خبر » نبض جامعه
کد خبر : 16045
دوشنبه - 20 مرداد 1399 - 21:21

برگزاری اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی کار و تولید 

مراسم اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی جشنواره کار و تولید هم‌زمان با میلاد باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو معاونت صدا برگزار شد.

برگزاری اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی کار و تولید 

اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی کار و تولید با حضور مدیران و مقامات کشوری برگزار شد.

به گزارش گروه رسانه آوای جامعه،  مراسم اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی جشنواره کار و تولید هم‌زمان با میلاد باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی، حمید شاه‌آبادی معاون صدای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیر رادیو اقتصاد و جمعی از کارآفرینان و برنامه‌سازان رادیویی در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو معاونت صدا برگزار شد.

*رسانه بهترین ابزار فرهنگ ساز در کشور

وزیر امور اقتصاد و دارایی در اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی کار و تولید رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه لایحه دو فوریتی در مجلس برای افزایش سرمایه شرکت‌ها و تعمیق بورس از مالیات‌ها داریم اضافه کرد:این باور که مؤدیان خودشان بیایند و داوطلبانه مالیات حقه خود را بدهند نیاز به فرهنگ سازی دارد و رسانه به بهترین وجه می‌تواند فرهنگسازی کند.

وی افزود: بازار سرمایه، کریدور مهمی برای تأمین مالی بنگاه‌ها و هدایت نقدینگی به سمت تولید است، رسانه‌های گروهی به ویژه رسانه ملی باید با کار رسانه ای، مردم را آگاه کنند و به این باور برسانند که در بازار سرمایه با مطالعه و مشاوره عمل کنند و از تصمیمات هیجانی پرهیز کنند.

فرهاد دژپسند عنوان کرد: به جرأت می‌گویم کشور ما دارای دارایی‌های فیزیکی، مالی و انسانی بیشماری است، اگر بتوانیم عزم را جزم و از این دارایی‌ها به نحو حداکثری استفاده کنیم، می‌توانیم با سهولت و سرافرازانه، مشکلات و موانع را پشت سر بگذاریم.

وی گفت: از رادیو اقتصاد و دیگر رسانه‌های گروهی و اصحاب هنر، انتظار می رود این باور و دغدغه را در جامعه نهادینه کنند که از هر چه داریم به بهترین نحو استفاده کنیم.

وزیر اقتصاد افزود: باید در فضایی مثبت، هم افزایی در جامعه را ایجاد کنیم و با وحدت کلمه، ایران را در اقتصاد جهانی به جایگاهی برسانیم که شایسته آن است و برای اینکه از همه دارایی هایمان به بهترین نحو استفاده کنیم فقط به دانش نیاز نداریم بلکه بیشتر به باور نیاز داریم.

دژپسند خاطرنشان کرد: دو محور اساسی تحقق جهش تولید، بهره برداری حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه گذاری‌های موجود و افزایش بهره وری در استفاده از منابع است.

وزیر اقتصاد گفت: امروز اقبال نسبت به بازار سرمایه بسیار عالی است، اما مردم نباید با برخی اقدام‌ها، شکنندگی سبد دارایی‌های خود را بالا ببرند، زیرا بورس در سطح جهان، پذیرش ریسک را در ذات خود به همراه دارد.

وی افزود: از سال ۹۱ تا کنون، سه سال رشد سرمایه‌گذاری مثبت بوده و در بقیه سال‌ها منفی شده است. همچنین نرخ بهره برداری از ظرفیت‌های تولید در کشور، حدود ۵۰ درصد است و در هر دو این موارد، تامین مالی ثابت و سرمایه در گردش را نیاز داریم.

دژ پسند تصریح کرد: نظام اقتصادی ایران بانک محور است، وقتی صحبت از تامین مالی می‌شود، بانک‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند و بیماری بدتر آنکه، هر بنگاهی با عارضه روبرو شود، فکر می‌کند باید وام بگیرد تا مشکلش حل شود.

وی گفت: امروز بانکداری کشور در آستانه تحول است و در ماه‌های گذشته از سیستم‌هایی رونمایی شده که می‌توان در آن بدون مراجعه به بانک، حساب باز کرد، تسهیلات گرفت و احراز هویت کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مجاری تامین مالی در کشور متنوع شده، امروز برای تامین مالی ثابت، نیاز به مراجعه به بانک از سوی صنایع کوچک و متوسط نیست، همچنین بنگاه‌های بزرگ می‌توانند با مراجعه به بازار سرمایه به تامین سرمایه‌های مورد نیاز بپردازند که یک کریدور قابل اعتماد برای تامین منابع است.

وی درباره مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: برخی به غلط تصور می‌کنند در اقتصاد مقاومتی باید حصاری به دور خود کشید، اما اینطور نیست و باید با جهان پیرامونی ارتباط داشت و از تامین مالی خارجی و فناوری‌های نوین بهره‌مند شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: موضوع روانی در گمرک و به ویژه در واردات کالا‌های سرمایه‌ای واسطه‌ای و مواد اولیه که بیش از ۸۵ درصد واردات کشور را تشکیل می‌دهند، باید مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت تبعیین مفهوم اقتصاد مقاومتی

همچنین معاون صدای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به شعار سال و تاکید رهبر انقلاب بر اولویت مفاهیم اقتصادی گفت: تأکیدات رهبر انقلاب در ارتباط مستقیم با فعالیت و رسالت اصحاب رسانه است و رادیو نیز با توجه به ارتباط نزدیک با زندگی و معیشت مردم باید تلاش کند تا ظرفیت‌ها و فرصت‌های ملی ناشناخته حوزه اقتصاد را بیش از پیش معرفی کند.

حمید شاه‌آبادی در اختتامیه جشنواره کار و تولید با اشاره به آنکه بی تردید مفهوم اقتصاد مقاومتی باید توسط متخصصان این حوزه تبیین شود گفت: دراین‌میان رادیو اقتصاد در راستای ماموریت‌های خود در حوزه مفاهیم

وی اظهار داشت:  یکی از مهم‌ترین رسالت‌های رادیو برقراری پل ارتباطی میان مردم و دولت در راستای روشنگری در زمینه‌های مختلف است. البته نباید فراموش کرد که رسانه باید در حوزه اقتصاد به‌عنوان یکی از کلان‌ترین حوزه‌های ارتباط میان مردم و دولت، نقش جدی‌تری داشته باشد.

شاه‌آبادی «مدیریت افکار عمومی و هدایت رفتار ملی» را یکی از مهم‌ترین وظایف رادیو دانست و تصریح کرد: در این میان برنامه‌سازی و برنامه‌سازان حوزه معاونت صدا با رویکرد و نگاه مردمی باید تلاش کنند تا نقش جدیدی را در حوزه رسانه شنیداری و شبکه‌های رادیویی از جمله شبکه رادیویی اقتصاد در عصر و زمانه حاضر ایفا کنند.

وی عنوان کرد:  در فرهنگ دینی ما بر مفهوم اقتصاد کار و تلاش بارها اشاره شده و این مفاهیم ریشه عمیقی دارد. به همان اندازه که در نگاه دینی ما مال‌اندوزی، حب دنیا و فراموشی آخرت مذموم است به همان اندازه و شاید بیشتر مفاهیمی چون فرهنگ کار، تلاش و به‌دست آوردن روزی حلال و سبک زندگی مبتنی بر کارآفرینی بارها مورد تاکید قرار گرفته است.

شاه‌آبادی افزود: در این اوصاف کشور، ایران نباید در کنار تمام افتخاراتش در حوزه اقتصادی خود دستش را به سوی بیگانگان دراز کند و اینجاست که مفهوم فرصت‌سازی از تهدیدها ازجمله تحریم‌های ظالمانه اقتصادی که توسط امریکا و رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن‌ها صورت می‌گیرد یکی از مهم‌ترین بسترها به‌ویژه در حوزه اقتدار اقتصادی برای کشورمان به‌شمار می رود.

معاون صدای رسانه ملی با اشاره به آنکه حوزه رسانه و به‌ویژه شبکه‌های رادیویی، رسالت و وظیفه‌شان روایت‌گری هدفمند فعالیت دولت‌مردان است، گفت: رسانه به دنبال آنست تا رفتار فردی مردم را در حوزه اقتصاد اصلاح کند. در این‌ میان یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما برای برگزاری جشنواره کار و تولید، تشویق مردم به سوی کارآفرینی مبتنی بر فکر، اندیشه و خلاقیت است. نباید فراموش کنیم که سرمایه شاید یکی از ارکان اقتصادی باشد اما رکن اول نیست و تبیین این مسئله بر دوش فعالان رسانه و برنامه‌سازان رسانه‌ای است.

وی افزود: انتظار من نیز از برنامه‌سازان آنست که اصحاب رسانه در راستای فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری تذکر و تلنگر خود در حوزه رسالت رسانه‌ای و برنامه‌سازی را برای فاصله گرفتن از مفهوم واردات، بیدار کردن وجدان آگاه مردم و تلاش بر حوزه تولید بیش از پیش استوار کنند.

شاه‌آبادی با اشاره به آنکه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی هنوز آن‌گونه که شایسته است میان عموم جامعه جای خود را باز نکرده است، یادآور شد: هنوز برای برخی از مردم خرید کالای ایرانی قبح دار و این در شرایطی است که ما نباید به دنبال کالاهای خارجی باشیم و این رفتاری مذموم است به‌ویژه کالاهایی که می‌توان آن‌ها را با سرمایه و اتکا به نیروی متخصص و کار جوان در کشور تولید کرد.

شاه‌آبادی تصریح کرد: ماموریت ما مانند ماموریت عرصه جهادگران نظامی و جهادگران سلامت که این روزها در خط مبارزه با ویروس کرونا که باید تمام‌قد قدردان زحمات آن‌ها باشیم در حوزه اقتصادی بسیار قابل توجه است. باید به کار خود بیش از پیش توجه کنیم.
وی افزود: اگر پای اقتصاد در کشور می‌لنگد، بخشی از این آسیب را باید در حوزه رسانه و فعایت‌های آن جستجو کرد.

معاون صدایِ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آنکه راه نرفته در حوزه برنامه‌سازی در گونه‌های مختلف ازجمله در حوزه اقتصاد بسیار زیاد است یادآور شد: نگاه اصحاب رسانه باید بر رصد خلل‌ها و آسیب‌ها باشد و متولیان نیز باید از ظرفیت و فرصت‌های ایجاد شده که رسانه از جمله شبکه‌های رادیویی با توجه به ضریب نفوذ بالای‌شان میان مردم ایجاد می‌کنند، استفاده کنند.وی ادامه داد: هر وقت توانسته باشیم بیشترین مشارکت مردم را در امور کلان کشور با خود به‌همراه داشته باشیم همواره توانسته‌ایم فرصت‌های بی‌بدیلی را از تهدیدهای موجود ایجاد کنیم و این را تاریخ چهار دهه انقلاب شکوه‌مند اسلامی به‌وضوح ثابت کرده است.

*اقتصاد مقاومتی نیازمند تبیین مواضع رهبری

علاوه بر این ،  فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) نیز در مراسم اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی کار و تولید افزود: نیازمند تبیین مواضع و تفکر رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همه تلاش این قرارگاه، الگوسازی و گفتمان سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی و خودباوری و خود اتکایی مردم، جوانان و اقتصاد مقاومتی است.

سعید محمد گفت: امروز با جنگ اقتصادی می‌خواهند دولت را به چالش بکشند و نظام را ناکارامد جلوه دهند، بنابراین فعالان اقتصادی باید دست به دست سربازان جنگ نرم یعنی رسانه‌ها بدهند تا از این عرصه بگذریم.

وی اظهار داشت: امروز در جنگ نرم، آسیب زیادی می‌بینیم، چون دشمن دیده نمی‌شود و با استفاده از کلمات وارد جنگ می‌شود ضمن اینکه خیلی براین شیوه مسلط است، پس کار رسانه‌های رسمی و مجازی، بسیار پیچیده است و نیاز به عزم جدی دارد.

*رادیو یکی از مهم ترین حامیان تولیدکنندگان

علاوه بر این مدیر شبکه رادیویی اقتصاد با تاکید بر آنکه رسانه و به‌ویژه شبکه‌های رادیویی یکی از مهم‌ترین حامیان تولیدکنندگان به حساب می آیند گفت: اقتصاد، علمی است که در کنار پیچیدگی؛ پویایی و شتاب بسیاری دارد. در این میان مخاطبان اقتصادی وقت ندارند تا یک ساعت برنامه بشنوند و درنهایت یک دقیق محتوا را دریافت کنند.

بنابر اظهارات محمدرضا مهدیار اسماعیلی، انتظار آن‌ها در عصر و زمانه حاضر آن است که در بازه زمانی کوتاه چند دقیقه‌ای به اندازه چند ساعت محتوا دریافت کنند. به همین سبب است که ترکیب ماهیت اقتصاد و ضرباهنگ تند آن و ترکیب آن با خصوصیات برنامه‌سازی رادیو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌سازان در حوزه اقتصاد تعریف شده است.

وی با اشاره به نخستین جشنواره آثار کوتاه رادیویی با محوریت کار و تولید گفت: در بازه زمانی کوتاهی از انتشار فراخوان تا زمان اختتامیه این جشنواره ۲۴۵ اثر از سراسر کشور به دست ما رسید، آثاری که در راستای جهش تولید به‌عنوان شعار سال که توسط رهبر انقلاب به آن اشاره شده بود توانستند تا مخاطبان را با نگاهی متفاوت به مفاهیم کلان و خرد اقتصاد آشنا کنند.