حقوقی و قضایی » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 16744
شنبه - 8 شهریور 1399 - 10:21

چگونگی پیشگیری از سوء استفاده سند گمشده

آتش سوزی، گم شدن، دزدیده شدن یا بسیاری اتفاقات دیگر از جمله عواملی هستند که منجر به گم‌ شدن سند یا از بین رفتن آن می‌شوند.

چگونگی پیشگیری از سوء استفاده سند گمشده

برای جلوگیری از مورد سوء استفاده قرار گرفتن سند مفقود شده ملک باید مراحل قانونی طی شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان،  آتش سوزی، گم شدن، دزدیده شدن یا بسیاری اتفاقات دیگر از جمله عواملی هستند که منجر به گم‌ شدن سند یا از بین رفتن آن می‌شوند.

در اثر گم شدن سند ملکی، مالک می‌تواند از اداره ثبت محل وقوع ملک، تقاضای صدور سند مالکیت المثنی کند و طبق ماده ١٢٠ ‏اصلاحی آیین نامه قانون ثبت بر اساس شرایط مندرج در این ماده، سند المثنی صادر خواهد شد.

هرگاه سند مالکیت مفقود شده و یا به طور جزئی یا کلی از بین رفته باشد و یا اینکه در نزد فرد دیگری باشد و استرداد آن حتی با صدور اجراییه مقدور نباشد، مالک می‌تواند تقاضای صدور سند المثنی کند.

در صورتی که مالک به علت از بین رفتن یا گم شدن سند مالکیت، تقاضای صدور سند داشته باشد، باید درخواست خود را کتباً اعلام کند و استشهادیه‌ای را که به صورت فرم چاپی است، تنظیم کند و آن را با امضای حداقل ۳ نفر که هویت و امضای آنان به وسیله کلانتری محل یا یکی از دفاتر اسناد رسمی گواهی شده، به اداره ثبت تسلیم کند و اداره ثبت به وسیله بخشنامه‌ای فقدان سند را به دفاتر اسناد رسمی اعلام کند و پس از بخشنامه به درخواست متقاضی یک نوبت در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار یا یکی از روزنامه‌هایی که آگهی ثبتی در آن درج می‌شود، آگهی کند.

اگر مالک به این صورت عمل کند و اقدامات را از این طریق انجام دهد، با اعلام سازمان ثبت جلوی سوء استفاده از اسناد گرفته می‌شود.