کاربرد حواس پنجگانه در رشد شناختی کودکان
اگر والدین دیدن، شنیدن، لمس کردن، بوییدن و توجه کردن را به کودکانشان بیاموزند، آنها یاد می گیرند که از حواس خود استفاده کنند
یک دکتر روانشناس به بیان نکاتی درباره کاربرد حواس پنجگانه در رشد شناختی کودکان پرداخت.
فرشته کریمی زاده درباره نقش حواس پنجگانه در افزایش هوش و در رشد شناختی کودکان گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که والدین برای تربیت ورشد فرزندانشان باید انجام دهند و متاسفانه کمتر به آن توجه می شود، آموزش با استفاده از حواس پنجگانه است.
وی ضمن اشاره به اینکه در درجه اول والدین باید نسبت به حواس پنجگانه خود اگاه باشند وکاربرد هریک از حواس را به صورت عملی به کودک نشان دهند، ادامه داد: برای مثال بهتر است پدر و مادر با دیدن یک گل به آن نزدیک شوند وبا دقت به آن نگاه کنند و در مورد رنگ، بو و سایر ویژگی های گل صحبت کنند تا فرزندان توجه کردن به محیط اطراف و فکر کردن وسوال پرسیدن درباره آن را از والدین خود بیاموزند.
این روان شناس تاکید کرد: در این مورد والدین باید ازآموزش تصنعی وتحمیلی به فرزنداشان خودداری کنند، چرا که این اقدام سبب بیزاری کودکان از فکردن و سوال پرسیدن درباره محیط اطرافشان می شود.
کریمی زاده عنوان کرد: اگر والدین دیدن، شنیدن، لمس کردن، بوییدن و توجه کردن را به کودکانشان بیاموزند، آنها یاد می گیرند که از حواس خود استفاده کنند وبه محیط اطرافشان بیاندشند که این امر مقدمه رشد شناختی آنها در آینده و افزایش هوش کودکان است.
این روان شناس خاطرنشان کرد: برای تقوت دقت و همچنین حس شنوایی کودک توصیه می شود، والدین چشم در چشم و دقیق به حرفهای فرزنداشان گوش دهند تا کودک یاد بگیرد، بدون حواس پرتی به حرفهای اطرفیانش گوش دهد؛ البته پدر و مادر باید از زیاده روی در حرف زدن خودداری کنند، چرا که این امر تمایل کودک را به دقیق گوش دادن را از بین می برد.
وی اظهار داشت: رشد شناختی نقش بسزایی در در شکل گیری ایده ها، نظرات، افکار و افزایش هوش کودکان دارد و موجب می شود، افراد درهرسنی واقعیت های موجود را به درستی درک کنند و به تبع آن تصمیم گیری مناسبی داشته باشند وکمتر طعم نا کامی وآسیب بچشند.
این روان شناس با بیان اینکه متاسفانه پدر ومادران جوان در حال حاضر بیشتر به ظاهر فرزندانشان اهمیت میدهند تا به رشد شناختی آنها، گفت: در دنیای امروز وجود وسایلی نظیرموبایل، تبلت و رایانه جای بازیهای فکری، حسی و حرکتی را گرفته است و موجب شده تا کودکان کمتربه محیط اطرافشان توجه کنند و در نتیجه رشد شناختی کم و درک ضعیفی از محیط اطراف خود داشته باشند.