آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 14258
سه شنبه - 10 تیر 1399 - 23:08

صنعت پوشاک ایران از هامبارسوم تا هاکوپیان را بخوانید

این کتاب به عنوان یک دایره المعارف جامع در حوزه تاریخ صنعت لباس و پوشاک ایران می تواند برای بسیاری از علاقه مندان، فعالان این صنف، جوانان و اهالی مطالعه و کتاب مهم باشد.

صنعت پوشاک ایران از هامبارسوم تا هاکوپیان را بخوانید

اگر علاقه مند به آشنایی با تاریخچه صنعت پوشاک در ایران و سال های پر فراز و نشیب این صنعت اجتماعی محور از گذشته تا به امروز در کشور هستید، پیشنهاد ما مطالعه کتاب صنعت پوشاک ایران از هامبارسوم تا هاکوپیان به شما است.

به گزارش گروه فرهنگی آوای جامعه، نگاهی به تاریخچه صنعت مهم پوشاک در ایران و همچنین آشنایی و گفت و گو با خیاط ها و فعالان قدیمی این حوزه از جمله مهترین بخش های این کتاب است.

پدید آورنده این کتاب “سومبات هاکوپیان” از پیشکسوتان و کارآفرین های حوزه پوشاک در کشور است و چاپ نخست آن در سال ۹۷ انجام شده است.

محتوای این کتاب از بخش های گوناگون مانند پیشگفتار پدیدآورنده، چشم انداز آینده، مصاحبه با آقای هاکوپیان، استادان صنف خیاط، در خیاط خانه ها، میزگرد و بخش های متنوع دیگری تشکیل شده است.

دکتر “سهیلا شهشهانی” که کتاب پوشاک دوره قاجار را تألیف کرده است و در آن کتاب به بحث تاریخی و جامعه‌شناسی شخصیت‌ها و تیپ‌های اجتماعی در آن دوره پرداخته است ، درباره کتاب “صنعت پوشاک ایران از هامبارسوم تا هاکوپیان” گفته است:« این کتاب نفیس شامل مصاحبه‌های است که از سوی ۴ نفر با ۱۳۰ نفر صورت گرفته، ۵ عکاس هم در این کتاب وظیفه عکاسی بر عهده داشته‌اند. طراحی و کار گرافیکی و صفحه‌بندی کتاب را هم ابراهیم حقیقی و علی حقیقی انجام داده‌اند. توجه به ابزار کار در این کتاب به واقع قابل‌تحسین است. این کتاب بیشتر بر دوره پهلوی با اوج دهه ۱۳۵۰ پرداخته است.»

بنابر اظهارات این استاد دانشگاه، با تورق کتاب متوجه شباهت زندگی خیاطان که در گوشه‌ای در حال سوزن زدن هستند و موسیقی رادیو آنها را همراهی می‌کنند، با محققان می‌شویم و این دومی با مداد و دود چراغ ادامه کار می‌دهد. موسیقی همراه آنهاست و رابطه‌ای متفاوت با مخاطبان خود دارند و از حظ بصری تولیدات خود همیشه بهره‌مند نمی‌شوند. بیشتر زندگی‌نامه‌ها نشان می‌دهد خیاطان کار را از کودکی یعنی هفت تا دوازده سالگی آغاز کرده بودن و این باعث شد بر همه ریزه‌کاری این حرفه واقف شوند.

بر پایه این گزارش، سال گذشته صد و پنجاه و دومین شب بخارا به رونمایی از کتاب “صنعت پوشاک ایران از هامبارسوم تا هاکوپیان” اختصاص داشت و این مراسم با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، کارآفرین ها و مدیران برگزار شد.

گفتنی است، این کتاب به عنوان یک دایره المعارف جامع در حوزه تاریخ صنعت لباس و پوشاک ایران می تواند برای بسیاری از علاقه مندان، فعالان این صنف، جوانان و اهالی مطالعه و کتاب مهم باشد.

در آینده بیشتر از این کتاب و به ویژه خیاط های قدیمی ایران برای شما خواهیم نوشت.