خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 15467
جمعه - 10 مرداد 1399 - 13:52

توصیه‌هایی برای بهبود کیفیت آموزش آنلاین

یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش به ارائه توصیه‌هایی برای بهبود کیفیت آموزش آنلاین با وجود استمرار شرایط کرونایی پرداخت.

توصیه‌هایی برای بهبود کیفیت آموزش آنلاین

یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش به ارائه توصیه‌هایی برای بهبود کیفیت آموزش آنلاین با وجود استمرار شرایط کرونایی پرداخت.

به گزارش میزان، عادل برکم کارشناس حوزه آموزش و پرورش به آسیب‌شناسی وضعیت آموزش با شیوع کرونا در کشورمان پرداخت.

برکم اظهار داشت: در شرایط فعلی و با شیوع کرونا، راهکار ایده‌آل تمرکز بر آموزش مجازی و آنلاین در حوزه آموزش و پرورش است و در این موضوع شکی وجود ندارد.

وی عنوان کرد:  اما در این موضوع چند موضوع وجود دارد اول اینکه شکاف دیجیتالی در این حوزه وجود دارد و پیش از دوران کرونا به این مساله توجه نشده است. آموزش و پرورش پیش از شیوع کرونا توجه به آموزش در حوزه آنلاین نداشت و هنوز هم مستندی را در این حوزه اعلام نکرده است؛ در نتیجه وضعیت ایران شکاف دیجیتالی میان دانش آموزان در میان کشور‌های منطقه مناسب نیست.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به افزایش هزینه‌های اقتصادی تحمیل شده به خانواده‌ها خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در این حوزه با آن روبه‌رو شده‌ایم، بالارفتن قیمت وسایل دیجیتالی است که خیلی از خانواده‌ها امکان دسترسی به این وسایل را ندارند و از این امکانات آموزش آنلاین محروم می‌شوند.

برکم تصریح کرد: موضوع دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که آموزش و پرورش پلتفرم مناسبی را در این حوزه انتخاب نکرده است که ادله متعددی در این زمینه وجود دارد

وی اظهار داشت: پیام‌رسان ایده مناسبی برای آموزش مجازی نیست و این مساله باید از طریق سامانه‌های ویژه آن پیگیری می‌شد و حتی نمی‌توان آن را به صورت راهکار موقت درنظر گرفت، چراکه اگر هزینه‌ای هم آموزش و پرورش برای این مساله انجام داده باشد و شرکتی این را به آنان حبه کرده باشد، باز هم باید این روند را آنان از طریق مناقصه عملیاتی می‌کردند.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: چه بسا اگر مناقصه‌ای در این حوزه برگزار می‌شود، سامانه‌ای با کیفیت بهتر و هزینه‌کمتر می‌توانست معرفی شود که در نتیجه تاثیرات بیشتری را هم برای دانش آموزان به همراه داشت.

برکم افزود: یکی از مسائلی که هم به آن توجه نشده است این بود که در ایام تصویب بودجه آموزش و پرورش در شرایط کرونایی، بودجه ده میلیاردی در طراحی سامانه آموزش مجازی برای این وزارتخانه شاهد بودیم که مشخص نشد هزینه کرد این بودجه در کجاست و اگر هزینه شده است، نتیجه آن به چه مساله‌ای انجامیده است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: در شرایط فعلی از سامانه شاد رونمایی شد که به نظر می‌رسد این سامانه با امکانات فعلی نه‌تن‌ها برای دانش آموزان روستایی که برای برخی از دانش آموزان شهری هم قابل استفاده نیست.

وی خاطرنشان کرد:  زیرساختی که در این حوزه تبیین شده است، اساسا زیرساخت مناسبی نیست و آموزش و پرورش باید راهکار‌های جایگزین و مکمل را در این حوزه داشته باشد و بتواند اختیارات ادارات و مدارس را بیشتر کند.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش پخش برنامه‌های تلویزیونی از صدا و سیما در ایام کرونا را اقدام مثبتی دانست و تصریح کرد: یکی از اقدامات مناسبی که در این حوزه صورت گرفت، این کار بود که تدوام آن برای سال‌های آینده نیازمند تعیین راهبرد‌های جدی است.

برکم گفت: با شرایط فعلی کرونایی نمی‌توان به آموزش حضوری در مدارس دل خوش کنیم و آموزش و پرورش باید به این مساله توجه کند که این مساله نباید بهانه‌ای برای بی توجهی به آموزش آنلاین شود.

وی عنوان کرد: حتی اگر مدارس باز شوند، بسیاری از دانش آموزان توانایی حضور در مدارس را ندارند و ممکن است از آموزش عقب ببینند و آموزش‌های تلویزیونی و مکتوب از جمله راهکار‌هایی است که باید بر آن‌ها متمرکز شویم.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هرچند صدا و سیما هم با همکاری آموزش و پرورش می‌تواند همکاری جدی‌تری را داشته باشند تا بتوانند حوزه آموزش آنلاین را برای دانش آموزان مثمرثمر کنند.

وی با بیان اینکه هنوز وقت داریم که بخشی از این مسائل و مشکلات را حل کنیم، افزود: آموزش‌ها برای خردسالان و نوآموزان با شیوع کرونا آسیب‌پذیرتر است و رعایت پروتکل‎های بهداشتی برای کودکان در سن پایین‌تر سخت‌تر است، در نتیجه باید به این موضوع توجه کنیم.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر بتوانیم از ظرفیت شبکه‌های صدا و سیما در خصوص کودکان استفاده کنیم، می‌تواند جذابیت آموزش را برای این افراد بیشتر کنیم و تاثیرگذاری آن را نیز بهبود بخشیم.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ذکر این مساله نیز ضروری است که آموزش‌های پایه می‌تواند تاثیر بسزایی را در سواد دانش آموزان داشته باشد و اگر به این مساله بی توجه باشیم، چه بسا در آینده با آسیب‌های فراوانی در این زمینه روبه‌رو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در خیلی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه مجازی نتوانستیم کار خاصی انجام دهیم، اظهار داشت: در بسیاری از رشته‌های عملی شاید برگزاری آموزش آنلاین برای آنان سخت باشد، اما به طور کلی با توجه به استمرار کرونا باید به این مسائل نیز دقت کنیم تا بتوانیم بر کیفیت آموزش در کشور بیفزاییم.