خبر » نبض جامعه
کد خبر : 18145
شنبه - 12 مهر 1399 - 13:49

واکاوی دلایل اختلاف بین همکاران در محیط کار

اختلاف در محیط کار از طرفی می‌تواند باعث رشد افراد و بهتر شدن ارتباط بین آن‌ها شود و از این لحاظ می‌تواند مفید باشد.

واکاوی دلایل اختلاف بین همکاران در محیط کار

یک روانشناس و مشاوردرباره دلایل اختلافات همکاران در محیط کار، توضیحاتی داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فرشته سادات شجاعی،درباره علل اختلافات همکاران در محیط کار، اظهار داشت: شما تازه به دفتر کار خود که به طور مشترک با یکی از همکارانتان از آن استفاده می‌کنید، رسیده‌اید و به نظر می‌رسد امروز هم مانند روز‌های قبل روزی پر‌تنش در انتظارتان است.

این روانشناس عنوان  کرد: اختلاف در محیط کار از طرفی می‌تواند باعث رشد افراد و بهتر شدن ارتباط بین آن‌ها شود و از این لحاظ می‌تواند مفید باشد. با این حال، این اتفاق زمانی میفتد که شما علت و ریشه‌ اختلاف‌تان را به خوبی بشناسید. وقتی ریشه‌ مشکل را شناسایی کردید، می‌توانید قدم‌های مثبتی برای حل آن بردارید.

وی با اشاره به اینکه همه‌ ما باید در محیط کار به یک سری منابع دسترسی داشته باشیم، افزود: این منابع می‌توانند وسائل مورد نیاز ما در دفتر کار، کمک‌هایی از طرف همکاران‌مان یا حتی اتاق جلسه باشند. وقتی بیشتر از یک فرد یا گروه به منبع خاصی نیاز داشته باشد، اختلاف پیش می‌آید.‌

می‌توانید با فراهم آوردن منابع مورد نیازِ افراد و گروه‌های گوناگون  از بروز این نوع درگیری‌ها خودداری کنید. به آن‌ها بیاموزید چطور زمان و منابع‌شان را اولویت‌بندی کنند، همچنین چطور برای اجتناب از این نوع اختلافات با هم مذاکره کنند.

شجاعی گفت: اگر افراد به خاطر منبع خاصی با هم اختلاف دارند، از هر دو طرف درخواست کنید که بنشینند و درباره‌ی نیازهایشان با هم صحبت کنند. بحث آزاد حول محور مشکل، می‌تواند به افراد کمک کند تا از دیدگاه طرف دیگر آگاه شوند و نسبت به هم و نیاز‌های یکدیگر احساس همدلی داشته باشند.

این روانشناس با بیان اینکه افراد مختلف بسته به نیاز‌ها و شخصیت فردیشان روش‌های کاری متفاوتی دارند، خاطرنشان کرد: برای مثال، بعضی از افراد دوست دارند کارشان را در دقیقه‌ی نود انجام بدهند، در حالی که دیگران نیاز به ساختار مشخص و ضرب‌الاجل زمانی دقیق دارند.

با این حال، وقتی سبک‌های مختلف کاری با هم تقابل پیدا می‌کنند، ناسازگاری به وجود می‌آید. زمانی که گروه خود را تشکیل می‌دهید به سبک‌های کاری افراد و وظایف افراد در گروه دقت کنید.

وی افزود: همه‌ ما دنیا را از دریچه‌ نگاه خود می‌بینیم و دیدگاه‌های متفاوت نسبت به رویداد‌های مختلف، می‌توانند باعث بروز اختلاف شوند، به ویژه وقتی یکی از افراد چیز‌هایی می‌داند که فرد دیگر نمی‌داند و او خودش از این موضوع مطلع نیست.

برای حذف این گونه مشکلات بهترین پیشنهاد ما این است که با اعضای تیم‌تان خیلی رُک و صادقانه صحبت کنید، حتی وقتی مجبورید که خبر‌های بد را به آن‌ها منتقل کنید. هرچقدر که شما اطلاعات بیشتری در اختیار تیم‌تان قرار بدهید، احتمال اینکه آن‌ها رویداد‌ها را با دیدگاه خودشان تعبیر و تفسیر کنند کمتر می‌شود.

شجاعی با اشاره به اینکه گاهی اوقات در محیط کاری ما با اهداف متضاد مواجه می شویم اظهار داشت: ممکن است یکی از مدیران‌مان به ما بگوید که مهم‌ترین هدفِ ما در برابر مشتریان، سرعت در ارائه‌ی خدمات است، در حالی که نظر یکی دیگر از مدیران این باشد که خدماتِ با کیفیت در اولویت قرار دارند. گاهی وقت‌ها، نزدیک کردن دو هدف به هم کار دشواری می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: ما به طور معمول برای اینکه وظایف‌مان را به خوبی انجام دهیم، مجبوریم به همکاران‌مان تکیه کنیم. اما چه اتفاقی میفتد اگر شما از یکی از همکار‌ان‌تان بخواهید که تا ظهر گزارشی را به دست شما برساند، در حالی که او در حال آماده کردن گزارشی برای فرد دیگری در همان فرجه‌ی زمانی است؟

فشار‌های ناسازگار، شبیه اهدافِ ناسازگار هستند؛ تنها فرق‌شان این است که فشار‌های ناسازگاربه کار‌های فوری و سریع مربوط می‌شوند، در حالی که اهداف ناسازگار به طور معمول به پروژ‌ه‌هایی با مدت زمان طولانی‌تر مرتبط هستند. اگر متوجه شدید که اعضای تیم‌تان به دلیل تقابل اهداف کوتاه‌مدت با هم به مشکل برخورده‌اند، برنامه‌ی زمانی وظایف را تغییر دهید تا کارمندان تحت فشار قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه گاهی وقت‌ها مجبور هستیم کار‌هایی را انجام دهیم که خارج از وظایف و مسئولیت‌های معمول‌مان هستند،  گفت: اگر این باعث شود که وارد «قلمروی» فرد دیگری بشویم، ممکن است منجر به بروز اختلاف بر سر قدرت بشود. برعکسِ این موضوع هم درست است: گاهی وقت‌ها ممکن است فکر کنیم که وظیفه‌ی خاصی باید توسط فرد دیگری انجام شود. اگر اعضای تیم بر سر وظایف‌شان با هم اختلاف دارند، دلیل اینکه چرا آن وظایف و پروژه‌ها را بر عهده‌ی آن‌ها گذاشته‌اید، برایشان توضیح دهید. شاید همین توضیح دادن باعث کمتر شدن تنش بشود.

شجاعی افزود: فرض کنید که رئیس تان وظیفه‌ای را به شما محول کرده که با استاندارد‌های اخلاقی‌تان سازگاری ندارد. آیا کاری که رئیس‌تان خواسته است را انجام می‌دهید یا آن را رد می‌کنید؟ اگر آن را رد کنید، آیا ممکن است اعتماد رئیس‌تان و حتی شغل‌تان را از دست بدهید؟ اگر عقاید ما با وظایف کاریمان در تضاد باشند، این نوع اختلافات بروز می‌کنند.

برای اینکه از این نوع اختلافات در تیم‌تان جلوگیری کنید، با استفاده از اصول رهبری اخلاقی، سعی کنید از اعضای تیم‌تان وظایفی را که با عقاید‌شان در تضاد هستند درخواست نکنید.

این روانشناس با اشاره به اینکه وقتی در محیط کار، سیاست یا قانونی تغییر می‌کند و شما این موضوع را به اطلاع اعضای تیم‌تان نمی‌رسانید، اختلافات و مشکلاتی پیش خواهند آمد، خاطرنشان کرد: وقتی قوانین یا سیاست‌های کاری تغییر می‌کنند،  آن‌ها را به اطلاع اعضای تیم برسانید تا فعالیت‌های خود را با قوانین جدید هماهنگ کنند.

به یاد داشته باشید که دلیل تغییر کردن قوانین را نیز توضیح دهید، چون وقتی افراد می‌دانند چرا چنین قوانینی وجود دارند، بهتر آن‌ها را می‌پذیرند. وقتی افراد با قوانین جدید آشنا شدند، در جهت تقویت آن قوانین تلاش کنید و بر اجرای آن‌ها نظارت داشته باشید.