کولاک مردم در اربعین / رسانه های رسمی جا ماندند!
مدیر مسئول پایگاه خبری آوای جامعه گفت: پویشهای مردمی در روزهای گذشته، درباره اربعین کولاک کرد و معتقدم رسانههای رسمی جدا از صداوسیما از این پویش مردمی عقب ماندهاند.
مدیر مسئول پایگاه خبری آوای جامعه گفت: پویشهای مردمی در روزهای گذشته درباره اربعین کولاک کرد و معتقدم رسانههای رسمی جدا از صداوسیما از این پویش مردمی عقب ماندهاند.
علی البرزی با حضور در برنامه “انعکاس” رادیو گفتوگو، با اشاره به اینکه شبکههای اجتماعی مملو از پویشهای اربعینی بود و مردم به رسانه تبدیل شدهاند، اظهار داشت : مردم این محتواها را با یک موبایل معمولی تولید کردهاند و به برای یکدیگر و عموم به اشتراک گذاشتند.
وی افزود: پویشهای مردمی در روزهای گذشته درباره اربعین کولاک کرد و معتقدم رسانههای رسمی جدا از صداوسیما از این پویش مردمی عقب ماندهاند.
البرزی خاطرنشان کرد: مطبوعات و خبرگزاریها به قدری درگیر موضوعات مرتبط با روز، کرونا و موضوعات سیاسی هستند که مردم خودشان به یک رسانه برای اربعین تبدیل شدند، کما اینکه چنین اتفاقی برای محرم هم افتاد و برای اربعین با شدت بیشتری نمود دارد.
مدیر مسئول پایگاه خبری آوای جامعه گفت: بسیاری مردم در فضای مجازی خواندن زیارت اربعین را توصیه کردند و به گسترش هیئات خانگی پرداختند، مردم در شبکه اجتماعی اینستاگرام که بسیاری به آن نقد دارند، استوریهای گوناگون و متعد درباره اربعین به اشتراک گذاشتند و موضوعاتی مانند همدلی و همزبانی و جمع آوری کمک های مردمی را از این طریق به اطلاع کاربران دیگر رساندند.
وی عنوان کرد: در این شرایط رسانههای رسمی ما، خبرگزاریها و سایتها و روزنامهها که هر یک به سازمانی وابسته هستند، باید به کمک این پویش می آمدند، در حالی که این پویش امسال در دست مردم بود و آنها به میدان آمدند.
البرزی با اشاره به اینکه اولویت رسانههای رسمی کشور مقولاتی به جز اربعین بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه اقداماتی از جمله پخش روضههای خانگی مردم که در سایت رسانههای رسمی همانند فعالیتی که رادیو اربعین، مشاهده نشد.
*بررسی چالش های رسانه
همچنین حجت الاسلام عباس روزمهر، کارشناس مذهبی با اشاره به وجوه معنایی رسانه و اربعین اظهار داشت: در این راستا باید به چالشها بپردازیم که رسانه، خود یکی از چالش هاست و نوع پوشش دهی مهم است.
وی با بیان اینکه تا کنون رسانههای کشور آنطور که انتظار میرفت، آماده پوشش مراسم اربعین نبودهاند، گفت: امام حسین(ع) برنامهای جامع برای زندگی ما دارند و قرار است به این واسطه به کمال برسیم و از زمین تا لاهوت سلوک کنیم پس لازم است زمینههای این مهم را نیز فراهم کنیم و رسانه یکی از زمینه هاست.
حجت الاسلام روزمهر خاطرنشان کرد: در این عرصه رسانه را آنطور که باید، آماده به رزم نمیبینیم؛ البته چند روز مانده به اربعین وارد کربلا میشوند و زحمتِ زحمت کشان این عرصه را شاهدند ولی آماده به رزم نیستند.
وی با تاکید بر اینکه مکتب امام حسین(ع) مختص دهه محرم و اربعین نیست، افزود: اربعین یک دکترین است و قابلیت بسط دادن به همه روزهای سال را دارد.
حجت الاسلام روزمهر خاطرنشان کرد: چرا رسانهها فضای مجازی را رقیب خود میدانند؟ چراکه کاری نو نمیکنند. چرا رسانه نمیتواند مستندهایی تولید کند که هیچ استقبالی از آن صورت نگیرد؟ چون به نیاز مردم پاسخ نمیدهد.
وی گفت: : اینکه چند میلیون نفر عازم کربلا شدند؛ به دور ضریح اباعبدالله(ع) گشتند و لبیک یا حسین(ع) سردادند، از لحاظ جنبه خبری خوب است ولی آنچه باید از این اجتماع پرشور مردمی مخابره شود -که در تاریخ بشریت بی نظیر است و شبکههای خبری بیگانه را درمانده و وامانده کرده که این سیل جمعیت با چه سبکی راه اندازی و مدیریت میشود-، میبایست در حوزه اربعین پوشش داده شود که تا امروز مورد غفلت ما بوده است.