خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 14911
یکشنبه - 29 تیر 1399 - 13:15

خوراکی های مفید برای درمان بی خوابی شبانه

بی‌خوابی شبانه یکی از مشکلاتی است که همه آن را تجربه کرده‌اند و البته دلایل متعددی برای بروز آن وجود دارد.

خوراکی های مفید برای درمان بی خوابی شبانه

بی‌خوابی شبانه یکی از مشکلاتی است که همه آن را تجربه کرده‌اند و البته دلایل متعددی برای بروز آن وجود دارد.

به گزارش  آنا، بی‌خوابی شبانه یکی از مشکلاتی است که معمولا همه آن را تجربه کرده‌اند و باعث بروز اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن می‌شود که دلایل متعددی همچون گرسنه به تخت خواب رفتن، سیگار کشیدن، چرت زدن مکرر در طول روز، مصرف بیش از حد کافئین، افسردگی، تغییرات شغل، استرس و اضطراب برای بی‌خوابی شبانه وجود دارد.

پزشکان و اطبای سنتی راه‌های بسیاری را برای درمان آن ذکر کرده‌اند که یکی از آن‌‌ها مصرف خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها و میوه‌هایی است که به وسیله آن می‌توان تا حدودی بر بی‌خوابی شبانه غلبه کرد که در ادامه می‌آید:

*مصرف گلاب و بوئیدن آن قبل از خواب

یکی از دلایل بی‌خوابی داشتن استرس و اظطراب است که گلاب به دلیل داشتن خواص ضد افسردگی و غم‌زدائی یکی از بهترین داروهای بی‌خوابی است. تنها کافیست قبل از خواب یک قاشق گلاب را در یک لیوان شیر یا دیگر نوشیدنی‌های خانگی ریخته و بنوشید؛ البته می‌توانید با اسپری کردن بالش و محل خواب خود با گلاب که باعث استنشاق بوی خوش آن می‌شود خواب آرامی داشته باشید.

*خوردن سیب با پوست

یکی از درمان خانگی بی‌خوابی مصرف سیب با پوست آن است که اگر به طور مکرر استفاده شود بعد از چند روز می‌تواند سطح امادگی بدن برای یک خواب راحت را به نقطه مطلوبی برساند.

*شیر

شیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان است و تولید سروتونین را تحریک می کند، که در نهایت موجب خوابیدن راحت تر می شود. یک لیوان شیر ولرم، قبل از خواب به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بخوابید. البته طب سنتی می‌گوید ماساژ انگشتانتان با شیر هم باعث خواب می‌شود.

*کدو تنبل

کدو تنبل، یکی از درمان‌های عالی برای خوابیدن است آب کدو تنبل را بگیرید و کمی روغن کنجد را به همان نسبت به آن اضافه کنید قبل از رفتن به رختخواب، پوست سرتان را با این ترکیب ماساژ دهید.

*مصرف کنجد

دانه‌های کنجد منبع خوبی از مواد معدنی، کلسیم، کربوهیدرات‌ها و تمام ویتامین‌های B است؛ یک قاشق روغن کنجد حل‌شده در یک لیوان شیر دارویی مناسب برای داشتن خوابی راحت است.

*جوز هندی

جوز هندی از قدیم یک از درمان‌های خانگی برای بی‌خوابی بود که حاوی میریستیکین است و به خوابیدن طبیعی کمک می‌کند. برای این منظور به صورت منظم، نصف قاشق چای‌خوری پودر جوز هندی را با کمی پودر دارچین، و یک قاشق چای‌خوری از عسل و آب ترکیب کرده تا به شکل خمیر درایند. حالا یک فنجان شیر را بجوشانید و تمام مخلوط را در آن بریزید خوب، هم بزنید و قبل از خواب آن را بنوشید. البته باید بدانید نباید در مصرف جوز هندی افراط کرد زیرا عوارض خودش را دارد.

*چای سبز

چای سبز هم پر از تینین و اسید آمینه است که در مبارزه با اضطراب و استرس به فرد کمک می کنند و نوشیدنی مناسبی برای یک خواب آرام است.

*موز

موز به عنوان شل‌کننده بدن عمل می کنند و باعث خواب آلودگی شما می‌شود و خیلی راحت فقط قبل از رفتن به رختخواب موز بخورید تا راحت بخوابید.

*بلغور جو دو سر

جو دو سر، غنی از ملاتونین است که سبب خواب می شود. به طور مرتب خوردن بلغور جو دوسر برای حل مشکل شما مناسب است.

*کشک

کشک، بدن را قادر به جذب مواد معدنی و مواد مغذی ضروری‌اش می کند و همچنین باعث بهبود سیستم گوارش می شود. افراد مبتلا به بی خوابی، باید ۳ فنجان کشک را روزانه مصرف کنند، تا بتوانند خواب خوبی داشته باشد. علاوه بر خوردن کشک، ماساژ آن نیز بر روی سر مفید است.

*چای زیره سبز

یک قاشق چای خوری زیره سبز را در حدود ۵ ثانیه حرارت دهید. سپس یک فنجان آب به آن اضافه کنید و آن را به نقطه جوش برسانید، آن را از گرما بردارید و روی آن یک پوشش قرار دهید. این ترکیب را برای ۵ دقیقه فشار دهید و قبل از خواب بنوشید.

*زعفران

زعفران حاوی خواص آرام بخشی است که به درمان مشکل بی خوابی کمک می کند ، ۳ یا ۴رشته زعفران را بردارید و آنها را در یک فنجان شیر گرم بیاندازید. این نوشیدنی گرم را هر روز قبل از خواب بنوشید.

*بادام

بادام بدن را به دلیل اینکه حاوی منیزیم و تریپتوفان است، ریلکس و آرام می‌کند. به راحتی با خوردن چند عدد بادام در طول روز می‌توانید مشکل بی‌خوابی را حل کنید.

*عسل

عسل برای درمان بی‌خوابی فوق العاده عالی عمل می‌کند. به علت اثرات خواب آوری و آرام‌بخشی آن، باعث حس خواب می‌شود و آرامش را پخش می کند. به سادگی ۲ قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان آب مخلوط کنید ، خوب هم بزنید و بنوشید؛ ضمن اینکه یکی از بهترین راه حل‌ها برای کودکان مبتلا به بی خوابی است.

*کرفس

کرفس سرشار از فتالید است که باعث کاهش ترشح هورمون های ناشی از استرس است و در نهایت، سیستم‌های عضلانی و عصبی را استراحت می دهد. این ویژگی کرفس، باعث می شود تا یک درمان خانگی عالی برای بی‌خوابی باشد.

*ریحان

فردی که از اختلال خواب رنج می برد، می تواند از برگ‌های ریحان استفاده کند، به طور منظم، برگ‌های ریحان را زیر بالش‌های بیمار و اطراف گوشه‌های تخت او بگذارید. عطر برگ ها به سمت بینی فرد می رود که موجب خواب آلودگی می شود.

*کاهو

کاهو، حاوی یک ماده تحریک‌کننده خواب است که لکتوکاریوم نام دارد، و خواص آرامش بخشی دارد و مشابه خشخاش است. ۲ عدد برگ کاهو را بردارید و آنها را در دو فنجان آب، به مدت ۵ دقیقه بجوشانید ، عسل یا شکر را به محلول اضافه کنید و صبر کنید تا سرد شود. سپس، آن را فشار دهید تا صاف شود. این نوشیدنی را حداقل نیم ساعت قبل از خواب بنوشید و مطمئن باشید که قطعا شما را خواب آلود می کند.