خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 13873
چهارشنبه - 4 تیر 1399 - 12:20

ضرورت یادگیری مهارت حل مسئله

یادگیری مهارت حل موضوع می‌تواند برای مقابله و برطرف کردن موقعیت‌های چالش برانگیز در زندگی موثر باشد.

ضرورت یادگیری مهارت حل مسئله

یادگیری مهارت حل موضوع می‌تواند برای مقابله و برطرف کردن موقعیت‌های چالش برانگیز در زندگی موثر باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  مهرداد ثابت, روانشناس,  در ارتباط با مهارت حل موضوع در زندگی اظهار داشت : حل موضوع,  فرآیندی شناختی-رفتاری است که افراد به واسطه آن، راهبرد‌های موثری را برای مقابله با موقعیت‌های مسئله ساز در زندگی شناسایی می‌کنند، از این رو مهارت حل مسئله پایه و اساس تمامی زمینه‌ها برای  افراد در زندگی است.

وی عنوان کرد: هم کودک خردسالی که قصد ساختن یک پازل را دارد و هم پزشکی که درصدد کشف یک درمان قطعی و مفید برای کروناست برای تفکر و حل مسئله,  فرآیند یکسانی را به کار می‌گیرند که یادگیری حل مسئله می تواند تا حد زیادی باعث افزایش مهارت‌های فکری افراد از همان دوران کودکی شود.

این روانشناس تصریح کرد:  آموزش مهارت حل موضوع از دوران کودکی,  باعث افزایش توانمندی‌های عاطفی، اجتماعی، فیزیکی، زیبایی شناسی و اخلاقی می‌شود که به دنبال آن، توانایی افراد در مهارت‌های تکنیکی، اجتماعی، شناختی، مدیریتی، تحقیقی و آموزشی را نیز از همان سنین کودکی بالا می‌برد و باعث کاهش اختلالات یادگیری، افزایش خلاقیت و  توانمندی در زمینه‌های گوناگون و اعتماد به نفس در انجام کار‌هایی که تاکنون تجربه نکرده اند هم می‌شود.

ثابت گفت: قرار دادن تعمدی کودکان در موقعیت‌های چالش برانگیز و آموزشی مبتنی بر حل مسئله باعث می‌شود که کودک پرسشگری و کاویدن و همچنین چگونگی پاسخ به پرسش‌های جدید و چالش برانگیزی که در زندگی وجود دارد را فرا گیرد که این یادگیری در تمرین‌های فردی و گروهی هم می‌تواند به صورت توأمان محقق شود.

وی افزود: فراهم کردن فضا، زمان و آشنایی با روش‌های حل مسئله و همچنین ایجاد بستری برای تجربه‌های جدید در افزایش مهارت حل مسئله بسیار مهم و کمک کننده هستند.