خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 15640
دوشنبه - 13 مرداد 1399 - 11:11

تدوین بسته‌های آموزش مجازی برای شرایط کرونایی

جلسه بحث و بررسی آماده‌سازی بسته‌های آموزشی مجازی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در شرایط زرد و قرمز کرونایی برگزار شد.

تدوین بسته‌های آموزش مجازی برای شرایط کرونایی

جلسه بحث و بررسی آماده‌سازی بسته‌های آموزشی مجازی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در شرایط زرد و قرمز کرونایی برگزار شد و جداول مدنظر مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش فارس، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: معاونت‌های مختلف این سازمان متناسب با ماهیت خود در حال تمهید مقدمات شروع سال تحصیلی پیش رو هستند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان پژوهش در دو عرصه پیگیر کارهای وزارت آموزش و پرورش است، افزود: میدان اول، میدان سخت یعنی تولید و چاپ سپاری کتاب‌های درسی است؛ یکی از موضوعات مهم در این عرصه ثبت سفارش مواد آموزشی است که هر روز از طریق کارگروه‌های سازمانی و استانی پیگیری می‌شود و امیدواریم با پیگیری‌هایی که به‌عمل می‌آید، نواقص آن برطرف شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش، حساسیت و ظرافت را دومین میدان پیگیری کارهای وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: تهیه و تدوین بسته آموزشی برای شرایط زرد و قرمز کرونایی در این بخش قرار می‌گیرد که سازمان این روزها در حال انجام آن است البته باید قبل از ارائه به مقام عالی وزارت، خودمان در مورد مناسب و کافی بودن آن، عادلانه قضاوت کنیم و ابهامات برطرف شود.

ملکی  اظهار داشت: اوضاع کنونی کشور نشان می‌دهد که برای سال تحصیلی آتی آموزش حضوری نخواهیم داشت؛ بنابراین باید خود را برای وضعیت قرمز و زرد آماده کنیم، سؤال عمده آن است که نحوه مواجهه ما با معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنها در این شرایط چگونه باید مدیریت شود تا نگرانی‎های اوضاع کرونایی آن‎ها را کاهش دهیم؟

علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری در این جلسه، اظهار داشت: دفاتر باید برای شرایط اضطرار، محتوا، زمان و روش را به طور شفاف تبیین کنند؛ سازمان پژوهش برای آغاز سال تحصیلی جدید باید تکلیف برنامه درسی را روشن کند.

در ادامه، دفاتر گزارشی از اقدامات انجام شده را ارائه کردند که نقش تلخیص ونمایانگری جدول تعیین شده، اتخاذ رویکرد تسهیل‌گری سازمان، آسان بودن ارائه آموزش مجازی دوره فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، ارتقای شبکه رشد، تبدیل مجلات رشد به مجلات چند رسانه‌ای، برخی از مهم‌ترین موارد مطرح شده بود.

ملکی در جمع‌بندی این نشست عنوان کرد: برای انجام کارهایمان باید مبنای نظری و تئوریک داشته باشیم اما نکته قابل توجه، شرایط غیر عادی اوضاع کنونی است که باید برای این قاعده غیر عادی، قوانینی وضع کنیم؛ شرایط باید طوری مدیریت شود که پانزدهم شهریور برای معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنها بسته آموزشی قابل اجرا و متناسب با شرایط قرمز و زرد ارائه دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، چارچوب اقدام اساسی سازمان برای شرایط فعلی را سه محور، اصول و کلیات، تعاریف و مفهوم شناسی دانست و خاطرنشان کرد : مختصات جدولی که تهیه می‌شود باید معنادار، نمایانگر و تسهیل‌گر باشد؛ در واقع هر علامت جدول باید کارگشا و معلوم باشد؛ جدول باید مشخص کند معلم چگونه می‌تواند در تدریس به شبکه شاد یا شبکه ملی رشد متصل شود و همچنین در جدول باید نقش و انتظارات عناصر نیز معلوم شود.

وی درباره تهیه جدول و راهنمای توصیفی به نکات مهمی همچون تفاوت‌های دو دوره ضمن توجه به چارچوب ارائه شده، توجه به تفاوت‌های دروس کارگاهی و غیرکارگاهی،  اصالت دادن به تربیت دانش‌آموز و تهیه استلزامات اجرایی برای بسته‌های تولید شده اشاره و تأکید کرد.

ملکی در توصیه‎هایی به دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، گفت: به دلیل اهمیت سال تحصیلی، تمام همّ و غمّ ما باید ارائه بسته مکمل و غنی‌ساز متمرکز برای تک تک دروس باشد؛ درون آن باید فیلم‎های آموزشی، الگوهای تدریس مطلوب، کتاب‌های آموزشی مناسب، فایل صوتی و امثالهم باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود : اجزای این بسته شامل فیلم‌های آموزشی مناسب، الگوهای تدریس موفق، کتاب‌های آموزشی مناسب، فایل صوتی کتاب و فعالیت‌های تکمیلی و علمی می‌شود.

ملکی با تأکید بر اینکه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی باید در انجام فعالیت‌های خود مراقبت‌های ویژ‌ه‌ای به عمل آورد، گفت: این مراقبت‌ها شامل مراقبت‌های علمی- آموزشی، مراقبت فرهنگی و ارزشی، عمل کردن زیر چتر اسناد تحولی و تبعیت از آنها، مراقبت در ارزیابی تولیدات بیرونی با تشکیل کمیته‌هایی در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با کمک سایر دفاتر و ارتباط با سایر بخش‌ها به ویژه بخش‌های خصوصی برای ساماندهی برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان است.