خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 12015
پنجشنبه - 18 اردیبهشت 1399 - 02:55

تصویب ۱۵رشته جدید هنرستانی

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از ورود رشته‌های جدید هنرستانی از سال آینده خبر داد.

تصویب ۱۵رشته جدید هنرستانی

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از ورود رشته‌های جدید هنرستانی از سال آینده خبر داد و گفت: ۱۵ رشته جدید به تصویب رسیده و از سال تحصیلی آینده ارائه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سیدمصطفی آذرکیش ، ضمن اعلام این خبر، برخی عناوین رشته‌های جدید را اعلام و اظهار کرد: خدمات گلخانه‌ای، تعمیر ماشین‌های اداری، مهمانداری هواپیما، تعمیر موتور هواپیما، فرآوری گیاهان دارویی، طراحی صفحات وب و تولید محتوای انیمیشن از جمله رشته‌های جدید در چهار زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر هستند که متناسب با نیاز بازار کار طراحی شده و تدریس خواهند شد.

وی افزود: حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی به منظور ایجاد تناسب میان مهارت هنرجویان و نیاز بازار کار، یک امر اجتناب ناپذیر است و لازم است نهادهای تصمیم گیر و دستگاه های ذیربط با در نظر گرفتن مشوق‌های قانونی، انگیزه‌های لازم را در بخش خصوصی ایجاد کنند تا این ارتباط و تعامل میان بخش آموزش و بازار کار افزایش یابد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار را از جمله اهداف هنرستان‌ها دانست و گفت: ترویج و تقویت فرهنگ تولید و کارآفرینی نیز در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود.

آذرکیش ادامه داد: کارآفرینی مؤلفه مهمی در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور است و در اسناد بالادستی چون سندتحول بنیادین نیز بر آن تاکید شده است. برای تحقق تکالیف سندتحول از سال ۱۳۹۰  درس کارآفرینی وارد برنامه درسی ملی شد و دروسی مانند کار و فناوری در پایه ششم، هفتم، هشتم و نهم گنجانده شد و کارآفرینی در دوره متوسطه دوم نیز به عنوان دروس اصلی آموزش داده می شود. توسعه آموزش‌های مهارتی در دستورکار آموزش و پرورش قرار دارد و به منظور افزایش سهم سرمایه انسانی، از طریق آموزش مهارت، خلاقیت و کارآفرینی تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه محیط، فرصت کارآفرینانه و فرد کارآفرین سه مولفه مهم در مقوله فرهنگ کارآفرینی هستند، گفت: نقش ملعمان در ارتقای این فرهنگ را نمی‌توان نادیده گرفت. آنها می‌توانند در قالب فرآیندهای یاددهی و یادگیری، فرهنگ کارآفرینی را نهادینه کنند.