خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 11825
شنبه - 13 اردیبهشت 1399 - 14:02

تعلل دولت در ایجاد زیرساخت های آموزش الکترونیک

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، به اشاره به قانون برنامه ششم در ایجاد زیرساختهای آموزش الکترونیک اظهار داشت: چرا دولت تعلل کرده است؟

تعلل دولت در ایجاد زیرساخت های آموزش الکترونیک

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، به اشاره به قانون برنامه ششم در ایجاد زیرساختهای آموزش الکترونیک اظهار داشت: چرا دولت تعلل کرده است؟

به گزارش مهر، حمیدرضا حاجی بابایی، با انتشار نامه‌ای سرگشاده به مناسبت روز معلم و هفته گرامیداشت مقام معلم، نوشت: از دولت محترم جای سوال دارد، چرا با وجود، تاکید و تصریح سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب، سند تحول بنیادین، قانون مستحکم برنامه ششم در ایجاد زیرساخت‌های آموزش‌های الکترونیک تعلل شده است.

در متن این بیانیه آمده است: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد پویا و مولد سرمایه‌های اجتماعی زمینه ساز توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است، و تعالی و امنیت جوامع به جایگاه تعلیم و تربیت آن جامعه وابسته است.

در این نوع نگرش آموزش و پرورش باید جایگاهی فراتر از همه دستگاه‌ها داشته باشد و معلم به عنوان مهم‌ترین رکن آن، به والاترین پایگاه اجتماعی دست یازد و هزینه کردن برای معلم سرمایه گذاری انگاشته شود، اگر معلم را بفهمیم و بفهمند، آن روز است که، زندگی معلم گلستان می‌شود و حاصل این گلستان زیبا و پویا، نیروی انسانی خود باور، توانمند، با بصیرت، آگاه و معطر به شمیم تعهد و تخصص خواهد بود، که در سایه این منابع عظیم و ارزشمند، امنیت و استقلال و اعتلای کشور تضمین می‌شود، در این نوع نگرش معلمان نه زیاد هستند و نه زیادی زیرا به همان نسبت در تولید سرمایه و سلامت اجتماعی ایفای نقش دارند.

با بزرگداشت مقام شهید مطهری و تبریک فرارسیدن روز و هفته بزرگداشت مقام معلم، به فرهنگیان و پیشکسوتان و بازنشستگان، فرصت را مغتنم شمرده، از معلمان و فرهنگیان عزیز که با وجود بحران جهانی شیوع بیماری کرونا، گرچه با تعطیلی مدارس وقفه‌ای طولانی در حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس ایجاد شد، بازهم با دغدغه‌های مقدس معلمان، آموزش و پرورش دانش آموزان کشور را تعطیل نکردند، تا آنجا که مقدور بود، نوای جانبخش دانایی را با کمترین و ساده‌ترین امکانات موجود، به صورت آموزش‌های مجازی و دیجیتالی بربال امواج در گوش دانش آموزان زمزمه کردند و آنجا که محدودیت‌های تجهیزات و زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری وجود داشت، معلمان، سوار بربال تعهد و عشق و ایثار با تحمل سختی‌ها و پذیرش خطرات به کار تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان محروم پرداختند.

تجربه حاصل در بحران جهانی شیوع بیماری کرونا، حامل نکات قابل تأملی است، در این ایام همانگونه که جایگاه کادر سلامت در جامعه ارتقا یافت، جایگاه فرهنگیان نیز در جامعه والاتر شد، که جهاد معلم ستودن نادانسته‌ها و سپردن دانسته‌ها و ایجاد الگوی عشق و ایثار و تعهد برای دانش آموزان است.

اما فرصت حاضر علیرغم همه زیبایی‌ها سختی‌هایی نیز به همراه داشت، با وجود همه تلاش‌های معلمان به لحاظ آماده نبودن زیرساخت‌ها، بسیاری از دانش آموزان و معلمان و والدین برای آموزش‌های مجازی و دیجیتالی به سختی افتادند و تعدادی نیز از این فرصت محروم بودند.

جای سوال از دولت محترم دارد، چرا با وجود، تاکید و تصریح سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، قانون مستحکم برنامه ششم در ایجاد زیرساخت‌های آموزش‌های الکترونیک تعلل شده است؟ برای اجرایی شدن ماده ۶۹، قانون برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر ایجاد زیرساخت‌های آموزش‌های الکترونیک در شهرهای زیر جمعیت ۲۰ هزار نفر، روستاها، حاشیه‌های شهرهای بزرگ که زمانبندی اجرای کامل آن پایان سال دوم برنامه ششم بوده است، چه اقدامی صورت گرفته و چند درصد از این قانون اجرایی شده است؟ دولت برای اجرایی نمودن این قانون چه اقداماتی در وزارت آموزش و پرورش و وزارت فناوری و ارتباطات انجام داده است؟ چند درصد از مشارکت‌های بخش غیردولتی در این حوزه جلب شده است؟ نکند بخش غیر دولتی، در برنامه‌های دولت محترم فقط خصوصی سازی مدارس تلقی و از کنار قوانین مصوب به راحت گذر شده باشد؟ به طور کلی برای اجرای قانون برنامه ششم توسعه در آموزش و پرورش، به ویژه اجرایی نمودن سند تحول بنیادین، با تدوین همه برنامه‌ها بر اساس این سند، اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان که سند و قانون ششم در آن تاکید و تصریح دارد، ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان به عنوان قلب سند تحول چه اقداماتی صورت گرفته است؟

جا دارد، مجلس و دولت با بررسی دقیق میزان تحقق اهداف برنامه‌های مبتنی بر اسناد فرادستی در آموزش و پرورش، به ویژه سند تحول بنیادین، برنامه ششم توسعه کشور و عنایت به فرارسیدن سال‌های پایانی برنامه، و آسیب شناسی، تمهیدات لازم برای اولویت بخشی، پیش بینی اعتبارات و مجوزهای قانونی و جلب مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی با فرا وزارتخانه آموزش و پرورش داشته باشند، تا بتوانیم شاهد تحقق منویات و انتظارات مقام معظم رهبری و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و پایگاه علمی و معیشتی معلمان به اساتید و فناوران که در سند تحول بنیادین، نقشه جامع علمی کشور، پیش بینی شده است دست یابیم و آموزش و پرورش را به عنوان مهم‌ترین اولویت کشور در ایجاد زیرساخت‌های توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی ایران یاری کنیم.

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، سعادت و سلامت و سربلندی برای فرهنگیان عزیز شاغل و پیشکسوت و بازنشستگان، اساتید دانشگاه و بزرگداشت مقام معلمان شهید، از تعهد و دغدغه مندی و همت معلمان برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در اقصی نقاط کشور تقدیر و تشکر می‌کنم و از خداوند سبحان مسالت می‌نمایم، همه ما را در مسیر اعتلای نظام تعلیم و تربیت، در تراز جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش یاری کند.