آوای شهر » خبر » محیط زیست » نبض جامعه
کد خبر : 19219
یکشنبه - 11 آبان 1399 - 11:06

مهمترین دلایل آلودگی هوای پایتخت

صنایع آلاینده در شهر تهران کمتر است نسبت به شهر‌های دیگر، که عمده‌ترین آلوده کننده در تهران صنایع مستهلک متحرک هستند.

مهمترین دلایل آلودگی هوای پایتخت

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: عمده‌ترین آلاینده‌ها در تهران صنایع متحرک است، نه اینکه در تهران صنایع آلاینده نداریم، اما به لحاظ سهمی، صنایع متحرک سهم زیادی در آلودگی هوای تهران دارند.

به گزارش میزان، مسعود تجریشی ،گفت: در شهر تهران ۶۰ درصد آلودگی به علت وجود صنایع متحرک است (صنایع حمل و نقل) و ۴۰ درصد دیگر از لحاظ مواد معلقی که در هوای تهران است بخشی از موتورخانه ها، صنایع، نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده است.

تجریشی عنوان کرد:  صنایع آلاینده در شهر تهران کمتر است نسبت به شهر‌های دیگر، که عمده‌ترین آلوده کننده در تهران صنایع مستهلک متحرک هستند.

وی با اعلام اینکه منابع متحرک بیش از ۶۰ درصد و منابع دیگر مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع هم در مجموع حدود ۳۵ درصد آلودگی تولید می‌کنند، گفت: عمده آلودگی هوای تهران را خودرو‌های دیزلی و موتورسیکلت‌ها و سواری‌ها تولید می‌کنند در حالی‌که تعداد خودرو‌های دیزلی ما حدود ۲ درصد کل خودرو‌ها در تهران هستند که بیشتر آن‌ها کامیون هستند که اگر بتوانیم همین مجموعه را کنترل کنیم، آلودگی کاهش پیدا می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد : عمده‌ترین آلاینده‌ها در تهران صنایع متحرک است، نه اینکه در تهران صنایع آلاینده نداریم، اما به لحاظ سهمی، صنایع متحرک سهم زیادی در آلودگی هوای تهران دارند.

تجریشی گفت: سازمان های نظارتی سازمان محیط زیست با سازمان استاندارد که استاندارد‌ها را پیگیری و نظارت می‌کنند و هماهنگی‌های لازم را برای استاندار سازی انجام می‌دهند، برای اجرای مصوباتی که جهت کاهش آلودگی به دستگاه‌های اجرایی داده شده، به دلیل عملیاتی نشدن مصوبات هنوز به نتیجه‌ی مطلوبی برای کاهش آلایندگی نرسیده ایم.