آوای شهر » خبر
کد خبر : 15205
پنجشنبه - 2 مرداد 1399 - 20:07

ضرورت بازنگری در مرزبندی مناطق شهر تهران

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اعتقاد دارد موضوع تعیین مرز بندی بین مناطق تکلیفی است که پس از اجرای طرح جامع شهر تهران در آذرماه ۱۳۸۶ به فراموشی سپرده شده است.

ضرورت بازنگری در مرزبندی مناطق شهر تهران

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اعتقاد دارد موضوع تعیین مرز بندی بین مناطق، نواحی و محلات شهر تهران تکلیفی است که بعد از اجرای طرح جامع شهر تهران در آذرماه ۱۳۸۶ به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه ، محمد حسین بوچانی در جلسه هم اندیشی شهرداران مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران با موضوع بازنگری در نظام مرزبندی مناطق، نواحی و محلات شهر تهران که با حضور شاپور رستمی معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، شهرداران مناطق ۲۲گانه و مشاور پروژه به صورت آنلاین برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: موضوع بازنگری در مرزبندی های مناطق، نواحی و محلات در شهر تهران از جمله موضوعاتی است که بخشی از آن به داخل مجموعه شهرداری تهران مربوط می شود چرا که مدیریت شهری خدماتی را بر اساس وظایف سازمانی خود به شهروندان ارائه می دهد، بر مبنای مرزبندی هایی است که در این کلانشهر وجود دارد.

وی با اشاره به انجام مطالعات مربوط به بازنگری در مرزبندی تقسیمات شهری در پایتخت که ازسوی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در حال انجام است، اظهار داشت: بر اساس این پژوهش در نظر داریم تا تمام مرزبندی هایی که دستگاه های خدمات رسان در شهر تهران انجام داده اند، به یک چارچوب واحد و درست منتهی شود که این کار نیاز به یک کار حقوقی با حساسیت بالا و مطالعات در این زمینه دارد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به بی توجهی به تکلیف شهرداری تهران در باره بازنگری در نظام مرزبندی تقسیمات شهری تهران در سال های گذشته بیان کرد: از آذرماه سال ۱۳۸۶ طرح جامع شهر تهران اجرایی شد، متاسفانه به هر دلیلی تکلیفی که بعد از اجرای این طرح برعهده شهرداری تهران قرار داده شد، مبنی بر بازنگری در نظام مرزبندی مناطق، نواحی و محلات شهر تهران و انطباق آن با طرح جامع این کار انجام نشد. اما اکنون مدیریت شهری و به صورت ویژه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در نظر دارد تا برای حل مشکلات موجود این مطالعات را به درستی انجام دهد.

وی با اشاره به ضرورت انجام این پژوهش در شهر تهران تاکید کرد : در بررسی درخواست عناوین پژوهشی ای که از سوی مناطق، سازمان ها، معاونت ها و زیر مجموعه شهرداری تهران در سامانه پژوهش یار به ثبت رسیده، متوجه شدیم ۱۹ منطقه به صورت مجزا درخواست داشتند تا مطالعات جداگانه ای را درباره مرزبندی مناطق، نواحی و محلات خود انجام دهند. به رغم اینکه می توانستیم ۱۹ پروژه مطالعاتی به صورت جزیره ای در این زمینه انجام دهیم، اما تصمیم گرفتیم تا شهر تهران را به صورت یکپارچه ببینیم و این مطالعات برای تمامی مناطق ۲۲گانه شهر تهران انجام شود به همین دلیل این طرح مطالعاتی در کمیته پژوهشی امور مناطق به تصویب رسید.

بوچانی با بیان اینکه بر این مبنا در نظر داشتیم تا تمامی تجارب جهانی، بین المللی، الزامات حقوقی و غیره برای کلیت شهر تهران در قالب یک طرح مطالعاتی و پژوهشی دیده شود، تاکید کرد: هر چند امکان دارد شهرداران مناطق هر کدام در محدوده مدیریتی خود برای تعیین تکلیف این مرزبندی ها با مشکلاتی روبه رو باشند اما واقعیت این است که ما باید یک بار برای تهران از منظر حقوقی دستور العمل هایی را در رابطه با نظام مرزبندی تقسیمات شهری مشخص کنیم.