آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 12329
شنبه - 27 اردیبهشت 1399 - 23:36

چگونگی مقابله با خطرات ناشی از زلزله

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت: کاهش ریسک، افزایش تاب آوری و مقاوم‌سازی از راهکارهایی است که خطرات ناشی از زلزله را کاهش می دهد.

چگونگی مقابله با خطرات ناشی از زلزله

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی کاهش ریسک، افزایش تاب آوری، مقاوم‌سازی، ساخت و ساز بهینه و کنترل شده و رعایت جدی مقررات  را جزو راهکارهایی دانست که می‌تواند خطرات ناشی از زلزله را کاهش دهد.

علی بیت‌اللهی درباره انتقال پایتخت به دلیل ریسک بالای زلزله گفت:‌ با این موضوع مخالف هستم چراکه اساسا با انتقال پایتخت این همه ساختمان و جمعیت منتقل نخواهد شد و آن‌ها همیشه در معرض خطر باقی می‌مانند. پس به نظرم راهکارهایی که گفته شد، مناسب‌تر هستند.

بیـت‌اللهی در یک برنامه رادیویی اظهار داشت : برای کاهش خطرات و صدمات زلزله یکی از روش‌ها این است که از خطر و از جوار گسل ها دور شویم اما موضوع این است که با دور شدن از یک گسل به گسلی دیگر نزدیک می‌شویم.

وجود گسل‌های فراوان که طول آن‌ها بر اثر آخرین اطلاعات به بیش از ۴۰ هزار کیلومتر در سرتاسر کشور می‌رسد و معادل محیط کره زمین است،  نشان می‌دهد اگر از یک گسل دور شویم به یک گسل دیگر نزدیک می‌شویم. با انتقال پایتخت در مورد تهران یک درصدی از خطر را کم کردیم.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی انتقال پایتخت را با وجود زلزله خیز بودن کشور امری نادرست خواند و گفت: چون در کنار این گسل‌ها آب بیرون می‌زد نیاکان ما اطراف آن اطراق کردند. هرجایی که آب بوده،  آبادانی شده است و شهرها و مراکز جمعیتی ما لاجرم در کنار گسل‌ها هستند.

برای توسعه شهر، زیرساخت‌هایی لازم است و به این شکل نیست که وسط کویر شهر درست کنیم. این محیط باید شرایط طبیعی خوبی داشته باشد تا بتواند گسترش پیدا کند.

وی اظهارکرد: اگر با همین روال ساخت و ساز و سختگیری نکردن مقررات و نظارت و کیفیت مصالح، به فرض پایتخت را به جایی دیگر ببریم و با همین رویه شروع کنیم به ساخت و ساز، در آنجا هم همین مشکل را خواهیم داشت.