ورزش در شرایط محدودیت‌های کرونایی توسط اداره ورزش‌های همگانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تأسیس شد.

تاسیس باشگاه مجازی ورزش های همگانی

باشگاه مجازی ورزش‌های همگانی و قهرمانی وزارت بهداشت با هدف اشاعه ورزش در شرایط محدودیت‌های کرونایی توسط اداره ورزش‌های همگانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تأسیس شد.

به گزارش گروه سلامت آوای جامعه، حسین میرزاراه کوشکی رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت در حاشیه نشست تشریح چگونگی ثبت و ایجاد باشگاه مجازی ورزش‌های همگانی و قهرمانی وزارت بهداشت که با حضور رحمان خدابنده‌لو مدیرکل دانشجویی و  افسانه صادقی معاون اداره کل دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: این باشگاه در نوع خود «اولین باشگاه ورزشی مجازی» است که در سطح کشور تأسیس شده است.

وی  خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۵ درصد از برنامه‌های اجرایی این باشگاه پیش رفته و در حال کامل کردن مقدمات لازم برای پیشبرد اهداف خود در مسیر تأسیس این باشگاه هستیم. تلاش ما در اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت راه‌اندازی این باشگاه در آذر ماه است تا در طلیعه ۱۶ آذرماه روز دانشجو هدیه‌ای به دانشجویان عزیزمان باشد.

این مقام مسؤول گفت: به منظور ثبت نام دانشجویان علاقمند سایتی برای باشگاه مجازی ورزش‌های همگانی و قهرمانی وزارت بهداشت طراحی شده است که در نظر داریم برای المپیاد بازی‌های فکری از طریق این سایت وارد عمل شویم.

بر اساس برنامه در نظر گرفته شده، پیشرفت کار باشگاه در سه مرحله شش ماهه اتفاق خواهد افتاد که شامل مرحله درون سازمانی، مرحله برون سازمانی و مرحله درون سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

کوشکی عنوان کرد:  دانشجو با ثبت نام در این باشگاه می‌تواند عضوی از باشگاه شود و به هیچ عنوان برای ثبت نام در باشگاه نیاز به مکان و یا تجهیزات خاصی نیست.

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت، نسبت به موفقیت باشگاه در مسیر اهداف تعیین شده ابراز امیدواری کرد و گفت: برای موفقیت در مسیر باشگاه نیازمند زیرساخت قوی در حوزه مجازی هستیم تا با داشتن سایتی قدرتمند، علاقه‌مندان و اعضای باشگاه پوشش لازم داده شوند و در این خصوص نیاز به بانک اطلاعاتی قوی داریم.

وی به عضو شدن دانشجویان در باشگاه مجازی ورزش‌های همگانی و قهرمانی وزارت بهداشت اشاره کرد و عنوان داشت: پس از ثبت‌نام دانشجویان و عضویت این عزیزان در باشگاه، دانشجویان عضو شده وارد انجمن‌های ورزشی خواهند شد و هر فرد بسته به انجمن انتخابی خود، آموزش های لازم را دریافت می‌کند و از سوی دیگر می‌تواند در مسابقات ورزشی اعلامی در باشگاه شرکت کند.

این مقام مسؤول خاطر نشان کرد: کار در این باشگاه را از ۸ رشته آغاز کرده‌ایم که شامل رشته‌های دارت، روبیک، طناب زنی، آمادگی جسمانی و در بخش‌های آزاد شامل رشته‌های روپایی، هدف‌زنی والیبال، فریزبی و لیوان چینی می‌شود؛ در ادامه کار باشگاه، افزایش رشته‌ها را بر اساس نوع علاقه مخاطبان خواهیم داشت.

همچنین رحمان خدابنده‌لو مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: طرح تاسیس باشگاه مجازی ورزش‌های همگانی و قهرمانی ایده‌ای بود که اوایل سال جاری و با شروع اپیدمی کرونا مطرح شد؛ با پی گیری‌هایی مجدانه‌ای که همکاران ما داشتند در نهایت موفق به ثبت این باشگاه به نام وزارت بهداشت شدند که روال اداری کار تا مرحله نهایی در دست انجام است.

وی افزود: باشیوع ویروس کرونا، مسابقات حضوری ورزشی در وزارت بهداشت تعطیل شد و مسابقات ورزشی مجازی به سرعت در فروردین ماه سال جاری در چهار رشته برگزار شد؛ مرحله دوم این مسابقات نیز به تازگی برگزار شد و این روند همچنان تا المپیاد بازی‌های همگانی و ورزش‌های الکترونیک ادامه دارد.

به واقع از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور، نگرانی عدم حضور دانشجویان و برگزار نشدن مسابقات ورزشی به شکل حضوری و صدمات ناشی از محدودیت‌های تحرکی ناشی از شیوع کرونا وجود داشت که همکاران بنده تلاش کردند با جایگزین کردن مسابقات ورزشی مجازی، روحیه تمرین، تلاش و رقابت ورزشی را در میان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی حفظ کنند.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: ایده تأسیس باشگاه مجازی نیز از همین بدنه شکل گرفت تا بتواند ساختار منسجمی را در حوزه ورزش‌های مجازی داشته باشد؛ به واقع کار در فضای مجازی علی‌رغم سختی‌هایی که دارد که در برخی مراحل اجرایی حتی از برگزاری به شکل حضوری سخت‌تر است، اما با توجه به هزینه، کم دارای آینده خوبی است که ما نیز به این سمت در حال حرکت هستیم.

خدابنده‌لو با بیان این‌که پس از رفع شدن محدودیت‌های کرونایی، ورزش در فضای مجازی ادامه خواهد داشت، گفت: برقراری ارتباط مستقیم با ورزشکاران یکی از محسنات باشگاه‌ ورزشی مجازی است، به نحوی که بازیکنان می‌توانند با ثبت نام در باشگاه، آموزش‌های لازم را دریافت کنند، مربی داشته باشند، با حضور مربی تمرین کنند و در نهایت در مسابقات حضور یابند. در این مسیر نگاه ما معطوف به مسابقات بین المللی است تا با حمایت از این ورزشکاران امکان حضور در ورزش‌های همگانی به صورت مجازی وجود داشته باشد.

این مقام مسؤول با بیان این‌که باشگاه مجازی ورزش‌های همگانی و قهرمانی وزارت بهداشت به ورزش‌های همگانی به صورت حرفه‌ای‌تر نگاه می‌کند، عنوان داشت: به دنبال تأسیس باشگاه، اعضای ثبت‌نامی پس از فارغ التحصیلی رها نخواهند شد؛ به دیگر معنا حدود ۸۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی که در نهایت در بخش‌های بهداشت و درمان شاغل می‌شوند با عضویت در باشگاه، پس از فارغ التحصیلی نیز می‌توانند فعالیت خود در باشگاه را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: بر این اساس با توجه به بانک اطلاعاتی که از طریق این باشگاه خواهیم داشت، در حوزه مسابقات حضوری هم می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

خدابنده‌لو ورزش کردن را موجب سلامتی و نشاط فرد دانست و گفت:  من نیز در دوران شیوع کرونا ورزش در منزل را انجام می‌دهم و پیاده روی روزانه خود را دارم تا از نشاط ورزش کردن دور نمانم؛ امیدوارم عزیزان دانشجو نیز در منزل از هر فرصتی استفاده کنند و برای حفظ تندرستی خود ورزش کنند.