خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 18149
شنبه - 12 مهر 1399 - 11:01

ارتباط بین اختلالات روانی با خارش پوست

یک روان درمانگر تحلیلی گفت: بروز بیماری پوستی و یا خارش شدید می‌تواند نشانی از مشکلات روحی و یا ابتلا به یکی از اختلالات روانی باشد.

ارتباط بین اختلالات روانی با خارش پوست

یک روان درمانگر تحلیلی گفت: بروز بیماری پوستی و یا خارش شدید می‌تواند نشانی از مشکلات روحی و یا ابتلا به یکی از اختلالات روانی باشد.

به گزارش ایرنا، احترام دربندی افزود: خارش پوست به عنوان یک بیماری روان تنی با بروز مشکلات روانی چون اضطراب، افسردگی و در حالت بدبینانه افکار خودکشی در فرد مبتلا ارتباط دارد و طی تحقیقات به عمل آمده از این طریق می توان به وجود ارتباطات میان اختلالات خلقی و کیفیت پایین زندگی فرد بیمار پی برد.

وی گفت: از جمله شایع‌ترین بیماری‌های پوستی می‌توان به خارش پوست اشاره کرد که به عنوان یک احساس ناخوشایند شناخته می‌شود و فرد را ناخواسته وادار به عکس‌العمل در برابر موضع و خارش پوست می‌کند.

این روان درمانگر با بیان اینکه خارش می‌تواند خفیف و یا گاهی شدید باشد به حدی که آرامش فرد مبتلا را مختل کرده و حتی در خواب هم به سراغ آن بیاید، ‌تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده بیماران پوستی مبتلا به خارش در مقایسه با بیمارانی که خارش ندارند، تجارب ناخوشایندی را از جمله زخم‌های سطحی و عمقی به همراه خونریزی،  در زندگی پشت‌سر گذاشته‌اند.

دربندی اظهار داشت: آثار عوارض خارش پوست را می‌توان در بین افراد دارای مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی، بیماری‌های سرطانی،  حساسیت‌های پوستی، کم خونی، بیماری‌های درونی از جمله دیابت به خوبی مشاهده کرد و از طرفی برخی مواقع خارش‌ها نشانگر حساسیت پوست به محیط یا مواد شوینده است.

دربندی تصریح کرد: رنج چند بُعدی بیماران مبتلا به خارش پوست بار روانی این عارضه را تایید می‌کند و در صورتی که این بیماری از طریق مصرف مواد حساسیت‌زا باشد با مراجعه به پزشک و تجویز داروهای مسکن، ‌می‌توان از شدت و همچنین آثار خارش پوست تا حدود بسیاری جلوگیری و یا آن را کاهش داد.