آوای شهر » خبر » محیط زیست » نبض جامعه
کد خبر : 18376
شنبه - 19 مهر 1399 - 10:08

مرگ جانواران با پسماندهای کرونایی!

نباید رفتارمان در مدیریت پسماند‌های کووید ۱۹، به گونه‌ای باشد که در پساکرونا، با معضلات محیط زیستی ویروس کرونا مواجه شویم.

مرگ جانواران با پسماندهای کرونایی!
به گفته مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست، پسماند‌های حاصل از وسائل حفاظت شخصی از ویروس کووید۱۹، موجب مرگ برخی از جانوران شده است.
به گزارش میزان، نباید رفتارمان در مدیریت پسماند‌های کووید ۱۹، به گونه‌ای باشد که در پساکرونا، با معضلات محیط زیستی ویروس کرونا مواجه شویم.

ژیلا مهدی آقایی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست  گفت: پاندمی کووید ۱۹ همچنان سایه‌اش بر زندگی مردم‌جهان سنگینی می‌کند و پایانی برآن متصور نیست، از این‌رو نیاز است که برای حفظ سلامت خود به دستورالعمل‌های بهداشتی در مورد استفاده از ماسک و ضدعفونی کننده‌ها و شست‌وشوی مرتب دست‌ها توجه کنیم.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست در ارتباط با پسماند‌های کووید ۱۹ گفت: استفاده فزاینده از وسایل حفاظت شخصی از جمله ماسک و دستکش علیرغم کاهش خطر ابتلا به کووید ۱۹، باعث تحمیل پسماند‌های بهداشتی به چرخه پسماند کشور شده و بالطبع فشار مضاعفی را بر محیط زیست و منابع طبیعی وارد کرده اند و باید به شکل صحیحی مدیریت شوند. در غیر این صورت می‌توانند علاوه بر انتشار بیماری به محیط زیست نیز خسارت‌های جبران ناپذیری وارد کنند.

وی عنوان کرد:  مواد اولیه تولید محصولاتی مانند ماسک و دستکش مواد پلیمری است که درصورت رهاسازی درمعابر و طبیعت، ضمن ایجاد منظر نامناسب محیطی، گرفتگی آبراهه‌ها و انتشار بیماری، ماندگاری طولانی در طبیعت داشته و به دلیل قرارگرفتن در معرض فرسایش محیطی به تکه‌های کوچکتر و حتی در حد میکرو تبدیل شده و ضمن آلوده نمودن منابع آب و خاک، توسط جانوران اهلی و وحشی و آبزیان  تغذیه شده و در نهایت به سفره انسان‌ها باز می‌گردند. همچنین در بسیاری موارد باعث مرگ این جانوران شده است.

آقایی عنوان کرد: بنابراین جمع‌آوری و دفع صحیح پسماند‌های کرونایی اهمیت زیادی دارد، لازم است شهروندان برای حفظ سلامت خود و پاکبان‌های عزیز و حفظ محیط زیست، ماسک‌ها و دستکش‌های خود را از سایر پسماند‌ها تفکیک کرده و آن‌ها را در کیسه‌های جداگانه و در بسته به مخازن جمع‌آوری زباله منتقل کنند همچنین اگر در شهر‌های گوناگون کشور سطل‌های ویژه‌ای برای جمع‌آوری اینگونه پسماند‌ها تعبیه شود مدیریت آن‌ها آسانتر خواهد بود.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی درباره اثرات منفی پسماند‌های کووید ۱۹ برمحیط زیست اظهار داشت : یکی دیگر از اثرات منفی کرونا بر محیط زیست، استفاده وسواس‌گونه از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده‌هاست، ورود بیش از حد این مواد به پساب و فاضلاب‌های خانگی، در مناطقی که به سیستم شبکه فاضلاب مجهز نیستند باعث آلودگی منابع آبی می‌شود، بنابراین ضروری است ضمن رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت از اسراف و وسواس در استفاده از این مواد خودداری کنیم و در مدیریت پسماند‌های مرتبط با حفاظت شخصی از ابتلا به کووید ۱۹، این نکته مهم را مد نظر قرار دهیم که رفتارمان به گونه‌ای نباشد که در پساکرونا، با معضلات محیط زیستی به مراتب سنگین‌تر از بار ویروس کرونا مواجه شویم.