خبر » محیط زیست » نبض جامعه
کد خبر : 16788
سه شنبه - 11 شهریور 1399 - 11:36

آسیب کارخانه ها به محیط زیست بررسی می شود

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی گفت: آسیبی که کارخانه‌ها به محیط زیست وارد می‌کند، بررسی می‌شود و در صورت ایجاد آلودگی آن‌ها موظف به رفع آن هستند.

آسیب کارخانه ها به محیط زیست بررسی می شود

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی گفت: آسیبی که کارخانه‌ها به محیط زیست وارد می‌کند، بررسی می‌شود و در صورت ایجاد آلودگی آن‌ها موظف به رفع آن هستند.

به گزارش میزان، حمید جلالوندی  گفت: هر ساله در جشنواره ای، صنایع سبز کشور معرفی می‌شوند و از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آید.

وی افزود: در واقع این صنابع سبز، تولید کنندگان و کارخانجاتی هستند که بر اساس معیار‌های این جشنواره، قوانین و ضوابط زیست محیطی را رعایت کرده و آسیب به محیط زیست را به حداقل می‌رسانند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با صنایع متخلف برخورد قانونی به عمل می‌آید،  عنوان کرد: همچنین برخی کارخانه‌ها آسیب زیادی به طبیعت و محیط زیست وارد می‌کنند که نوعی تهدید محسوب می‌شوند، بنابراین بر اساس قوانین آن‌ها را تعطیل می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما برخی کارخانجات بیشتر قوانین را رعایت کرده و به عنوان صنعت سبز معرفی می‌شود. همچنین عده‌ای از تولیدکننگان می‌خواهند که آسیب کمتری به محیط زیست وارد کنند، اما توان مالی برای تامین برخی تجهیزات را ندارند.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی در پاسخ به این پرسش که ۵۰ درصد کارخانه‌ها و تولیدکنندگان، قوانین زیست محیطی را رعایت می‌کند، اظهار کرد: اگر بخواهیم درباره درصد صحبت کنیم، قطعا از ۵۰ درصد صنایع قوانین را رعایت می‌کنند، زیرا در غیراینصورت اوضاع بسیار وخیم بود، اما در مجموع نمی‌توان گفت به طور قطع چند درصد این قوانین توسط تولیدکنندگان اجرا می‌شود.

جلالوندی با اشاره به اینکه کدام نهاد مسئول رفع آلودگی‌های صنایع است، گفت: بازرسان و کارشناسان سازمان محیط زیست بر اساس قوانین موجود عملکرد و آسیب صنایع را بررسی می‌کنند و در صورت برخورد با ایجاد آلودگی، از آن‌ها می‌خواهند سریعا آلودگی را رفع کنند بنابراین هر کسی که آلودگی تولید می‌کند، مسئول رفع آن نیز است که این امر با نظارت ما انجام می‌شود.

وی افزود: اگر تولیده کننده هشدار کارشناسان ما را جدی نگیرد و آلودگی را رفع نکند، مطابق با قانون تحت پیگرد مراجع قضایی قرار می‌گیرد.