خبر » نبض جامعه
کد خبر : 16520
یکشنبه - 2 شهریور 1399 - 01:20

۹ میلیون سند از شهدا و ایثارگران وجود دارد

بر اساس بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه توسعه ششم تمامی فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد باید به استخدام رسمی درآیند.

۹ میلیون سند از شهدا و ایثارگران وجود دارد

معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت هفته دولت در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» حضور یافت و برنامه‌ها و اقدامات بنیاد را تشریح کرد.

به گزارش گروه ایثار و شهادت آوای جامعه ، مهندس سعید اوحدی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و بیش از ۲۰ هزار شهید دولت، حضور خود در بنیاد شهید و امور ایثارگران را متفاوت‌تر از عرصه‌های دیگر خدمت خواند و گفت: مسئولیت در بنیاد شهید و امور ایثارگران مسئولیت در یک جایگاه مقدس است و این مقدس بودن به اعتبار ساختمان‌های آن نیست؛ بلکه این جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران یعنی خانواده معظم شهدا و ایثارگران است که به آن قداست و اعتبار می‌بخشد.

اگر ما به درستی در خدمت این جامعه باشیم، این قداست را حفظ کرده‌ایم، اما اگر خدای ناکرده کوچک‌ترین کوتاهی اتفاق بیفتد، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

اوحدی بنیاد شهید و امور ایثارگران و ساختار آن را یادگار حضرت امام (ره) خواند و افزود: اعتقاد من این است همه عزیزانی که در بنیاد توفیق خدمت داشتند، به دلیل قداست جامعه هدف، نهایت تلاش خود را کرده‌اند یعنی در دوره‌های گوناگون، به اقتضای تفاوت ظرفیت‌های مدیریتی و شرایط جامعه آنچه که در نیت و توان داشته‌اند را در طبق اخلاص گذاشته‌اند تا به جامعه ایثارگری خدمت کنند.

البته عقب‌ماندگی‌های ما در راه حل مشکلات جامعه هدف، به ویژه در زمینه مسکن و اشتغال این عزیزان هنوز زیاد است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به پرسش مجری درباره مصادیق شهادت از دیدگاه بنیاد، عنوان کرد: یک بند از آئین‌نامه‌ «تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری»، تأکید دارد که حکم شهید به کسی اطلاق می‌شود که در معرکه جنگ به شهادت می‌رسد، بند دیگری هم دارد که شامل عزیزانی است که خارج از معرکه جنگ، در ترور، انفجار یا در مأموریت خاصی جان خود را از دست می‌دهند؛ مثل همین اتفاقی که در مواجهه با کرونا اتفاق افتاد، تصمیم اینگونه موارد با ولی‌فقیه است. مانند شهدای منا و شهدای عرصه سلامت، که یک گردش کاری خدمت ایشان ارائه می‌شود و ایشان تصمیم می‌گیرند.

اوحدی در بخش دیگری از سخنان خود درباره شهدای حوزه درمان و سلامت گفت: در زمانی که همه دنیا و تبلیغات رسانه‌ای علیه ایران بود و می‌خواست نشان دهد که کشور ایران توانایی مقابله با کرونا را ندارد، ایثار و فداکاری و تلاش خستگی‌ناپذیر کادر درمان یک اتفاق بی‌نظیر بود. هفتم مردادماه یک آئین‌نامه برای شهدای عرصه سلامت تنظیم شد که کمیته‌ای به ریاست وزیر بهداشت و عضویت بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور در سطح ملی تشکیل و پرونده‌ها به این کمیته ارجاع می‌شود و پس از تصمیم‌گیری به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارجاع می‌شود تا ما توفیق خدمت‌ به خانواده معظم این شهدا را داشته باشیم.

وی افزود: متناظر این، کمیته‌ای در استان‌ها به ریاست دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل می‌شود و تقاضایم از وزارت بهداشت این است که هرچه زودتر این کمیته تشکیل شود که خانواده حدود ۱۸۰ شهید عزیز و قابل ستایش عرصه سلامت هم زودتر تعین تکلیف شوند.

معاون رییس‌جمهور در توضیح طرح‌های بنیاد برای حل مشکل بخش مسکن و اشتغال جامعه ایثارگری از تشکیل دو کارگروه ویژه مسکن و اشتغال خبر داد و گفت: در همین راستا در این سه ماهی که توفیق خدمت در بنیاد شهید و امور ایثارگران را پیدا کرده‌ام، در هشت استان حضور پیدا کرده‌ام، برای مثال روز پنج‌شنبه یک اتفاق بزرگ را در خوزستان شاهد بودیم و تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین ۱۰ هزار مسکن امضا شد که مشکل مسکن ایثارگران استان خوزستان در قالب یک جدول زمان‌بندی شده حل شود.

اوحدی تأکید کرد: در حوزه مسکن در دولت دوازدهم، به‌ ویژه در سال جاری که رهبر انقلاب جهش تولید نامیدند؛ ۸۰ درصد افزایش نسبت به دولت‌های پیشین داشته‌ایم که اتفاق بزرگی است. در حوزه اشتغال به ویژه در شرایطی که با کرونا هم درگیر هستیم، شرایط کمی سخت‌تر است.

البته در آزمون استخدامی که به زودی برگزار می‌شود، بر اساس قانون ۳۰ درصد از جامعه ایثارگری باید به استخدام درآیند. بر اساس بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه توسعه ششم تمامی فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد باید به استخدام رسمی درآیند.

معاون رییس جهور با اشاره به وجود ۹ میلیون سند از شهدا و ایثارگران گفت: این اسناد گنجینه‌های بزرگ و ارزشمندی برای کشور است و در اختیار رسانه ها از جمله صدا و سیما و پژوهشگران کشور قرار دارد علاوه بر این تمامی اطلاعات و خدمات ارائه شده به ایثارگران در سامانه سجایا ثبت می‌شود.