آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 16992
شنبه - 15 شهریور 1399 - 11:46

بهره مندی ۹۵ درصد جمعیت روستایی از خدمات دهیاری ها

۳۷ هزار و ۱۱۸ دهیاری در کشور فعال است و بر این اساس ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور از خدمات نهاد دهیاری‌ها بهره‌مند هستند.

بهره مندی ۹۵ درصد جمعیت روستایی از خدمات دهیاری ها

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: اکنون ۳۷ هزار و ۱۱۸ دهیاری در کشور فعال است و بر این اساس ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور از خدمات نهاد دهیاری‌ها بهره‌مند هستند.

به گزارش ایرنا، علی قربانی افزود: در راستای  اجرای قانون تاسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور صدور مجوز تاسیس دهیاری به عهده وزارت کشور است و از ابتدای صدور تاسیس  دهیاری ها،  رویکردی مبتنی بر برخورداری جمعیت روستایی، بیشتر مد نظر بوده است به همین دلیل همواره  روستاهای پرجمعیت در صدور مجوز تاسیس دهیاری در اولویت هستند تا این فرآیند از نظام و سامان عادلانه تبعیت کند.

وی عنوان کرد:  از ابتدای تشکیل دولت یازدهم شمار دهیاری های تاسیس شده  ۲۹ هزار و ۱۹۰دهیاری بود که هم اکنون شمار دهیاری های تاسیس شده به ۳۷ هزار و ۱۱۸ دهیاری رسید.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درباره  وضعیت درجه‌بندی دهیاری‌ها نیز گفت: ۲۱ هزار و ۲۹۸ دهیاری توسط این سازمان در زمان دولت یازدهم و دوازدهم درجهبندی و ارتقای درجه شده اند.

قربانی افزود: درجه‌بندی دهیاری‌ها از سال ۱۳۸۶ و بر اساس دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها آغاز شد و تاکنون ۲۸ هزار و ۹۱۰ دهیاری از ۳۷ هزار و ۱۱۸ دهیاری دارای مجوز کشور درجه‌بندی شده‌اند.

وی گفت: تشکیل کمیته ملی درجه بندی دهیاری ها در معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پیشنهادهای ارسالی استانداری ها را بررسی می کند،  از آغاز دولت یازدهم تاکنون ۱۲ هزار و ۶۷۷ دهیاری دیگر درجه‌بندی شدند و درجه ۸۶۲۱ دهیاری نیز ارتقا یافت که در مجموع در دولت یازدهم و دوازدهم درجه ۲۱ هزار و ۲۹۸  دهیاری توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های تعیین یا ارتقاء یافت و مراتب به استانداری‌های مربوطه ابلاغ شد.

قربانی درجه‌بندی دهیاری‌ها را عامل مهمی در ساماندهی و نظام‌بخشی دهیاری‌ها خواند و افزود: درجه بندی تاثیر زیادی در نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخص های انتخاب دهیار، ارتقای ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات دارد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: دستور العمل نحوه درجه‌بندی دهیاری‌های کشور به استناد اصلاحیه “ماده ۴۸ مکرر آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار” مصوب شهریور ۱۳۹۸ در دی ماه سال ۱۳۹۸ اصلاح و توسط وزیر کشور به استانداری‌ها ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل، علاوه بر تغییر امتیازدهی شاخص‌های پیشین، دو شاخص “مرکزیت دهستان یا بخش، قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش” و “دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا” به شاخص‌های درجه‌بندی دهیاری‌های کشور اضافه شده است که بر این اساس، درجه دهیاری‌ها با دقت و واقعیت بیشتری تعیین خواهد شد.