پیشنهاد سردبیر » خبر » نبض جامعه » نیمکت » یادداشت میهمان
کد خبر : 1497
یکشنبه - 2 آبان 1400 - 22:13

«اقتصاد مقاومتی» را به مدارس ببریم

زمانی که دانش‌آموزان در مدرسه با اصطلاحات اقتصادی که اصل زندگی است آنطور که باید آشنا نمی شوند، نمی توان از آنها توقع داشت نگاه اقتصادی مورد نیاز را در زندگی داشته باشند!

«اقتصاد مقاومتی» را به مدارس ببریم

آوای جامعه / کبری جعفری

این روزها مباحث گوناگونی درباره «اقتصاد مقاومتی» و ضرورت اجرایی شدن آن در همه بخش‌ها و حوزه‌های کشور مطرح می‌شود و تاکید فراوانی درباره این موضوع وجود دارد؛ مقوله مهمی که نه‌تنها باید در همه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور نهادینه شود، بلکه آحاد مردم هم باید با مفاهیم و اصول اقتصاد مقاومتی آشنا باشند و در زندگی خود به کار برند.

به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته از زمانی که این مقوله مهم توسط رهبرانقلاب مطرح شد، بیشتر نگاه سازمانی و اداری درباره «اقتصاد مقاومتی» وجود داشته است. در حقیقت با این دیدگاه به «اقتصاد مقاومتی» نگاه شده است که تنها دولت و دستگاه‌های اجرایی باید مباحث اقتصاد مقاومتی را دنبال و در کشور اجرایی کنند. هرچند سیاستگذاری‌های کلان در این حوزه برعهده دولت و ستاد فرماندهی «اقتصاد مقاومتی» است و این موضوع غیرقابل اجتناب است اما برای آشنایی بیشتر افکارعمومی جامعه و بویژه نسل‌های آینده کشور با «اقتصاد مقاومتی» می‌توان راهکارها و ابتکارعمل‌های ویژه‌ای را توسط برخی سازمان‌های متولی انجام داد.

بی‌شک تحقق اقتصاد مقاومتی زمانی میسر خواهد شد که این موضوع به عنوان یک فرهنگ و اعتقاد در میان همه اقشار ملت ایران تسری پیدا کند. برای مثال یکی از مراکزی که می‌تواند نسل آینده کشور را با این مفهوم مهم بیش از گذشته آشنا کند، مدارس و مراکز آموزشی است. مراکزی که فرزندان ما ساعت‌های زیادی را در آنها سپری می‌کنند و بخشی از شخصیت اجتماعی آنها با توجه به آموزش‌های ارائه‌شده در مدارس شکل می‌گیرد.

از سوی دیگر به باور بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش‌وپرورش، برای یک دانش‌آموز اگر مفهوم «اقتصاد مقاومتی» به درستی و با استفاده از روش‌های ابتکاری و نوین تشریح شود، در آینده نه چندان دور در اصطلاح ملکه ذهن دانش‌آموز خواهد شد و در زندگی شخصی و اجتماعی خود به کار خواهد بست.

اهمیت این موضوع در سال‌های گذشته برای بخشی از بدنه وزارت آموزش‌وپرورش به درستی درک شده است و با گنجاندن برخی مباحث در کتب درسی به استقبال این موضوع رفته‌اند اما آنطور که شواهد موجود نشان می‌دهد فعالیت‌ها در این زمینه چندان پاسخگوی موضوع گسترده، استراتژیک و بااهمیتی مانند «اقتصاد مقاومتی» نبوده و جای کار در این زمینه زیاد است.

به باور نگارنده، هر چند آموزش‌وپروش در سال‌های گذشته با مشکلات گوناگونی در زمینه بودجه و امکانات مواجه بوده اما «اقتصاد مقاومتی» رکن مهمی است که برای آموزش مفاهیم آن به نسل آینده باید تا جایی که می‌توان هزینه کرد.

از سوی دیگر، در وهله اول برای ارائه اینگونه مباحث به دانش‌آموزان، دبیران، معلمان و کادرآموزشی هستند که باید نسبت به مفاهیم آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند فرزندان این کشور را به‌درستی در مسیر «اقتصاد مقاومتی» هدایت کنند.

فراموش نکنیم، زمانی که دانش‌آموزان در مدرسه با اصطلاحات اقتصادی که اصل زندگی است آنطور که باید آشنا نمی شوند، نمی توان از آنها توقع داشت نگاه اقتصادی مورد نیاز را در زندگی داشته باشند!

******

هشدار مهم : برداشت و نقل مطالب اختصاصی سایت” آوای جامعه” بدون ذکر منبع مجاز نیست و در صورت مشاهده نه تنها پیگرد قانونی دارد ، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی هم به صورت گسترده برای مخاطبان اطلاع رسانی می شود ( از اینکه این موضوع را رعایت می کنید متشکریم)