خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 16726
شنبه - 8 شهریور 1399 - 13:01

رشد ۶۰ درصدی تعداد شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی

تعداد شرکت‌های تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی در ۶ ماه گذشته نسبت به سال ۹،۷ رشد ۶۰ درصدی داشته است.

رشد ۶۰ درصدی تعداد شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: تعداد شرکت‌های تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی در ۶ ماه گذشته نسبت به سال ۹،۷ رشد ۶۰ درصدی داشته است.

به گزارش گروه سلامت آوای جامعه،  سید حسین صفوی  در گزارش شش ماهه اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۹ در راستای حمایت از تولید در سال “جهش تولید” که از سوی رهبر انقلاب نام گذاری شد، اظهار داشت: تعداد تولیدکنندگان فعال حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی که از اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی پروانه ساخت دریافت کرده اند، از ۵۳۰ شرکت در ابتدای سال ۹۷ به ۶۲۸ شرکت در ابتدای سال ۱۳۹۸ و در حال حاضر به بیش از ۸۶۰ شرکت افزایش داشته و شاهد رشد ۶۰ درصدی در تعداد تولیدکنندگان نسبت به سال ۱۳۹۷ هستیم.

وی افزود: افزایش ثبت بیش از ۶۵۸۰ پرونده در سال ۱۳۹۷ در سامانه صدور پروانه ساخت تجهیزات و ملزومات پزشکی برای تولید داخل بابت مواد اولیه و قطعات ساخت به ۹۷۳۰ پرونده، بیانگر هدف گذاری سیاست های کلان وزارت بهداست در راستای جهت دهی و برنامه ریزی حمایت از تولید داخل و جهش تولید است.

صفوی اظهار داشت: تخصیص ارز دولتی برای واردات مواد اولیه تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری، به منظور تحقق جهش تولید فقط در سه ماهه اول امسال بیش از ۴۴ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: با بروز بیماری کرونا از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸، صدور مجوز فوری با حداقل اسناد و با رعایت ضوابط فنی و کیفی برای اقلام ضروری مقابله با این ویروس به منظور افزایش تولید و تامین نیاز داخلی بطوری که تعداد تولیدکنندگان اقلام مرتبط با کرونا که پروانه ساخت دریافت کرده اند به میزان ۶۳۰ درصد رشد و افزایش داشته است و در برخی اقلام همانند کیت تشخیص کرونا، پالس اکسی متر انگشتی و تب سنج که تولیدکننده ای نداشتیم، به تولید و حتی صادرات رسیده ایم‌.

وی تاکید کرد: حرکت تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی به سمت اقلام با تکنولوژی بالا و فناوری های نوین است که در تولید دستگاه های ماشین بیهوشی، تنفس مصنوعی(ونتیلاتور) و شتاب دهنده خطی در درمان بیماران سرطان شاهد آن هستیم و صادرات ۳۰ میلیون دلاری تجهیزات و ملزومات پزشکی ساخت ایران به پنج قاره دنیا در سال ۱۳۹۸ محقق شد.

صفوی افزود: همچنین در حوزه تولید ماسک سه لایه توسط تولیدکنندگان غیرصنعتی، گروه های جهادی، با ایجاد سامانه خوداظهاری اطلاعات در پورتال اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی imed.ir، تاکنون حدود ۹۵۰ کارگاه تولید ماسک نیز ثبت شده است.