خبر » زنان و جوانان » نبض جامعه
کد خبر : 14142
دوشنبه - 9 تیر 1399 - 21:38

مهارت های شغلی / حرفه منبت کار چوب

منبت کاری روی چوب ازقدیم درایران رواج داشته وا ز حدود هزار و ۵۰۰  سال پیش مورد استفاده قرار می گرفته است.

مهارت های شغلی / حرفه منبت کار چوب

منبت کاری روی چوب از قدیم در ایران رواج داشته وا ز حدود هزار و ۵۰۰  سال پیش مورد استفاده قرار می گرفته است. به گزارش گروه جوانان آوای جامعه،  این منبت کاری در آثارسنگی شوش وتخت جمشید دیده می شود.

اهمیت حرفه منبت کار چوب

به گزارش گروه آموزش آوای جامعه، منبت کاری، کنده کاری روی چوب است. منبت هنری است که در آن حکاکی و کنده کاری روی چوب بر اساس نقشه و طرح انجام می گیرد. منبت کاری روی چوب از قدیم در ایران رواج داشته و در آثار سنگی شوش و تخت جمشید پاره ای از کنده کاری روی چوب دیده می شود. طبق آثار و مدارک موجود می توان به این نتیجه رسید که منبت کاری از حدود هزار و ۵۰۰ سال پیش در ایران مورد استفاده قرار می گرفته است.

درباره این حرفه  بعد از گذراندن دوره آموزشی،  برای یک شروع خوب  بهتراست انجام مشاوره ، تامین منابع مالی٬ هدف گذاری و تامین منابع نیروی انسانی ، مد نظر قرارگیرد.

منبت کار چوب شغلی در حوزه صنایع دستی چوبی می باشد و شامل وظایف انتخاب چوب ، ابزار و طرح مناسب ، حکاکی، منبت کاری کم برجسته ، نیم برجسته و تمام برجسته و ساخت چند نمونه طرح متفاوت منبت و سمباده زنی ، لیسه کاری و پرداخت نهایی می باشد و با مشاغل صنایع دستی و نمایشگاهها و فروشگاههای صنایع دستی ارتباط دارد .

*******

*منبت کار چوب                                                

کد ملی آموزش شغل

۷۳۱۷۲۰۷۷۰۰۱۰۰۰۱

طول دوره آموزش

با توجه به میزان ساعات برگزاری دوره در هفته ،  طول دوره حدود پنج ماه و نیم است.(۱۳۰  ساعت آموزش نظری و ۳۷۰ ساعت آموزش عملی و در مجموع ۵۰۰ ساعت ).

 *شرایط لازم  جهت شرکت در دوره

۱-  دارا بودن تحصیلات پایان دوره راهنمایی

۲- دارا بودن سلامت کامل جسمی و روانی

۳- داشتن حداقل سن ۱۵سال تمام ( به استناد تبصره ۲ ماده ۱۸ آئین نامه نحوه ی تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد پذیرش کارآموزان گروه سنی ۱۵- ۱۲ سال ، منوط به ارائه اجازه ی کتبی ولی و یا قیم قانونی کارآموز است).

*مهمترین ملزومات این  حرفه

چوب ، میز کار و گیره ، مغار ، سوهان ، چکش ، لیسه و…..

*مسیر ارتقاء و تکمیل مهارت

کارآموزان پس از گذراندن دوره آموزشی فوق، در صورت تمایل برای ارتقاء مهارت خود می توانند دردوره های مهارتی مرتبط شرکت نمایند و یا به صورت استاد شاگردی تجربه لازم را فرا گیرند.

*وضعیت کنونی و آینده شغلی

شغل باید به فرد احساس شادی و پیروزی دهد و اهرمی برای ظهور توانائی ، خلاقیت و شایستگی ها شود ، شغل مناسب میتواند روابط اجتماعی فرد را قوی و برایش ثروت ایجاد نماید. وارد شدن به دنیای چوب و ام دی اف ،  فوت و فن های خاص خود را می طلبد اما در یک جمع بندی کلی به نسبت سرمایه گذاری (حدود ده میلیون تومان) و سود آوری ، یک حرفه پول ساز  است .

* شرح شغل

منبت کار چوب شغلی در حوزه صنایع دستی چوبی است و شامل وظایف انتخاب چوب ، ابزار و طرح مناسب ، حکاکی، منبت کاری کم برجسته ، نیم برجسته و تمام برجسته و ساخت چند نمونه طرح متفاوت منبت و سمباده زنی ، لیسه کاری و پرداخت نهایی می باشد و با مشاغل صنایع دستی و نمایشگاهها و فروشگاههای صنایع دستی ارتباط دارد .

* گواهینامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای 

گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دارای کد استاندارد بین المللی مشاغل (۲۰۰۸-ISCO) می باشد که دارندگان آن با احراز صلاحیت شغلی می توانند از مزایای قانونی گوناگون بهره مند شوند.

از جمله این مزایا می توان به ضوابط جایگزینی و احتساب دوره های آموزش فنی و حرفه ای به جای تجربه شغلی (سوابق کار)، در طرح های طبقه بندی مشاغل کارگاه های مشمول قانون کار اشاره کرد.

*علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت سازمان آموزش های فنی و حرفه ای مراجعه کنند.