آژیر » پیشخوان » پیشنهاد سردبیر » تاپ آژیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 1519
سه شنبه - 5 شهریور 1398 - 00:09

عاقبت اطمینان بیش از حد به تلفن همراه

زنگ پیامک تلفن همراه به صدا درمی‌آید و این نوشته خودنمایی می‌کند: «شما برنده جایزه ویژه قرعه‌کشی ما شده‌اید! برای تهیه جایزه خود مبلغ ۲هزار تومان به حساب شماره…..

عاقبت اطمینان بیش از حد به تلفن همراه

آوای جامعه / علی تهرانی فرد

زنگ پیامک تلفن همراه به صدا درمی‌آید و این نوشته خودنمایی می‌کند: «شما برنده جایزه ویژه قرعه‌کشی ما شده‌اید! برای تهیه جایزه خود مبلغ ۲هزار تومان به حساب شماره….. واریز کنید تا برای ارسال جایزه با شما تماس گرفته شود.» در چند ماه گذشته شاید نظیر این پیامک‌ها برای شما هم در تلفن‌های همراه‌تان ارسال شده باشد.

ماجرا از چه قرار است؟
کلاهبرداری‌های الکترونیکی از طریق تلفن همراه یکی از راه‌های اخاذی با استفاده از فناوری‌‌های نوین است، چند سالی است که این پدیده به یک معضل جدی اجتماعی در کشورهای گوناگون تبدیل شده است و متأسفانه در کشور ما هم به عنوان یک پدیده نوظهور در حال خودنمایی است. این پدیده نوعی سوءاستفاده و باج‌خواهی است که در آن تصاویر یا متونی با استفاده از تلفن همراه و اینترنت برای شخص ارسال می‌شود و شخص با این پیام ارسال شده، خود را در معرض سوءاستفاده و اخاذی قرار می‌دهد.

حمله به حریم خصوصی افراد
تهدید از طریق ارسال پیام‌های کوتاه نامناسب و ورود به حریم خصوصی افراد از جمله این کلاهبرداری‌ها به شیوه مدرن است، اما اتفاق تازه‌تر در این عرصه کلاهبرداری‌های پیامکی است. در ماه‌های گذشته چند فرد شیاد و کلاهبردار به خاطر ارتکاب به این جرائم توسط نیروی انتظامی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده‌اند و نسبت به اینگونه کلاهبرداری‌ها که در برخی موارد با یک پیامک ساده شماره حساب و رمز ورودی به حساب اشخاص را دریافت می‌کنند، هشدار‌های گوناگونی به کاربران تلفن همراه ارائه شده است.

وقتی قضیه پیچیده می‌شود
سوءاستفاده از تلفن همراه زمانی حالت وخیم‌تر پیدا می‌کند که مالباختگان و طعمه‌های این کلاهبرداری‌ها لب به سخن باز نمی‌کنند و از این ماجرا و اتفاقاتی که پیش آمده، با نزدیک‌ترین افراد خود هم سخن نمی‌گویند. یک تحقیق به عمل آمده از این افراد، نشان می‌دهد درصد زیادی از آنها به ۲ دلیل تمایل به گفتن حقایق ندارند؛ اول حفظ آبرو در بین دوستان و آشنایان و دوم مبالغ اندکی است که از جیب آنها هدر می‌رود و ضرر چندانی را متوجه شخص نمی‌کند اما در آن سوی ماجرا مبالغ هنگفتی به جیب کلاهبرداران می رود.

باز هم قضیه پیشگیری بهتر از درمان
براساس یک تحقیق صورت گرفته، در اینگونه موارد پیشگیری بهترین عامل برای جلوگیری از اخاذی کلاهبرداران و سودجویان از طریق تلفن همراه است که نظم اجتماعی را در لوای حاکمیت قانون در پی دارد. در نهایت برای اینکه ناخواسته اطلاعات، عکس‌ها یا فیلم‌های خصوصی و خانوادگی افراد در اختیار دیگران قرار نگیرد، بهتر است تلفن همراه به عنوان وسیله‌ای ارتباطی برای ارسال یا رد و بدل کردن اطلاعات مهم، خصوصی و خانوادگی مورد استفاده قرار نگیرد.

 

*هشدار : برداشت و نقل مطالب اختصاصی سایت” آوای جامعه” بدون ذکر منبع مجاز نیست و در صورت مشاهده نه تنها پیگرد قانونی دارد ، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی هم به مخاطبان اطلاع رسانی می شود ( از اینکه این موضوع را رعایت می کنید متشکریم)