خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 12904
دوشنبه - 12 خرداد 1399 - 09:54

ارزشیابی غیرحضوری شایستگی‌های غیر فنی هنرستانی‌ها

آمار توزیعی دانش آموزان در رشته ریاضی ۹درصد، تجربی ۲۴ درصد، علوم انسانی ۳۰ درصد و فنی و حرفه‌ای و کاردانش حدود ۳۵ درصد است.

ارزشیابی غیرحضوری شایستگی‌های غیر فنی هنرستانی‌ها

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ارزشیابی دروس عمومی و شایستگی‌های غیر فنی هنرستانی‌ها غیرحضوری است گفت: شایستگی فنی درشاخه فنی و استانداردهای مهارت در شاخه کاردانش که ماهیت کارگاهی دارند در بازه‌های زمانی مشخص تا ۱۵ مرداد همزمان آموزش عملی داده شده و ارزشیابی آن نیز انجام می شود. آموزش و ارزشیابی باید تا ۱۵ مرداد به اتمام برسد.

مصطفی آذرکیش با اشاره به موضوع آمادگی مدارس برای برگزاری امتحانات حضوری و جزئیات هدایت تحصیلی دانش آموزان در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: در شرایط کنونی به سمت آموزش‌های مجازی حرکت کردیم اما قطعا هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین تدریس و آموزش حضوری بشود. نگاه وزارتخانه ارتقای مستمر کیفیت آموزش است و به همین جهت روش‌های مختلف چون مدرسه تلویزیونی، آموزش مجازی و غیره را برای تضمین کیفیت آموزش انتخاب و دنبال کرده است.

وی اظهار داشت : آمار توزیعی دانش آموزان در رشته ریاضی ۹درصد، تجربی ۲۴ درصد، علوم انسانی ۳۰ درصد و فنی و حرفه‌ای و کاردانش حدود ۳۵ درصد است اما اینکه ۶۳ درصد فارغ التحصیلان ما متقاضی شرکت در کنکور تجربی می‌شوند دلایل متعدد دیگری دارد که باید آن را جست و جوکرد. طبق برنامه ششم توسعه باید آمار دانش آموزان فنی و حرفه‌ای به ۵۰ درصد برسد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره علت و ریشه اصرار به برگزاری آزمون حضوری در این شرایط افزود : در راهکار ۲-۱۹ سندتحول، گذر از دوره‌های تحصیلی و ارزشیابی نتیجه محور و گذر از پایه‌های تحصیلی، فرایندمحور و نتیجه محور است.

وی خاطر نشان کرد : اهمیت نمرات در سرنوشت دانش آموزان برای ورود به دوره متوسطه دوم و آموزش عالی بالا است و در پی تصویب ستاد کرونا به جهت تاثیر سوابق تحصیلی در هدایت تحصیلی و آزمونهای مدارس نمونه دولتی امتحانات پایه نهم و همچنین تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاهها امتحانات پایه دوازدهم به صورت حضوری برگزار می شود.

آذرکیش در پاسخ به اینکه برای تامین بهداشت و سلامت مدارس چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: علیرغم همکاری‌های بین بخشی صورت گرفته، اعتباری حدود صد میلیارد تومان برای این امر تخصیص یافته است. ما در هنرستان ها به کمک دانش آموزان بیش از دومیلیون و ۳۰۰ هزار ماسک و ۶۳ هزار گان تولید کردیم.

وی با بیان اینکه ارزشیابی دروس عمومی و شایستگی‌های غیر فنی هنرستانی‌ها غیرحضوری است گفت: شایستگی فنی درشاخه فنی و استانداردهای مهارت در شاخه کاردانش که ماهیت کارگاهی دارند طی بازه‌های زمانی مشخص تا ۱۵ مرداد همزمان آموزش عملی داده شده و ارزشیابی آن نیز انجام می شود. آموزش و ارزشیابی باید تا ۱۵ مرداد به اتمام برسد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: اگر برخی هنرآموزان توانستند بخشی از این مهارت را خودشان فرابگیرند می‌توانند بخش حضوری را در بازه زمانی کمتری طی کنند. آموزش و ارزشیابی توامان با یکدیگر به اتمام می‌رسند.

وی افزود: اولویت سلامت دانش آموزان است. در کنار آموزش حضوری در این روزها، آموزش در پیام رسانهای رسمی و رسانه ملی نیز ادامه دارد.