برگزاری هشتمین جشنواره تجارب برتر تربیتی
منظور از تجارب تربیتی، تدابیر، روشها و تعاملاتی است که از سوی مربیان، مشاوران و معلمان برای تغییر و تحول ضمن فرایند یاددهی- یادگیری در متربیان به کار گرفته میشود.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: امید است با کشف و معرفی تجارب برتر و اثر بخش زمینه تعالی و رشد همه جانبه آینده سازان این مرز و بوم را فراهم کنیم و بتوانیم گامهای بلندی در جهت ارتقای هویت متربیان برداریم.
به گزارش گروه آموزش و پروش آوای جامعه ، مسعود شکوهی با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره تجارب برتر تربیتی گفت: سند تحول بنیادین آموزشوپرورش با نگاهی فراتر و جامعتر از پیش، معلم را بهعنوان یک مربی که دارای نقش مرجعیت علمی است معرفی میکند و برخورداری از مقبولیت و محبوبیت در نزد متربیان را برای ایفای این نقش ضروری میداند.
وی عنوان کرد : منظور از تجارب تربیتی، تدابیر، روشها و تعاملاتی است که از سوی مربیان، مشاوران و معلمان جهت تغییر و تحول ضمن فرایند یاددهی- یادگیری در متربیان به کار گرفته میشود.
شکوهی افزود: باتوجه به اهمیت غایت اختصاصی جریان تربیتی که در واقع آماده ساختن فرد برای تحقق مراتبی از حیات طیبه در همه ابعاد حرکت در مسیر قرب الی ا… است و این موضوع نیز تنها از طریق تکوین و تعالی پیوسته هویت محقق می شود.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی گفت: به همین منظور توانمندسازی مربیان، مشاوران و معلمان با استفاده از روشهای خاص باید با نهایت دقت و ظرافت همراه با برنامه ریزی صورت گیرد تا در آنها توانایی های لازم ایجاد شود و آنان را برای عصر حاضر و نیازهای خاص دانش آموزان آماده کند. بنابراین ضرورت دارد در چارچوب دستگاه معرفتی امور پرورشی الگوهای مفهومی مختلفی در ساحت های مختلف تربیتی با رویکرد اسلامی- ایرانی تولید و ارائه شود.
وی خاطر نشان کرد: امید است با همکاری کامل تمامی دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت در سطوح مختلف، مقدمات لازم جهت اجرای مطلوب فرایند برگزاری هشتمین جشنواره تجارب برتر تربیتی با رویکرد توسعه و تعمیق آن، که یکی از برنامههای مصوب اداره کل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی است، فراهم شود.
شکوهی اهداف برگزاری هشتمین جشنواره تجارب برتر تربیتی اشاره کرد و افزود: دستیابی به اندوخته های تجربی مستند معاونین، مربیان، مشاوران و سایر منابع انسانی در مدرسه، تثبیت نقش و جایگاه عناصر تربیتی مدرسه، شناسایی و معرفی استعدادهای انسانی در عرصه امور تربیتی، دسترسی به نظرات و دیدگاههای صاحبنظران علاقمند، تولید آثار فرادستی در زمینه پرورشی، توسعه فضای رقابتی سازنده و هم افزایی تربیتی در مدارس از جمله این اهداف هستند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده خاطر نشان کرد: از تیرماه سال ۱۳۹۷ با صدور ابلاغ (دوسالانه) برای استان اردبیل به عنوان دبیرخانه راهبری کشوری و تدوین شیوهنامه مربوطه مراتب به استانها ابلاغ و فعالیتهای جشنواره آغاز شده است.
از مجموع ۴۹۵۰ اثردریافت شده ۱۹۵۹نفر مرد و ۲۹۹۳ نفر زن شرکت کردند که ازاین افراد تعداد ۱۷۲ اثر از مرحله استان به مرحله داوری درسطح کشور راه پیداکردند. پس از داوری ۱۷۲ اثر، توسط سه نفر از داوران در استان اردبیل، ۳۰ اثر حائز بالاترین امتیاز شدند و اسامی وآثارآنها جهت داوری نهایی به ستاد ارسال شد.
این مقام مسئول اظهار داشت: از مجموع میانگین امتیازات داوران استان اردبیل با داوران ستاد، ۱۵ اثر برگزیده شدند که به ترتیب ۵ نفر اول و ۵ نفر دوم و ۵ نفر سوم شدند که جوایز و تقدیرنامه ای با امضای معاون پرورشی وفرهنگی وزیر محترم به آنان تقدیم میشود.همچنین مجموعه آثار نفرات برتر در قالب لوح های فشرده وکتاب در اختیار تمامی استانها قرار می گیرد.
با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اختتامیه جشنواره به صورت غیر حضوری و از طریق فضای مجازی برگزار و از نفرات برتر کشوری تقدیر می شود.
شکوهی تاکید کرد: امید است با کشف و معرفی تجارب برتر و اثر بخش زمینه تعالی و رشد همه جانبه آینده سازان این مرز و بوم را فراهم کنیم و بتوانیم گامهای بلندی در جهت ارتقای هویت متربیان برداریم و درساختن شهروندانی مطلوب برای جامعه اسلامی و تمدن اسلامی موفق عمل کنیم و در پیشگاه خداوند متعال سر بلند باشیم.