آوای شهر » خبر
کد خبر : 13036
چهارشنبه - 14 خرداد 1399 - 10:37

اجرای ۴۰ کیلومتر سیستم آبیاری هوشمند در مرکز تهران

طرح توسعه سیستم آبیاری هوشمند با هدف آبیاری مکانیزه درختان به جای روش های سنتی اجرا شده است.

اجرای ۴۰ کیلومتر سیستم آبیاری هوشمند در مرکز تهران

همزمان با اجرای ۴۰ کیلومتر سیستم آبیاری هوشمند درختان وگیاهان ۳۱ بوستان مرکز پایتخت که آذر ماه سال گذشته از سوی شهرداری منطقه ۱۱ تهران آغاز شده بود ؛ فاز نخست این پروژه به پایان رسید.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه ، کورش خرد، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۱ تهران در این باره گفت: طرح توسعه سیستم آبیاری هوشمند با هدف آبیاری مکانیزه درختان به جای روش های سنتی اجرا شده است که ۴۰ کیلومتر در فاز اول انجام و ۸۰ کیلومتر باقی مانده نیز در فاز دوم اجراخواهد شد.

خرد افزود: این منطقه ۳۱ بوستان با متراژ بیش از ۳۸۳هزار مترطول و لوله های آبرسانی و ۲۴ چاه با دبی کل ۲۵۵ و ۶ مخزن ذخیره آب با حجم کل بیش از ۲۸هزار مترمکعب دارد که پیش از اجرای پروژه شبکه ها دارای نقص بوده و ایستگاه های پمپاژ و مخازن از رده بهره برداری خارج شده بودند .

وی  با بیان این که برنامه ریزی آبیاری به دلیل پیچیدگی شبکه و انشعابات زیاد و شیر فلکه های فراوان و با کادر کارگری مشکل و تحقق ناپذیر بود؛ ادامه داد: هدر رفت آب ، نبود امکان برنامه ریزی آبیاری ، نبودن نقشه لوله های آبرسانی ، نبود طراحی شبکه ومحاسبات هیدرولیکی، مصرف بالای آب در هکتار و بازدهی ۵۰ درصدی بهره برداری را دشوار و پیچیده کرده بود.

به گفته خرد با اجرای این پروژه افزایش راندمان وجلوگیری ازهدر رفت آب ، امکان رصدمیزان مصرف آب به صورت لحظه ای ودر بازه های زمانی مختلف ، امکان برنامه ریزی آبیاری وتعریف ساعات ونوبت آبیاری ، انجام محاسبات هیدروکسی ، تجهیز ایستگاه پمپاژ مخزن ، نصب تجهیزات هوشمند اصلاح شبکه موجود ایجاد مونیتورینگ ، مصرف متر مکعب در هکتار و بهره برداری آسان حاصل شده است.