حقوقی و قضایی » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 15238
جمعه - 3 مرداد 1399 - 22:17

واگذاری امور در چهار حوزه به دفاتر اسناد رسمی

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از واسپاری امور به دفاتر اسناد رسمی و در چهار حوزه خبر داد.

واگذاری امور در چهار حوزه به دفاتر اسناد رسمی

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از واسپاری امور به دفاتر اسناد رسمی و در چهار حوزه خبر داد.

به گزارش فارس، محمد عظیمیان،گفت : ظرفیت حوزه دفاتر اسناد رسمی ظرفیت وسیعی است که در ماده یک قانون دفاتر اسناد رسمی اشاره شده که دفاتر برای تنظیم و ثبت اسناد رسمی و سایر اموری که به سردفتر اسناد رسمی و دفاتر اسناد رسمی محول می‌شود، تشکیل می‌شود.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خاطرنشان کرد: ظرفیت دفاتر رسمی فراتر از حوزه تنظیم و ثبت سند رسمی است. با عنایت به سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه مبنی بر واگذاری امور غیرحاکمیتی به بخش خصوصی به طور قطع قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در صدد هستند که برای اجرایی کردن تکالیف قانونی و واسپاری اموری که غیرحاکمیتی هستند به بخش خصوصی و از جمله بخش‌هایی که وابسته به قوه قضائیه است و می‌تواند متصدی و متولی این امور باشد، حوزه دفاتر اسناد رسمی است.

وی اظهار داشت : سازمان ثبت از سال گذشته با تشکیل کارگروه‌های متعدد در چهار حوزه نسبت به واسپاری اقداماتی انجام داده‌است و امور مربوط به این چهار حوزه کارشناسی شده و در حال حاضر یکی از حوزه‌ها نهایی شده و واسپاری اتفاق افتاده و در سه حوزه دیگر نیز در حال بررسی نهایی است.

عظیمیان عنوان کرد :  چهار حوزه‌ای که از طرف سازمان ثبت موضوع واسپاری آن‌ها به‌طور جدی پیگیری می‌شود، یکی از آن‌ها بحث اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا است. سه حوزه دیگر نیز مربوط به امور ثبت شرکت‌ها، مالکیت معنوی و صدور اسناد تک برگ است.