خبر » نبض جامعه
کد خبر : 14947
یکشنبه - 29 تیر 1399 - 12:30

چگونگی رفتار با افراد دو بهم زن

یک روانشناس و مشاور گفت: در بیشتر محیط‌های کاری، افرادی وجود دارند که خودآگاه یا ناخودآگاه محیط کار را تبدیل به یک محیط پر تنش و عذاب آور برای دیگر همکاران خود می‌کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یاسر مهدویان،  درباره افراد دو بهم زن، اظهار داشت : هر شخصی شاغلی تا زمان بازنشستگی بیش […]

چگونگی رفتار با افراد دو بهم زن

یک روانشناس و مشاور گفت: در بیشتر محیط‌های کاری، افرادی وجود دارند که خودآگاه یا ناخودآگاه محیط کار را تبدیل به یک محیط پر تنش و عذاب آور برای دیگر همکاران خود می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یاسر مهدویان،  درباره افراد دو بهم زن، اظهار داشت : هر شخصی شاغلی تا زمان بازنشستگی بیش از یک سوم از عمر خود را در محیط کار سپری می‌کند، پس حیاتی ست که در محیطی آرام و بدون تنش فعالیت کند و تمام تمرکز و انرژی خود را برای پیشرفت شغلی و بازدهی بیشتر به کار گیرد.

این روانشناس عنوان کرد: متاسفانه نه تنها در جامعه ما بلکه در تمام جوامع شاهد این هستیم که تقریبا در بیشتر محیط‌های کاری، افرادی وجود دارند که خودآگاه یا ناخودآگاه محیط کار را تبدیل به یک محیط پر تنش و عذاب آور برای دیگر همکاران خود می‌کنند. این افراد با خبرچینی و یا در اصطلاح دوبهم زنی کردن، فشار روانی زیادی برای دیگر همکاران خود به وجود می‌آورند. اما با افراد خبرچین چگونه باید رفتار کنیم، که در مقابل رفتار‌های آن‌ها مصون باشیم.

وی با اشاره به اینکه قبل از اینکه راهکار کاربردی برای برخورد با چنین افرادی ارائه کنیم، ریشه و دلایل رفتار آدم‌های دوبهم زن را بیان خواهیم کرد، افزود: به طور معمول اعتماد به نفس فوق العاده پایینی دارند، حتی اگر در ظاهر این چنین نشان ندهند، خود را فردی ناموفق می‌دانند که نتوانسته پیشرفت بزرگ و چشمگیری داشته باشند، در خانواده یا محیطی مسموم رشد پیدا کرده اند، بیشتر افرادی حسود هستند، دوستان صمیمی و نزدیک ندارند، جالب است بدانید، اشخاص دوبهم زن، بیشتر خوش زبان هستند که می‌توانند خوب ارتباط برقرار کنند و در رویاپردازی و داستان سرایی مهارت بالایی دارند.

مهدویان درباره راهکار‌های برای برخورد با افراد دو بهم زن، تصریح کرد: اول از همه سعی کنید، فردی مثبت اندیش باشید و به هر شخصی برچسب دوبهم زن و خبرچین نزنید، اما اگر با هر روشی به شما ثابت شد که متاسفانه در محیط کارتان اینگونه افراد وجود دارند موارد زیر را رعایت کنید.

به دلایلی که ذکر شد در نظر داشته باشید، افراد دوبهم زن در مرحله اول، بیماران روحی هستند که خودشان هم خبر ندارند، پس شما نباید نگاه منفی به آن‌ها نداشته باشید، تنها باید تلاش کنید با نوع برخوردتان مانع آسیب خوردن از این افراد شوید.

این روانشناس خاطرنشان کرد: تلاش کنید کمترین ارتباط را با این اشخاص داشته باشید، به طور قطع با کم محلی کردن و یا صمیمی نشدن می‌توانید به این دستاورد برسید. اگر به هر دلیلی مجبور شدید با آن‌ها در ارتباط زیادی باشید، برای مثال هر دو در یک اتاق و دفتر کار می‌کنید، باید خیلی مراقب محتوای گفتگوهایتان باشید، به هیچ عنوان درباره چیزی یا کسی نظری ندهید، یعنی نباید کوچکترین اطلاعاتی از اعتقاداتان و باور‌های تان به وی بدهید. هرگز و هرگز با وی دردل نکنید، افراد دوب هم زن صلاحیت دردل کردن را ندارند، ممکن است تمام آنچه را که به آن‌ها می‌گویید در آینده نزدیک یا دور علیه شما استفاده کنند.

وی گفت: زمان‌هایی که وی درباره هر موضوعی با شما صحبت می‌کند، تلاش نکنید با وی همراهی کنید، بلکه بی تفاوت باشید و تمرکزتان را روی کار بگذارید، در این صورت وی متوجه خواهد شد که نمی‌تواند از شما سوژه‌ای بگیرد و یا سوژه‌های دیگران به کار شما نمی‌آید و شما ارزشی برای حرف‌های وی قائل نیستید، در واقع با این رفتار یک سپر محکمی در مقابل دو بهم زنی و خبرچینی وی ایجاد کرده اید.

مهدویان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نکته که به هیچ عنوان نباید در گفتگو با دیگر همکارانتان، از وی به عنوان فردی دوبهم زن یاد کنید، و وی را با چنین اتهامی به دیگران معرفی کنید، بگذارید این تشخیص تنها برای خودتان بماند.

حتی به روی خودش هم نیاورید که چنین خصلتی دارد، چون در این صورت به طور قطع با شما به تندی مخالفت خواهد کرد و همین موضوع سوژه‌ای خواهد شد که بتواند به شما آسیب برساند.