تسهیلات ارائه شده به رانندگان تاکسی در شرایط کرونایی
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران به تشریح اقدامات این سازمان در شرایط کرونایی و تسهیلات ارائه شده به رانندگان تاکسی پرداخت.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران به تشریح اقدامات این سازمان در شرایط کرونایی و تسهیلات ارائه شده به رانندگان تاکسی پرداخت.
به گزارش میزان، علیرضا قنادان به تشریح آخرین تسهیلات کرونایی ارائه شده به رانندگان تاکسی به ویژه وضعیت رانندگان تاکسیهای اینترنتی پرداخت و گفت: تاکنون چند سری تسهیلات برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته شده است، اول یک تسهیلات دو میلیون تومانی بود که ما تاکنون به ۴ هزار نفر دادیم و این کار به صورت تدریجی ادامه دارد و برنامههای دیگری را هم در نظر داریم که این برنامه توسعه پیدا کند.
وی عنوان کرد: این موضوع هم وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بود که رانندگان متقاضی این امر در سایت کارا برای ارائه تسهیلات ۶میلیون تومانی ثبت نام کردند و با معرفی به بانکهای منتخب از این مساله استفاده کردند.
قنادان گفت: ما از طریق وزارت کشور صرفا اسامی تاکسیرانان را چه در تهران و چه در سایر نقاط کشور به آنان اعلام کردیم و افراد هم تا ۱۵ مرداد هم فرصت داشتند که برای ثبتنام این موضوع اقدام و از تسهیلاتش استفاده کنند.
وی با تشریح ارائه تسهیلات کرونایی به رانندگان تاکسی اینترنتی گفت: یکی از مولفههایی که در ارائه تسهیلات کرونایی اهمیت داشت این بود که این مساله به رانندگان تمام وقت اختصاص یابد و رانندگان کمکی یا افرادی که برای تاکسیرانی به صورت تمام وقت زمان نمیگذارند، در این دسته قرار نمیگیرند و در رانندگان تاکسیهای اینترنتی از ابتدا این مساله مطرح بود که بیشتر این افراد دوشغله هستند و به عنوان کار پاره وقت به این مساله نگاه میکنند.
قنادان گفت: اگر رانندگان تاکسی اینترنتی قصد دریافت این تسهیلات را داشتند، باید از طریق شرکتهای خودشان این مسائل را بپگیری میکردند چراکه اکنون از نظر ساختاری تنها بحثهای نظارتی آنان در یک قالب مشخص همچون معاینه فنی و موارد این چنینی با شهرداری کنترل میشود و سایر موارد آنان از طریق صنف و اتحادیه صنف خودشان دنبال میشود.
وی درباره آخرین وضعیت نرخگذاری اینترنتی تاکسیهای اینترنتی تصریح کرد: تاکسیهای اینترنتی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند و مجوز خودشان را از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی گرفتند و فعالیتشان هم در همان قالب دنبال میشود، اما آبان ماه سال گذشته دستورالعمل نظارتی در حوزه نرخ گذاری کرایه تاکسیها امضا شد.
قنادان گفت: در این دستورالعمل نظارت بر بخشهای حمل و نقلی آنان به عهده شهرداری تهران و بحثهای کسب و کاری آنان بر عهده اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی قرار داده شد، اما در آن دستورالعمل، نرخگذاری پویا در این تاکسیها به رسمیت شناخته شده و آزاد هستند که در هر تایمی نرخهای متفاوتی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: البته این کار مشروط به این است که اگر نرخشان از نرخ مصوب تاکسیهای تلفنی شهری که سالانه به تصویب شورای شهر میرسد، بالاتر برود، باید حتما این موضوع را از طریق اپلیکیشن به اطلاع مسافران برسانند تا مسافر خودش در این خصوص تصمیم بگیرد.
قنادان در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین دسترسی شرکت تاکسیرانی برای خرید محصولات بهداشتی همچون ماسک، مواد ضدعفونی کننده و شیلد پاسخ داد و گفت: ما شاید استفاده و توزیع ماسک را از ابتدای شیوع کرونا در کشور و تهران شروع کردیم و جزء اولین مجموعههایی بودیم که این مساله در میان مجموعههای خدمات شهری آغاز شد.
وی اظهار داشت : نکتهای که باید در اینجا به آن توجه کرد همه اصناف در استفاده از ماسک کوشا هستند و با توجه به فعالیت ۸۰ هزار تاکسی در تهران، رانندگان هم از این مساله مستنثی نیستند.
قنادان با بیان اینکه تامین ماسک برای کل ناوگان تاکسیرانی در تهران به لحاظ لجیستیکی مقدور نیست، گفت: ما برای سلامت رانندگان تاکسی و شهروندان همه را ملزم به استفاده از ماسک کردیم و تلاش کردیم در حد وسعمان با هزینههای شهرداری و کمک برخی دستگاهها تعدادی ماسک را به طور رایگان در اختیار رانندگان تاکسی قرار دهیم تا کمکی برای رانندگان تاکسی باشد.
وی عنوان کرد: اکنون در پایانههای عمده تاکسیرانی که اغلب ترددها چه به لحاظ رانندگان تاکسی و چه مردم در آن رفت و آمد دارند، غرفههایی در آن برپا شده است که ماسک به نرخ مصوب دولتی عرضه میشود و هم مردم و رانندگان تاکسی میتوانند ماسک را از این مراکز تهیه کنند.
قنادان گفت: آخرین اقدامی هم که در این خصوص انجام دادیم که فکر میکنم ظرف هفته پیشرو اتفاق بیفتد این است که خودمان به هزینه سازمان تاکسیرانی ماسکهای قابل شستشو و چندبار مصرف را تهیه کردیم و در تلاش هستیم که این را به صورت رایگان به رانندگان تاکسی برسانیم تا بتوانند از این مسائل استفاده کنند.