خبر » نبض جامعه
کد خبر : 11663
دوشنبه - 8 اردیبهشت 1399 - 13:06

۲۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد در سال ۹۹ خبر داد.

۲۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از ایجاد ۱۷۵ هزار ۹۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان این نهاد در سال ۹۸ خبر داد و گفت: سال گذشته ۴۱ درصد اشتغال کشور در کمیته امداد ایجاد شد.

به گزارش گروه رفاه و خدمات اجتماعی آوای جامعه، حجت‌الله عبدالملکی با بیان اینکه در سال ۹۸ در مجموع حدود ۴۳۰ هزار شغل در کشور ایجاد شد، افزود: کمیته امداد با راه‌اندازی ۱۷۵ هزار و ۹۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان و نیازمندان، حدود ۴۱ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه کمیته امداد از سال ۱۳۹۰ تا ۹۶ به طور متوسط ۲۰ درصد اشتغال کشور را ایجاد کرده است، اضافه کرد: این رقم در سال ۹۷ به ۳۰ درصد رسید و براساس اطلاعات سامانه کار و رصد، کمیته امداد با راه‌اندازی ۴۱ درصد اشتغال کشور در سال ۹۸ موفق به ثبت یک رکورد جدید در کشور شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با تقدیر از شبکه بانکی کشور برای ارائه تسهیلات مصوب به طرح‌های اشتغال مددجویان گفت: در سال ۹۸ حدود ۴۷۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های اشتغال مددجویان و نیازمندان پرداخت شد که از این میزان ۲۸۵۳ میلیارد تومان در چارچوب تبصره ۱۶ از محل تکالیف شبکه بانکی، حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان از طریق قانون اشتغال روستائیان و عشایر، ۳۵۰ میلیارد تومان از صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت و ۲۱۱ میلیارد تومان از دیگر منابع تامین شده است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه کل تسهیلات برای اشتغال مددجویان در سال ۹۸ حدود ۵۸۰۰ میلیارد تومان مصوب شده بود، افزود: از این مبلغ، ۸۷ درصد به مددجویان تخصیص یافت و ۱۰۹۰ میلیارد دیگر با وجود تکمیل و ارسال پرونده طرح‌های اشتغال به بانک‌ها، به دلایل مختلف موفق به دریافت تسهیلات نشدند که اگر این مهم به انجام می‌رسید، اشتغال مددجویان در سال ۹۸ به ۲۰۰ هزار فرصت شغلی می‌رسید.

وی گفت: سال گذشته ۲۳۰ هزار فقره مشاوره شغلی و ۱۵۱ هزار فقره آموزش کسب و کار به مددجویان ارائه شد که در نتیجه این اقدامات، طرح‌های اشتغال مددجویان به پایداری خوبی رسیده و در اثر نظارت مستمر، انحراف از طرح مصوب و تسهیلات بسیار ناچیز است.

برنامه‌ریزی برای ۲۰۰ هزار فرصت شغلی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از برنامه‌ریزی برای ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در سال جدید خبر داد و خاطرنشان کرد: به همین منظور ۶۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پیش‌بینی شده که ۴۹۰۰ میلیارد آن از محل تبصره ۱۶ و شبکه بانکی، ۶۰۰ میلیارد تومان از قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایر و ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی امداد اختصاص خواهد یافت.

عبدالملکی به عملکرد طرح‌های اشتغال مددجویان پرداخت و گفت: مددجویان کمیته امداد در سال گذشته ۲۷۰ هزار راس دام بزرگ شامل گاو و گوساله و ۵,۵ میلیون راس دام کوچک شامل گوسفند و بز پرورش دادند که نقش بسیار زیادی در تامین پروتئین و گوشت قرمز مورد نیاز کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: در همین سال حدود هزار طرح پرورش ماهیان گرم‌آبی و سردآبی و ۸۵۰ طرح قایق صیادیتوسط مدججویان امداد اجرا شد که سهم در خور توجهی از تولید گوشت سفید کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد تاکید کرد: مددجویان این نهاد در سال ۹۸ بیش از ۱۳۰ هزار متر مربع فرش تولید کردند و ۴۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی را زیر کشت بردند.

تولید ۱۰ درصد ماسک کشور 

عبدالملکی به تغییر کاربری طرح‌های اشتغال مددجویان در شرایط ویروس کرونا به منظور حمایت از نظام بهداشت و درمان کشور پرداخت و گفت: مددجویان این نهاد با تغییر کابری تعدادی از طرح‌های اشتغال خود در حال حاضر روزانه حدود ۷۰۰ هزار عدد ماسک بهداشتی تولید می‌کنند که این رقم بیش از ۱۰ درصد تولید ماسک کشور است.

وی افزود: همچنین روزانه ۵۰ هزار جفت دستکش بهداشتی و لباس بیمارستانی و اقلام ضدعفونی کننده توسط مددجویان تولید و در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه در صورت اشباع نیاز داخلی، محصولات بهداشتی مددجویان به خارج کشور صادر خواهد شد، تاکید کرد: تاکنون ۲۵ میلیون عدد ماسک و اقلام بهداشتی توسط طرح‌های اشتغال مددجویان تولید شده است.

عبدالملکی به آسیب‌‌های شیوع کرونا بر طرح‌های اشتغال و کسب و کار مددجویان اشاره کرد و افزود: ۷۰۰ هزار طرح شغلی مددجویان به طور مستمر در حال پایش است و در صورت بروز خسارت به این طرح‌ها، با ارائه تسهیلات تکمیلی، پرداخت بلاعوض و استمهال وام‌های اشتغال صندوق امداد ولایت، از طریق هیات‌هایی که در استان‌ها تشکیل شده، از این طرح‌ها حمایت می‌کنیم.

وی درباره صندوق ضمانت وام اشتغال مددجویان نیز گفت: این صندوق در بهمن‌ماه ۹۸ تشکیل شد و در ماه پایانی سال حدود ۱۰۰ مورد ضمانت با ۲ میلیارد تومان اعتبار انجام داد و براساس برنامه‌ریزی انجام شده، امسال ۶۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای وام اشتغال مددجویان با اولویت زنان سرپرست خانوار انجام خواهد شد.