خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 15364
دوشنبه - 6 مرداد 1399 - 12:08

۳ هزار سرباز گواهینامه مهارتی دریافت کردند

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح آموزش های بدو خدمت سربازان و آزمون ادواری آن ها در ۱۷ رشته و ۴۰ پادگان کشور به عنوان پایلوت خبر داد.

۳ هزار سرباز گواهینامه مهارتی دریافت کردند

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ، در مراسم انعقاد قرارداد بین دو دستگاه گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و قرارگاه مرکزی مهارت آموزی نیروهای مسلح به منظور ارائه آموزش های مهارتی به سربازان در پادگان ها گفت: ظرفیت های مشترک دو دستگاه  ارزشمند است و باید از آن استفاده شود.

به گزارش گروه آموزش آوای جامعه،  هم زمان با «هفته ملی مهارت» و روز «مهارت، دانش آموزان، دانشجویان، سربازان وظیفه» با حضور علی اوسط هاشمی، معاون وزیرکار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سیدمهدی فرحی، فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح قرارداد سه ساله ای با هدف توانمندسازی کارکنان نیروهای وظیفه ۵ مرداد ماه سال جاری منعقد شد.

هاشمی، با اشاره به وظیفه خطیر ساختن آینده سربازان برای بازسازی و سازندگی کشور در دوران صلح گفت: با تسهیل گری و ایجاد روحیه دوستی در جامعه با کمک به یکدیگر می توانیم از شرایط سخت کنونی عبور کنیم.

وی افزود: به الگوی هاب و اطمینان بخش در مهارت آموزی به سربازان نیازمندیم تا با قاطعیت و نظم نظامی منطبق بوده و هر سرباز بتواند علاوه بر مهارت آموزی و دستیابی به شغل، به کارآفرینی و اشتغال سایر افراد نیز روی آورد.

معاون وزیر کار تصریح کرد: ظرفیت های مشترک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و یگان های نظامی و انتظامی کشور بسیار ارزشمند است و باید از آن استفاده شود.

هاشمی پیشنهاد استقرار نظام آموزش دوگانه (آموزش- کار) را در پادگان ها مطرح کرد و اظهار داشت: این طرح از طرح های موفق در ایجاد اشتغال است و قرارگاه مهارت آموزی نیروهای مسلح با سازمان ها و وزراتخانه های زیر مجموعه خود نظیر وزارت دفاع  توافقی حاصل کند تا نیروی کار مورد نیاز کار خود را از میان سربازان انتخاب و گزینش کند.

وی  گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آمادگی دارد تا با استقرار نظام آموزش دوگانه آموزش مباحث تئوری به سربازان را برعهده بگیرد و آموزش عملی آنها توسط دستگاه های زیر مجموعه نیروهای مسلح انجام شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تأکید کرد: باید معرفتی در سرباز نسبت به ارزش مهارت شکل گیرد که زنجیره تکمیل مهارت را پس از پایان خدمت نیز دنبال کند و اثرات مهارت آموزی در وجودش ریشه زده و ارتباط خود را با مهارت قطع نکند.

وی گفت: مرجعِ صدور گواهینامه مهارت در دورن دولت فقط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است که رعایت استاندارد آموزشی، سنجش مهارت می تواند مدرک مهارت صادر کند.

هاشمی اعطای گواهینامه به سربازان با نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را صیانت از حقوق شهروندی آنان نامید و تأکید کرد: راهبری مهارت در کشور صرفاً مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور امکان پذیر است.

معاون وزیر تعاون، عنوان کرد : در زمینه آموزش مهارت به سربازان و تفاهم نامه بین دو دستگاه سهم آموزشگاه های آزاد و بخش خصوصی باید پررنگ دیده شود.

بنا براین گزارش، در ادامه، سیدمهدی فرحی، فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح ضمن تبریک هفته ملی مهارت، به فعالیت مثبت دو دستگاه از سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و گفت: این فرایند از لحاظ کمی و کیفی و تنوع در سطح کشور در حال رشد و رسیدن به بلوغ است.

فرحی، از آموزش های بدو خدمت سربازان و آزمون ادواری آنان در ۱۷ رشته و ۴۰ پادگان کشور به عنوان پایلوت خبر داد و افزود: در این آزمون ها ۹۵ درصد سربازان پذیرفته شده اند که رقم خوبی است و موفق به اعطای گواهینامه مهارتی به ۳ هزار سرباز شده ایم.

در ادامه فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح، خواستار برگزاری مسابقات مهارتی سربازان در سه ماهه پایانی سال جاری با محوریت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، رصد اشتغال سربازان پس از دوران خدمت و جذب اعتبار برای مهارت آموزی به سربازان شد.

در پایان با هدف توانمندسازی ۳۷۵ هزار نفر از کارکنان وظیفه و ارتقای جذابیت و نشاط دوران خدمت وظیفه عمومی، افزایش اثربخشی خدمات نیروهای وظیفه در دوران سربازی و نیز فراهم سازی بستر اشتغال پذیری و بهبود شرایط پس از اتمام خدمت سربازی از طریق آموزش های فنی و حرفه ای تفاهم نامه بین دو دستگاه منعقد شد.

بر اساس این قرارداد سازمان آموزش فنی و حرفه ای موظف است سالانه نسبت به آموزش و سنجش مهارت ۱۲۵هزار نفر از کارکنان وظیفه که در کارگاههای آموزشی پادگانها، مراکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای، کارگاه های محیط واقعی کار مستقر در پادگان ها، آموزشهای مجازی، آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای اقدام نماید.

همچنین قرار گاه مهارت آموزی نیروهای مسلح متعهد می شود در طول مدت قراردادنسبت به پیش بینی تمهیدات و فراهم نمودن امکانات آزمون، معرفی استاداکاران پایور و کارگاههای تولیدی و خدماتی متعلق به نیروهای مسلح ، تامین تجهیزات ، ابزار، مواد مصرفی و زیرساختهای الکترونیکی مورد نیاز دوره های آموزشی، انجام نیازسنجی آموزشی، ارائه خدمات مشاوره حضوری شغلی و آموزشی قبل و حین دوره آموزشی، رهگیری اشتغال و معرفی مربیان پایور اقدام نماید.