خبر
کد خبر : 13749
شنبه - 31 خرداد 1399 - 23:17

مهمترین دغدغه شهید چمران چه بود؟

مهدی چمران، سیاستمدار اصولگرا، همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، از نحوه‌ شهادت برادرش خاطراتی را برای مخاطبان “پارک‌شهر” رادیو تهران بازگو کرد.

مهمترین دغدغه شهید چمران چه بود؟

مهدی چمران، سیاستمدار اصولگرا، همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، از نحوه‌ شهادت برادرش خاطراتی را برای مخاطبان “پارک‌شهر” رادیو تهران بازگو کرد.

چمران در گفتگو با برنامه “پارک شهر” رادیو تهران گفت: در شب این حادثه که مصادف با ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ بود، در اهواز جلسه‌ی شور ستادی داشتیم. دکتر مصطفی چمران در آن زمان قرار بود در تهران سخنرانی داشته باشد اما این سخنرانی انجام نشد. به اهواز برگشت و به محض دیدن بنده گفت که نگران دهلاویه است. حدود ۱۰ روز قبل‌ از آن دیدار دهلاویه آزاد شده بود و هر شب نیروهای دشمن برای بازپس گیری این منطقه حمله می‌کرد.

رییس سابق شورای شهر تهران افزود: وی همان شب در اهواز جلسه‌ی شورای ستادی گذاشت و بلافاصله پس از آن جلسه به دهلاویه حمله شد. رزمندگان در دهلاویه نیازمند نیروهای کمکی بودند و ما می‌خواستیم کمک توپخانه‌ای برای آنان ارسال کنیم و متاسفانه عملی نشد. فرمانده‌ی شجاع این منطقه، شهید رستمی، تا سحر با دشمنان و متجاوزان جنگید و اجازه‌ی دست درازی به منطقه را به آنان نداد.

وی خاطرنشان کرد: ما در آن زمان نیروی چریکی در ستاد جنگ‌های نامنظم بودیم و از خمپاره‌ی ۱۲۰ بالاتر، سلاح دیگری نداشتیم اما دشمن تجهیزات بسیار قوی‌تری داشت. متاسفانه سحرگاهان شهید رستمی در آن منطقه به شهادت رسید. دکتر چمران تصمیم گرفت فرمانده ی جدید را به دهلاویه ببرد. ۱۱ و نیم به دهلاویه رسید و با همه‌ی رزمندگانی که شب تا صبح جنگیده بودند صحبت کرد و از آنان قدردانی کرده و شهادت فرمانده را به آنان تبریک گفت. همانجا گفت رستمی را خدا دوست داشت و با خود برد اگر ما را هم دوست داشته باشد می‌برد.

چمران گفت: در آن دیدار فرمانده‌ی جدید را به رزمندگان معرفی کرد و برای نشان دادن منطقه به فرمانده‌ی جدید یه خطوط مقدم جبهه ‌رفت. در ساعت ۱۲ ظهر ۳۱ خرداد به علت اصابت ترکش خمپاره به ایشان در راه بیمارستان سوسنگرد بر اثر خونریزی شدید به مقام شهادت نائل می‌شوند.

وی در پاسخ به اینکه اگر دکتر مصطفی چمران در قید حیات بودند چه دغدغه‌ای داشتند گفت: اولین موضوع این شهید، قدس و فلسطین بود. شاید در این باره به یک سازماندهی در آمریکا می‌پرداخت زیرا این شهید از کارشناسان مدیریت و سازماندهی هم بود و برای انقلاب اسلامی ایران جانفشانی کرد.

گفتنی است، مصطفی چمران ساوه‌ای، معروف به دکتر چمران، فیزیکدان، سیاست‌مدار، وزیر دفاع ایران در دوره‌ی ریاست جمهوری مهدی بازرگان و از همراهان امام موسی صدر در تشکیل جنبش امل و از بنیانگذاران ستاد جنگ‌های نامنظم در در جریان جنگ ایران و عراق بود.

وی متولد سال ۱۳۱۰ در شهر قم بود و در ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰ در منطقه‌ی دهلاویه، روستایی در نزدیکی سوسنگرد به شهادت رسید.