پیشنهاد سردبیر » تاپ زنان و جوانان » خبر » زنان و جوانان
کد خبر : 1671
پنجشنبه - 23 مرداد 1399 - 10:56

«خودتخریبی» با دود سیگار در کافی شاپ ها!

استقبال جوانان از این اماکن و استعمال دخانیات نشاندهنده رشد پدیده ای به نام «خود تخریبی» دربین جوانان است که سلامت جسمی و اندیشه ای آنان را به شدت تهدید می کند .

«خودتخریبی» با دود سیگار در کافی شاپ ها!

آوای جامعه / گروه زنان و جوانان / علی تهرانی فرد

این روزها برخی کافی شاپ ها به محلی برای استعمال مواد دخانی و پاتوقی برای آشنایی و ارتباط دختران و پسران تبدیل شده اند. تعدادی از این اماکن در کلانشهرها میزبان صحنه ها ، رفتارها و دیالوگ هایی است که نه تنها با قواعد شکل گیری و راه اندازی یک کافی شاپ تناسبی ندارد بلکه استقبال جوانان از این اماکن و استعمال دخانیات نشاندهنده رشد پدیده ای به نام «خود تخریبی» دربین جوانان است که سلامت جسمی و اندیشه ای آنان را به شدت تهدید می کند .

اگر درحوالی محل سکونت شما اماکنی به نام کافی شاپ وجود داشته باشد، بی شک درماه های گذشته با رفتارهای سئوال برانگیز برخی جوانان، آزاد شدن استعمال دخانیات در برخی از این اماکن و تبدیل شدن آن ها به پاتوق های دختری-پسری مواجه شده اید. صحنه هایی که باعث خودداری ازحضور شما با خانواده در این اماکن می شود.

این مراکز که درگذشته تنها به عنوان محلی برای نوشیدن چای و یا قهوه و ساعتی دورهم بودن فعالیتی می کردند، این روزها به اماکنی برای «خود تخریبی» جوانان تبدیل شده اند.

بسیاری از جوانان به دلیل مشکلات گوناگون از جمله بیکاری، نداشتن هدف و انگیزه لازم و نبود مهارت در برخی خانواده ها برای برقراری ارتباط با جوانان، دچار سردرگمی شده اند و ساعاتی از شبانه روز را دراین اماکن می گذرانند.

این درحالی است که به تازگی گذراندن وقت درکافی شاپ ها به عنوان یک ژست در قالب پزهای «بچه پول داری» و یا «روشنفکری» شناخته شده است و جوانان از هر طبقه جامعه تلاش می کنند تا خود را با حال و هوای این اماکن هماهنگ کنند تا به زعم خود در بین هم سن و سالان خود کم نیاورند.

جالب اینجاست که در برخی از کافی شاپ ها این جمله روی در و دیوار خودنمایی می کند:«در این مکان رعایت حجاب و موازین اخلاقی اجباری است!»

*«کافی شاپ گردی» تفریح این روزهای جوانان

علاوه براین رواج پدیده ای به نام «کافی شاپ گردی» در چند سال گذشته با استقبال جوانان مواجه شده است. پسران و دختران در این کافی شاپ گردی های دوره ای، دوستان خود را به کشیدن قلیان و یا یک پک سیگار میهمان می کنند.

نکته قابل توجه زمانی مشخص می شود که در ماه های گذشته بسیاری از کافی شاپ ها سیستم رایانه ای خود را به اینترنت پر سرعت مجهز کرده اند و جوانان به راحتی و به دور از خانواده می توانند هم سیگار خود را کشیده و هم با دوستان خود در کافی شاپ های دیگر چت کنند. شواهد موجود نشان می دهد که روند استقبال جوانان از این اماکن رو به افزایش است.

البته در این بین هستند مراکزی با عنوان «کافی شاپ» به مکان های خوبی برای استفاده جوانان تبدیل شده اند و اولویت آن ها برنامه های فرهنگی ، ترویج کتابخوانی و موارد دیگر است، در حقیقت در این مراکز غذای خوب فرهنگی،معنوی و اجتماعی برای مراجعه کننده ها فراهم شده است اما در نقطه مقابل برخی مراکز هم وجود دارند که با الهام از سبک زندگی غربی به مکان هایی تبدیل شده اند که پایه اصلی آنها استعمال مواد دخانی است!

به هر رو، به نظر می رسد زمان آن فرارسیده که مدیران و متولیان امر برای بهینه شدن اوقات فراغت جوانان با فراهم آوردن فرصت های مفید و موثر چاره ای اندیشه کنند. شاید ادامه این روند باعث شود تا در آینده ای نه چندان دور شاهد استعمال مواد دیگر هم در کافی شاپ گردی ها باشیم!

 

*هشدار مهم : برداشت و نقل مطالب اختصاصی سایت” آوای جامعه” بدون ذکر منبع مجاز نیست و در صورت مشاهده نه تنها پیگرد قانونی دارد ، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی هم به صورت گسترده برای مخاطبان اطلاع رسانی می شود ( از اینکه این موضوع را رعایت می کنید متشکریم)