آوای شهر » خبر
کد خبر : 13209
یکشنبه - 18 خرداد 1399 - 22:59

ضرورت فرهنگ سازی برای پیشگیری از بحران ها

فرمانده قرارگاه ثارالله قدس ، در نشست فصلی ستاد مدیریت بحران منطقه ۵ تهران گفت : پیش‌بینی و پیشگیری در حوادث و بحران ها باید فرهنگ‌سازی شود .

ضرورت فرهنگ سازی برای پیشگیری از بحران ها

فرمانده قرارگاه ثارالله قدس ، در نشست فصلی ستاد مدیریت بحران منطقه ۵ تهران گفت : پیش‌بینی و پیشگیری در حوادث و بحران ها باید فرهنگ‌سازی شود .

به گزارش گروه شهری آوای جامعه ، فرمانده قرارگاه ثارالله قدس گفت : زندگی و حیات ما در هر مقطعی مدیون شهدای عزیز دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم بوده است و اکنون مدیون تلاش‌های ایثارگرانه کادر درمان است .

علیرضا یعقوبیان از تلاش شبانه روزی کادر درمان ، آتش نشانی و اورژانس در چهار ماه شیوع ویروس کرونا در کشور تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت : باید با همدلی و مروت این مشکل را برطرف کنیم ، تا کنون به برکت تعاون و همکاری در کشور توانسته‌ایم برای کنترل این موضوع مبارزه کنیم .

یعقوبیان فرهنگ‌سازی پیش‌بینی و پیشگیری در حوادث را ضروری دانست و گفت : مدیران و دست‌اندرکاران در برخورد با حوادث باید جدیت داشته‌باشند و از آن درس عبرت بگیرند.

در این جلسه شهردار منطقه ۵ تهران نیز گفت : برای جلوگیری از شیوع دوباره ویروس کرونا اراده جمعی و ارائه راه حل‌های تاثیرگذار ضرورت دارد . فریدون حیدری با تاکید بر تداوم کارهای تاثیرگذاردراین زمینه اظهار داشت : پاکسازی و ضدعفونی اماکنی که حضور شهروندان در آنها بیشتر است به شکل موثر ادامه می‌یابد .

شهردار منطقه ۵ تاکید کرد : سازمان‌هایی که با مردم سروکار دارند همچنان پروتکل‌های بهداشتی را برای جلوگیری از شیوه کرونا رعایت کنند. حیدری گفت : مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته در همه‌گیری ویروس کرونا تجریه و تلاش خوبی بود که ما را در وضعیت مطلوبی قرار داده‌ است .

وی  رعایت دستورالعمل‌های دینی مسلمانان را در کاهش شیوع ویروس کرونا تاثیرگذاردانست و تاکید کرد : ارتباط و صله رحم باید کنترل شده باشد تا صدمه‌های ناشی از این ویروس کمتر شود .

همچنین معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۵  دراین جلسه گفت: از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹، به فوریت ستاد مبارزه با کرونا در منطقه تشکیل شد . رضا علیزمانی افزود : حوزه خدمات شهری در بحث نظافت همکاری حداکثری را با تمام نهادها و سازمان‌ها انجام داد .

وی به چندین نوبت غربالگری کارگران عرصه نگهداشت و انعقاد تفاهم نامه مشترک شهرداری منطقه با بیمارستان ابن سینا اشاره کرد و گفت : در ۴ رزمایش ضدعفونی معابر تجربه خوبی کسب و با اعمال محدودیت تردد در بوستان‌ها، بستن سرویس‌های بهداشتی و پلمپ آبخوری‌ها امکان انتقال ویروس درفضای سبز و بوستان ها را کنترل کردیم .

معاون خدمات شهری منطقه استفاده از ظرفیت‌های تبلیغات محیطی برای فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی شهروندان درباره ویروس کرونا را از دیگر اقدام‌های این معاونت برشمرد و افزود : آموزش الزام‌های بهداشتی به کارگران و پاکبانان، افزایش تعداد تخلیه خودروهای مکانیزه به منظور جلوگیری از انباشت زباله ، افزایش شیفت‌های کاری تعداد ۹ دستگاه خودرو مخزن شوی و تهیه ماسک و دستکش برای اجرای عملیات نظافتی از جمله دیگر فعالیت‌های صورت گرفته با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بوده است .

رئیس بیمارستان ابن سینا نیز گفت : ابعاد بهداشتی و درمانی ویروس کرونا متاثر از سرعت همه‌گیری بالا و ناشناخته‌بودن ویروس بوده است . آرش انیسیان افزود: تعداد موارد شدید و بالای ابتلا به ویروس و کمبود امکانات تشخیصی مجموعه کادر درمان را با چالش مواجه کرد.

انیسیان به ابعاد اقتصادی ،اجتماعی و سیاسی ناشی از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت : یکی از همکاری‌های مثبت صورت گرفته این بیمارستان با مجموعه شهرداری منطقه ۵ ، افتتاح کلینیک بیماری های حاد تنفسی در ابتدای سال ۱۳۹۹ بوده است .

وی گفت : باید همکاری‌های بخش دولتی و غیر دولتی در بحث مدیریت بحران متشکل‌تر شود .

در اولین جلسه نشست فصلی ستاد مدیریت بحران در سال ۱۳۹۹که با محوریت کرونا تشکیل شد ، نمایندگان آتش نشانی ، اورژانس غرب تهران ، سامانه خط ۵ تندرو ، بهداشت شمالغرب تهران ، آموزش و پرورش ، معاونان ، مدیران و روسای اداره‌های شهرداری منطقه ۵ شرکت داشتند.