آوای شهر » پیشنهاد سردبیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 13809
شنبه - 2 اردیبهشت 1402 - 12:06

اگر خاکستر شد برای شما , اگر طلا هم شد برای شما

تاجران وکاسبان قدیمی این آیه کریمه را سرمشق خودمی دانستند: مردانی که خرید و فروش و تجارت آنهارا از یاد خدا غافل نمی کند.

اگر خاکستر شد برای شما , اگر طلا هم شد برای شما

آوای جامعه / گروه شهری / علی البرزی

یک عالم ربانی در شهرستان یزد ساکن بود به نام “شیخ حسن کرباسی” که در بازار به کسب و کار مشغول بوده است، در ماجرایی جنسی ر ا می فروشد به یک تاجر

فردای آن روز جنس چند برابر می شود، چند ماهی پس از این ماجرا شخصی که جنس را خریده بود و پول هم هنوز نداده بود، مراجعه نمی کند و مرحوم شیخ حسن یک روز از جلوی مغازهاش رد می شود و خطاب به آن شخص می گوید: « اجناس شما در انبار ما مانده است، چرا برای بردن اجناس خود مراجعه نمی کنید؟»

آن شخص در پاسخ به این عالم ربانی می گوید: «این اجناس چندین برابر شده است و پول کافی را ندارم پرداخت کنم».

اما “شیخ حسن کربلایی” خطاب به مرد می افزاید: «من جنس را به شما فروخته ام، جنس متعلق به شماست، تعلق به شما دارد یعنی اگر طلا شد برای شماست، اگر خاکستر هم شد متعلق به شماست و من مبلغی به جنس فروخته شده اضافه نمی کنم.»

قدیمی ها بالای سرشان در مغازه، دکان و یا محل کار،این آیه کریمه را می نوشتند:« رجالٌ لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکرالله، مردانی که خرید و فروش، تجارت آنها رو از یاد خدا غافل نمی کند.» و همیشه به دشت اول صبح خیلی اعتقاد داشتند.

این ماجرا درست برعکس آن چیزی است که در جامعه امروزی مشاهده می کنیم.

در اجتماع امروز طرف جنس رو فروخته کل پول راهم گرفته اما یکدفعه تلفن می کند به خریدار که امروز جنس اینقدر رفته بالا من نمی دهم اگر می خواهید به قیمت جدید بخرید!

این کار مصداق بارز حرام خواری است، جنس فروخته شده با هر قیمتی دیگر تعلق به فروشنده ندارد و پایین و بالا رفتن قیمت ها نباید باعث سوء استفاده فروشنده شود.

 

************

 

*هشدار : برداشت و نقل مطالب اختصاصی سایت « آوای جامعه» بدون ذکر منبع مجاز نیست و در صورت مشاهده نه تنها پیگرد قانونی دارد ، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی هم به مخاطبان اطلاع رسانی می شود.

ما وظیفه خود می دانیم که در صورت برداشت خبر، گزارش و یادداشت از سایت های دیگر منبع مطالب را درج کنیم و این انتظار می رود که شما مخاطبان عزیز هم به این موضوع دقت عمل لازم را داشته باشند.

( از اینکه این موضوع را رعایت می کنید متشکریم)