خبر » نبض جامعه
کد خبر : 12926
دوشنبه - 12 خرداد 1399 - 08:42

نشان درجه یک هنری برای بهروز رضوی

مراسم اعظای نشان درجه یک هنری به بهروز رضوی گوینده پیشکسوت رادیو در ساختمان شهدای رادیو با مدیران، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

نشان درجه یک هنری برای بهروز رضوی

نشان درجه یک هنری به بهروز رضوی، گوینده پیشکسوت اعطا شد.

به گزارش خبرنگار گروه رسانه آوای جامعه، مراسم اعظای نشان درجه یک هنری به بهروز رضوی گوینده پیشکسوت رادیو در ساختمان شهدای رادیو با مدیران، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

معاون صدای رسانه ملی در این مراسم گفت: توفیقی است برای رادیو که امروز از یکی از فرزندان عزیز خود تجلیل می‌کند. در طول ۸۰ سال حضور رادیو در کشور معدود افرادی در این مرتبه پیدا می‌شوند.

بنابر اظهارات شاه آبادی، این چهره عمر خود را صرف اعتلای فرهنگ و هنر کشور کرد و رادیو با این افراد مجموعه‌ای تأثیر گذار شد. امروز از یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین آن‌ها تقدیر می‌شود. عموم جامعه این چهره را به صدایش می‌شناسند، اما پشت صدای آقای بهروز رضوی فرهیختگی و دانش وجود دارد.

*هنرمندان درباره بهروز رضوی چه گفتند؟

مریم نشیبا از پیشکسوتان رادیو، گفت: با اینکه خروج از منزل برایم راحت نبود اما به خاطر بهروز رضوی به اینجا آمده ام. وی با بیان جمله زیبای امیدوارم نقاش بال پروانه ها پیوسته همراهتان باشد به ذکر خاطراتی از همکاری با رضوی پرداخت و گفت :گرچه برنامه کتاب شب را با هم داشتیم اما اولین باری که من برای خواندن خبر به استودیو رفته بودم بهروز رضوی از تهیه کننده فرصتی چند ثانیه ای گرفت و آنچنان مرا به مردم معرفی کرد که تا آخر عمر فراموش نخواهم کرد.

وی اظهار داشت : وی از من پرسیدند شما اینجا چه می‌کنید؟ من گفتم، گوینده هستم و قرار است اخبار ساعت ۴ را بگویم. بلافاصله از پخش وقتی خواستند و در حالی که تمام وجودم می‌لرزید، وی  آتش به جان من زدند و گفتند دقایقی دیگر خبر را با صدای خانم نشیبا خواهیم شنید.

این گوینده پیشکسوت افزود: به نظرم بهروز رضوی بسیار با معرفت و آگاه است، با این حال گاهی می‌گوید نمی‌دانم تا خودش را با شما هم‌سطح کند. خوشحالم این مراسم برای ایشان برگزار شد.

نشیبا گفت:وقتی به من می‌گویید مادربزرگ رادیو، به خودم این اجازه را می‌دهم که از شما خواهشی داشته باشم، گاهی زود دیر می‌شود. یادی کنیم از صدیقه کیانفر عزیز که سه روز پیش فوت کردند. باید جوانان را که حقشان است بنوازیم. به هم یاد دهیم و از هم یاد بگیریم. ممکن است برخی از صحبت‌های من پیرزن هم برای شما جالب باشد. با دوستان جوان به از این باشید و آنها را بپذیرید.

*بهروز رضوی تکرار نمی شود

علاوه بر این ، رشید کاکاوند شاعر، داستان‌نویس، ترانه‌سرا، پژوهشگر ادبیات فارسی و مجری رادیو و تلویزیون سخنران بعدی بود که در مورد بهروز رضوی گفت: افتخاری بالاتر از این نیست که درباره کسی سخن بگویم که عمری در مورد فرهنگ صدایش صحبت کرده ام. وی خودش یک آدم درجه یک هنری است و ما باید افتخار کنیم که هرچند دیر اما بالاخره به این نتیجه رسیدیم.

وی افزود:  هنوز هم وقتی صحبت از صدایی می‌شود که توقع و فرهنگ مخاطب را پرورش می‌دهد و حرف‌ها و اندیشه‌های بزرگ را ارائه می کند، صدای بهروز رضوی را به خاطر می‌آورم. برای این مراسم با علاقه آمدم و مشتاقانه می‌خواستم درباره آن صحبت کنم. این صدا را باید بالای دست بگیریم و به جوان‌ترها نشان دهیم که چگونه می‌تواند یک صدا دارای فرهنگ و دانش باشد.

این هنرمند رادیویی خاطر نشان کرد:  حتی وقتی با رضوی سلام علیک می‌کنم ذوق می‌کنم و فرهنگ به من منتقل می‌شود. جوان‌تر که بودم جشنواره رادیو پر و پیمان‌تر برگزار می‌شد. یک سال برای جشنواره رادیو در مشهد بودیم و شب‌نشینی تمام شده بود و من و آقای رضوی بیدار بودیم. به وی گفتم متنی برای ما بخوان و از سر شیطنت گزیده قصاید خاقانی را که در کیفم بود به او دادم. اهالی ادبیات می‌دانند متن خاقانی بسیار دشوارو کابوس دانشجویان ادبیات است اما بهروز رضوی چنان خاقانی خواند که من نه تا آن زمان شنیده بودم و نه بعد از آن خواهم شنید.

کاکاوند عنوان کرد: به عنوان مهمان رادیو که با صاحبخانه صمیمی شده باید بگویم مخاطب از ما می‌خواهد پشت صدا پر باشد و صاحب صدا جهانی باشد که ما به افتخار آن سکوت کنیم و او را بشنویم. مصداق آن آقای رضوی است که وارد هر فضایی در هنر نمی‌شود. برخی فکر می‌کنند می‌تواند صدای رضوی را تقلید کنند، نمی دانند رضوی تکرار نمی شود وگرنه ۶۰ سال تمرین و ممارست می‌خواهد. ساعت‌ها باید درباره او صحبت کنم. اما دست شخص و شخصیت او را می‌بوسم و قول می‌دهم که جهان ما که جهان پر سر وصدایی است برخی صداها را نمی‌تواند فراموش کند.

وی خاطرنشان کرد: جوان‌ترها گمان نکنند که اگر شبیه رضوی صدا کنند می‌توانند مانند او باشند چرا که همچون او بودن شصت سال مطالعه و ‌علم می‌خواهد.

رضوی به نشان درجه یک هنری اعتبار داد

همچنین مرتضی اسفندقه از شاعران و همراهان رادیویی نیز گفت: بهروز رضوی آنقدر هنرمند بوده که به وی بهروز گفته‌اند و نه استاد و همچون هنرمندان بزرگی مانند سهراب سپهری و فروغ  با نامش مشهور شده است؛ هر چه شعر خوب برای صدا گفته شده برای همین صدای سروده شده است. «صدا کن مرا… صدای تو خوب است…»

وی افزود:  امروز با بهروز مبارک شده است و من به نشان درجه یک هنری تبریک می‌گویم که بهروز قبولش کرد و به این نشان اعتبار داد. این یک بیت را از صمیم قلب به او تقدیم می کنم:

آفاق از چراغ صدای تو روشن است
خاموشی‌اش مباد که فریاد روشن میهنی

بهروز رضوی چه گفت؟

علاوه بر این بهروز رضوی در این مراسم گفت: هیچ گاه سعی نکردم از امکاناتم بهره برداری شخصی کنم و هیچگاه برای خودم سنگی به سینه نزدم. دقت‌هایی که در این حرفه به کار بردم گویا مؤثر واقع شده است.

وی افزود: همواره سعی کردم متنی که باید بخوانم درست و با احساس بخوانم. خیلی خوشحالم که مدیران توجه می‌کنند و افراد دیده می شوند. این پیشکسوت رادیویی گفت: من از آذر سال ۱۳۴۷ تا کنون به مدت ۵۲ سال است که در سازمان صدا و سیما مشغول به کار هستم و هیچ وقفه‌ای هم در کارم نیافتاده است، چون من عاشق رادیو هستم.

وی خاطر نشان کرد: رادیو با من عجین است و علاقه ام به رادیو دست خودم نیست رادیو گرم‌ترین و صمیمی‌ترین رسانه است. رضوی گفت: من خودم را مدیون رادیو می‌دانم و هنوز هم برای کسب دانش و ارائه اثر بهتر تلاش می‌کنم، رادیو شغل نیست مشغله است، اما شرایط این روزها باعث شده به عنوان شغل به آن نگاه شود.

وی  تصریح کرد: علاقه من به رادیو سابقه دیرینه ای دارد ،رادیو گرم ترین و صمیمی ترین رسانه است. گوش خود را رها می کنی ، می شنوی و مزاحمت نیست. رضوی در ادامه به پویایی در رادیو اشاره کرد و گفت: زنده‌یاد نادر نادرپور می‌گفت شما پیامبران کلامید اگر اشتباه بگویید، خیانت کرده اید. سعی کنید وسواس داشته باشید. به کارتان به صورت شغل نگاه نکنید و هر روز به دنبال یادگیری باشید.

پس از آن نشان درجه یک هنری از سوی موسسه هنرمندان پیشکسوت و لوح تقدیر از سوی معاون صدای رسانه ملی به بهروز رضوی اهدا شد که معادل دکتری است و هر کدام از مدیران رادیویی هدیه ای به رسم یادبود به بهروز رضوی تقدیم کردند.

گفتنی است، در این مراسم عذرا وکیلی، گوینده، مریم نشیبا، حسین قلعه‌قوند، مدیر گروه رادیو تهران، مرتضی اسفندقه پیشکسوت رادیو، رشید کاکاوند، شاعر، نویسنده و گوینده، صادق رحمانیان، مدیر اسبق رادیو فرهنگ و سید محمد طباطبایی‌حسینی مدیر خانه هنرمندان پیشکسوت و جمعی از خانه هنرمندان پیشکسوت حضور داشتند.