آژیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 13052
چهارشنبه - 14 خرداد 1399 - 11:48

نکات ضروری برای کوهنوردی و کوهنوردان

حضور مردم در طبیعت با فرا رسیدن تعطیلات افزایش پیدا می کند و همین موضوع، حوادثی مانند گم شدن در کوهستان و سقوط از ارتفاعات را به همراه دارد.

نکات ضروری برای کوهنوردی و کوهنوردان

حضور مردم در طبیعت با فرا رسیدن تعطیلات افزایش پیدا می کند و همین موضوع، حوادثی مانند گم شدن در کوهستان و سقوط از ارتفاعات را به همراه دارد.

به گزارش گروه حوادث آوای جامعه، به دلیل کمبود آموزش مردم در هنگام حوادث طبیعی نمی دانند باید چگونه خود را نجات داده و از حوادث خطرناک تر جلوگیری کنند. اما به واقع هنگام گم شدن در کوهستان چه باید کرد؟

همان گونه که در زمان زلزله بسیاری به جای پناه گرفتن فرار را بر قرار ترجیح می دهند در حوادثی مانند گم شدن در طبیعت به ویژه کوهستان نمی دانند باید چه کارهایی را انجام دهند تا راحت تر نجات پیدا کنند.

در هفته گذشته و با تعطیلات چند روزه ای که وجود داشت گم شدن در ارتفاعات گوناگون کشورمان، حوادثی را به همراه داشت که بعضی از آن ها هم متاسفانه مرگبار بودند، در این گزارش به تعدادی از این حوادث پرداخته می شود.

مرد میانسالی روز ۱۰ خرداد به همراه دو فرزندش به ارتفاعات خرونرو واقع در سوادکوه می رود ولی در راه بازگشت از کوه، به دره ۱۵۰ متری سقوط کرده و جان خود را از دست می دهد.

پس از سقوط  این مرد میانسال، دو پسرش که وی را همراهی اش می‌ڪردند برای نجات پدر به سمت دره حرکت می کنند که هر دو نفرشان دچار حادثه شده و از نقاط گوناگون دچار شڪستگی می شوند.

در حادثه دیگری که روز ۸ خرداد رخ داد، پدر و پسری ۱۴ و ۴۵ ساله برای گردش به ارتفاعات سفیدکوه خرم آباد رفتند که به دلیل گرمای هوا و همراه نداشتن آب و مواد غذایی و پیاده روی زیاد دچار گرمازدگی، افت فشار و قند خون بدن شده و ادامه دادن مسیر در این شرایط، باعث بی هوش شدن یکی از این ۲ نفر شد.

راه های نجات در کوهستان

امید اخلاقی، کارشناس کوهستان جمعیت هلال احمر درباره راه هایی که می تواند به کوهنوردان و افراد غیر حرفه ای در ارتفاعات کمک کرده و در زمان حادثه برای آن ها یاری بخش باشد می گوید: « اگر کوهنورد و یا گردشگری در کوهستان گم شده و یا دچار آسیب دیدگی شد باید در مرحله اول بتواند زمان را مدیدیت کند.»

اخلاقی درباره منظورش از مدیریت در کوهستان می گوید: « کوهنوردان که شامل افراد حرفه ای و غیر حرفه ای می شوند اگر در ارتفاعات دچار حادثه ای شدند در ابتدا باید چند مورد را تا رسیدن نیروهای امداد و نجات رعایت کنند؛ جیره بندی کردن غذا یکی از این موارد است زیرا گرسنگی در کوهستان می تواند ضعف و بی حالی و کم توانی کوهنورد را به همراه داشته باشد.»

وی  می افزاید: « کوهنوردان لازم است که در مسیر اصلی کوه که همه از آنجا عبور می کنند بمانند و به فکر میانبر زدن نباشند زیرا باعث گم کردن مسیر و مفقود شدن در کوهستان می شود.»

اخلاقی اظهار داشت:  « پریدن از صخره ها و سنگ های مرتفع هممی تواند حادثه هایی را برای کوهنوردان به همراه داشته باشد به همین دلیل از این کار اجتناب کنند.»

این کارشناس کوهستان درباره دیگر مدیریت هایی که کوهنورد باید در ارتفاعات انجام دهد تا دچار مشکل نشود می گوید: « تلفن همراه و مدیریت شارژ باطری آن از موارد مهمی است که کوهنوردان باید به آن توجه کنند. اگر فردی در ارتفاعات دچار حادثه شد تلفن همراه خود را نباید به طور مداوم روشن نگه دارد بلکه زمانی که می خواهد تماس بگیرد و یا با او ارتباط تلفنی برقرار شود آن را روشن کند.»

اخلاقی خاطر نشان کرد : « اگر فردی در کوهستان گم و یا دچار سقوط و شکستگی شد در محل خود بماند و برای دادن نشانی به گروه های امداد و نجات و افرادی که برای پیدا کردن وی تلاش می کنند از قله و صخره های قابل رویت استفاده کند. رودخانه و مکان های معروف در هر کوهستان می توانند نشانی مناسبی برای پیدا کردن محل فرد مفقود شده باشند.»

کارشناس کوهستان جمعیت هلال احمر درباره موارد مهم برای افراد غیر حرفه ای می گوید: « نکاتی که به آن ها اشاره کردم برای کوهنوردان حرفه ای و گردشگرانی که برای تفریح به ارتفاعات می روند می تواند کمک کننده باشد اما مواردی وجود دارد که افراد غیرحرفه ای باید به آن توجه بیشتری داشته باشند؛ آنها باید تا حد امکان تنها به کوهستان نروند، از مسیر اصلی استفاده کنند و اگر قصد شب ماندن در کوه را دارند از محیط های امن استفاده کنند.»

وی افزود: « برای کوهنوردان حرفه ای هم این موضوع اهمیت دارد که حتما کفش مناسب با مسیر انتخاب کنند و تجهیزات کامل کوهنوردی را همراه داشته باشند.»

اخلاقی با اشاره با اینکه بعضی از گردشگران بدون داشتن آب و مواد غذایی مناسب و کافی به کوهستان می روند و همین باعث می شود که در ارتفاعات با افت فشار رو به رو شده و دچار مشکلاتی شوند می گوید: « به همراه داشتن آب و مواد غذایی قندی در ارتفاعات می تواند از افت فشار و بی هوشی در کوهستان کمک کننده باشد.»