خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 11666
پنجشنبه - 11 اردیبهشت 1399 - 14:24

تحقیق درباره ارتباط فشار خون بالا و بیماری کرونا

همزمان با ادامه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، محققان به دنبال ارتباط فشار خون بالا و داروهای درمانی آن با این بیماری هستند.

تحقیق درباره ارتباط فشار خون بالا و بیماری کرونا

همزمان با ادامه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، محققان به دنبال ارتباط فشار خون بالا و داروهای درمانی آن با این بیماری هستند.

به گزارش ایسکانیوز، تا به امروز ویروس کرونا به تمام قاره های زمین به غیر از قطب جنوب رسیده و بیماری ناشی از آن کووید-۱۹منجر به کشته شدن هزاران نفر شده است. طی هفته های گذشته، کارشناسان پزشکی صدها مقاله را منتشر کرده اند که جنبه های بیماری را بررسی می کند.

نویسندگان مطالعه جدید اعلام کردند که به طور کلی هیچ مدرک محکمی مبنی بر اینکه فشار خون بالا یا داروهای فشار خون باعث افزایش خطر ابتلا به کووید-۱۹ می شود، وجود ندارد.

به طور مشابه شواهد فعلی نشان نمی دهد که فرد مبتلا به فشار خون بالا دارای علائم بدتری از کووید-۱۹ باشد.

مطالعات نشان داده است که برخی شرایط خاص با افزایش خطر ویروس کرونا و علائم شدیدتر کووید-۱۹ همراه است.

به عنوان مثال ، مطالعه ای بر ۴۱ بیمار در ووهان چین نشان داد که ۳۲درصد آن ها دارای شرایط بهداشتی مانند دیابت ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی بودند.

مطالعه دیگری که در JAMA Internal Medicine منتشر شد نشان می دهد که از ۲۰۱ فرد مبتلا به کووید-۱۹ تعداد ۸۴ نفر مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) بودند و از آن ها ۲۷.۴ درصد فشار خون بالا داشتند.

با این حال، این ارتباطات بین فشار خون بالا و کووید-۱۹ لزوماً علت نیست. همانطور که نویسندگان تفسیر اخیر توضیح می دهند: فشار خون بالا در افراد مسن بسیار شایع است و به نظر می رسد افراد مسن در معرض خطر آلوده شدن به ویروس SARS-CoV-2 و بروز اشکال و عوارض شدید کووید-۱۹ هستند.

برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، پزشکان گاهی اوقات مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) تجویز می کنند. این داروها متعلق به گروهی از داروهای موسوم به سیستم رنین-آنژیوتانسین (RAAS) است.

دانشمندان نشان داده اند که SARS-CoV-2 به گیرنده های ACE2 متصل می شود تا ورود آن به سلول های ریه را تسهیل کند. شواهدی وجود دارد که مهار کننده های ACE و ARB ها تعداد گیرنده های ACE2 را افزایش می دهند. همانطور که نویسندگان توضیح می دهند، این از لحاظ تئوریکی می تواند اتصال SARS-CoV-2 به ریه و اثرات پاتوفیزیولوژیکی آن را افزایش داده و منجر به آسیب بیشتر ریه شود. به عبارت دیگر، اگر این داروها تعداد نقاط ورود به ویروس را افزایش دهند، ممکن است باعث علائم شدیدتری شود.

با این حال، برخلاف این نظریه برخی تحقیقات نشان می دهد که ACE2 می تواند در برابر آسیب شدید ریه محافظت کند. در همین راستا، نویسندگان تفسیر اخیر توضیح می دهند که به دلیل تعامل با RAAS ، مهار کننده های ACE و ARB ممکن است در کاهش التهاب به صورت سیستماتیک و به ویژه در ریه، قلب و کلیه نقش داشته باشند.

در صورت بروز این موارد داروها از پتانسیل ابتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد و آسیب حاد کلیه در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بکاهند. در حقیقت برخی محققان ARB را به عنوان یک درمان بالقوه برای کووید-۱۹ پیشنهاد داده اند. با این حال، تا امروز محققان این رویکردها را در افراد آزمایش نکرده اند.