بومی سازی تولید سیستم سوخت “پلیمری چندلایه”
معاون مهندسی یک شرکتدانشبنیان کشورمان از بومیسازی تولید “سیستم سوخت پلیمری چندلایه” در کشور خبر داد.
معاون مهندسی یک شرکتدانشبنیان کشورمان از بومیسازی تولید “سیستم سوخت پلیمری چندلایه” در کشور خبر داد که نیاز تمام خودروسازان داخلی از جمله ایرانخودرو و سایپا را به طور کامل تامین میکند.
به گزارش تسنیم، مهدی پاکدامن، معاون مهندسی شرکت دانشبنیان ”اَورند پیشرو” از طراحی ۲ محصول کاملاً ایرانی “باک” و “پمپبنزینهای برقی” خبر داد که با استانداردهای یورو ۴ تولید شده و قابلیت ارتقا تا یورو ۶ را دارند.
وی عنوان کرد: این شرکت توانسته با استفاده از نیروهای داخلی، سامانههای سوخترسانی خودرو را از باک تا سایر قطعات مهم و استراتژیک این سیستم از جمله لولههای سوخت چندلایه، پمپ سوخت، فیلتر سوخت و کنیستر را بومیسازی کند.
پاکدامن با بیان اینکه در تولید سیستم سوخت پلیمری چندلایه، بزرگترین طراح و تولیدکننده داخل هستیم، تصریح کرد: قبل از تحریم و بعد از برجام با بسیاری از شرکتهای اروپایی و چین قرارداد مستقیم داشتیم که در حال حاضر این قراردادها متوقف شده است؛ این ۲ محصول، نیاز ۱۰۰ درصدِ تولید داخل کشور را برای همه خودروسازها از جمله ایرانخودرو و سایپا تامین کرده است و از طراحی تا تولید نهایی کل سیستم سوخترسانی از جمله مسیر ذخیره و انتقال سوخت از درب باک تا انتها، لولههای انتقال سوخت و بخارات سیستم فیلتر بنزینی، توسط متخصصان این شرکت انجام شده است.
معاون مهندسی این شرکت دانشبنیان با اشاره به استاندارهای این محصولات گفت: ما قابلیت تولید محصولات تا یورو ۶ را داریم اما الان محصولات ما تا یورو ۴ پیش رفتهاند که این جلوتر از سطح استاندارد کشور است؛ کل سیستمهای کشور باید به استاندارد یورو ۶ برسند که این قابلیت برای سیستم سوخترسانی وجود دارد اما برای سیستمهای دیگر باید سایر بخشها نیز فعال شوند.
پاکدامن تصریح کرد: قبل از تولید این محصولات، سطح استاندارد پایینتری وجود داشت که این استاندارد تا سطح یورو ۲ تولید میشده است که این استاندارد با یک اغماضی در داخل تولید شده و یورو ۴ هم از خارج وارد میشده است که این شرکت این وابستگی به خارج را نیز از بین برده است.
سیستم سوخترسانی خودرو یکی از حساسترین فرآیندهای تولید قطعات خودرو محسوب میشود که با کوچکترین اختلالی در تولید میتواند موتور یک خودرو را از کار بیندازد، از همین رو فرآیند تولیدِ بسیار پیچیده و سرمایهبری را رقم میزند که شرکتهای معدودی در جهان صاحب تکنولوژی تولید سیستم سوخت پلیمری هستند.
از جمله بزرگترین شرکتها در این صنعت میتوان به «پلاستیک آمنیوم» از فرانسه، «کائوتکس تکسترون» از آلمان/ آمریکا و «یاپ» از چین اشاره کرد که این سه شرکت مجموعاً حدود نیمی از سیستمهای سوخت جهان را تولید میکنند؛ با وجود تمام سختیها، پیچیدگیهای ناشی از تحریم و موانع زیرساختی و تامینی موجود، یکی از تولیدکنندگان انگشتشمار در منطقه خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا که دارای تکنولوژی تولید سیستم سوخت پلیمری چندلایه است، مربوط به این شرکت دانشبنیان است.