آوای شهر » پیشخوان » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 15363
پنجشنبه - 6 بهمن 1401 - 12:16

توهین به ارباب رجوع توسط مامور دولتی جرم است + اطلاعیه

تا به امروز به این اطلاعیه در ورودی بسیاری از سازمان ها, ادارات و مراکز دولتی که مراجعه ارباب رجوع دارند , دقت کرده اید ؟

توهین به ارباب رجوع توسط مامور دولتی جرم است + اطلاعیه

آوای جامعه/ یادداشت / حسین کرمانی

مقوله مهم تکریم ارباب رجوع در سال های گذشته در بروکراسی پیچیده اداری گم شده است , این روزها نه ارباب رجوع در ادارات آنطور که باید تکریم می شود و نه کارمندان به وظایف , حقوق و رفتار متقابل خود واقف هستند.

تا به امروز به این اطلاعیه در ورودی بسیاری از سازمان ها, ادارات و مراکز دولتی که مراجعه ارباب رجوع دارند , دقت کرده اید ؟

اطلاعیه ای با این مضمون : ( توهین به ارباب رجوع توسط مامور دولتی براساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی جرم است )

این اطلاعیه در اقدامی خوب برای یادآوری مقوله مهم تکریم ارباب رجوع توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ورودی بسیاری از ادارت دولتی نصب شده است، اما مفهوم اصلی آن روی همان دیوارها به مانند تابلویی برای زیبایی باقی مانده است و در عمل در روابط بین کارمندان و مراجعه کنندگان به ادارات و بحث تکریم ارباب رجوع آنطور که باید اینگونه موضوعات رعایت نمی شود !

جالب اینجاست که در ماده ۸ این قانون که در اطلاعیه نصب شده هم به آن اشاره شده است آمده است : ( مردم از حق دعوت به خیر, نصیحت و ارشاد درباره عملکرد دولت برخوردار هستند.)

ارباب رجوع به عنوان مشترى کالا و خدمات شناخته می شود و بدون شک شایسته احترام است, کارمندى هم که پشت میز خود نشسته و مشغول انجام کار ادارى روزمره است، به همین احترام متقابل نیاز دارد, اما از آنجا که مقوله مهم تکریم ارباب رجوع در سال های گذشته در بروکراسی پیچیده اداری گم شده است , این روزها نه ارباب رجوع در ادارات آنطور که باید تکریم می شود و نه کارمندان به وظایف , حقوق و رفتار متقابل خود واقف هستند.

مردم در زمان مراجعه به ادارات , نسبت به سیستم کاغذ بازی های اداری , نوع برخورد , اتلاف وقت , صف های طولانی و بسیار موارد دیگر دغدغه و مطالبه جدی دارند که همگی در بحث مهم تکریم ارباب رجوع خلاصه می شود.

فراموش نکنیم, کارایی یک سیستم اداری منوط به دو شاخصه اصلی میزان رضایتمندی ارباب رجوع و رفتار کارمندان است.

**********

 

*برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

*****

*هشدار مهم : برداشت و نقل مطالب اختصاصی سایت” آوای جامعه” بدون ذکر منبع مجاز نیست و در صورت مشاهده نه تنها پیگرد قانونی دارد ، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی هم به صورت گسترده برای مخاطبان اطلاع رسانی می شود ( از اینکه این موضوع را رعایت می کنید متشکریم)