میزان آلایندگی خودروهای دیزلی در شهرهای بزرگ
۷۰ درصد ذرات معلق از جنس دوده است که منشأ آن نیز سوختهای فسیلی و خودروهایی است که از گازوئیل استفاده میکنند.
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: ۷۰ درصد ذرات معلق از جنس دوده است که منشأ آن نیز سوختهای فسیلی و خودروهایی است که از گازوئیل استفاده میکنند.
به گزارش تسنیم، داریوش گلعلیزاده یکی از منابع آلودگی هوای شهرهای بزرگ را خودروهای دیزلی با سوخت فسیلی عنوان و اظهار داشت : امروزه مهمترین چالش در موضوع آلودگی هوای شهرهای کشور، منابع متحرک آلودگی هواست که خودروهای دیزلی سهم قابلتوجهی در این حوزه ایفا میکنند.
وی با بیان اینکه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بهعنوان شاخص آلودگی هوای تهران و اغلب کلانشهرهای کشور است، افزود: طبق برآوردهایی که در زمینه ذرات معلق در هوا انجام دادهایم، ۷۰درصد ذرات معلق از جنس دوده است که منشأ آن نیز سوختهای فسیلی و خودروهایی است که از گازوئیل استفاده میکنند.
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، آلودگی هوای شهرها را در بلندمدت باعث تغییرات اقلیمی و آب و هوایی دانست و تصریح کرد: افزایش غلظت آلایندهها، به ویژه ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون در درازمدت موجب گرمی هوا میشود، زیرا این ذرات مجالی برای جابهجایی هوا ایجاد نمیکنند؛ بنابراین در بلندمدت شاهد تغییرات اقلیمی، اعم از گرمشدن ناگهانی هوا در فصول سرد یا بارشهای غیرمنتظره هستیم.
گل علیزاده با اشاره به اقدامات انجامشده برای کاهش اثرات میزان آلایندگی خودروهای دیزلی در شهرهای بزرگ، گفت: براساس برنامهریزیهایی که انجام دادهایم، قرار شده فیلتر جاذب دوده روی خودروهای دیزلی که بیشتر نیز خودروهای عمومی را شامل میشود، نصب شود.
وی در تشریح تأثیر فیلتر جاذب دوده روی خروجی خودروهای دیزلی گفت: این فیلتر موجب کاهش انتشار دوده ناشی از سوخت گازوئیل در خودروهای دیزلی میشود.
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست در پایان خاطرنشان کرد: طبق توافقات صورتگرفته، از شمارهگذاری خودروهای دیزلی نو که فاقد فیلتر جاذب دوده باشند، جلوگیری میشود؛ البته تولید این خودروها همواره مورد پایش و نظارتهای زیستمحیطی قرار میگیرد تا رعایت این استاندارد تداوم یابد.