خبر » نبض جامعه
کد خبر : 11485
پنجشنبه - 4 اردیبهشت 1399 - 13:28

توجه ویژه به صیانت از زبان فارسی در رادیو

زبان فارسی یکی از دغدغه‌های جدی برنامه‌سازی است و برای صیانت از زبان فارسی اقدامات پیشگیرانه  انجام شده است.

توجه ویژه به صیانت از زبان فارسی در رادیو

معاون صدای رسانه ملی گفت: سال ۹۹ را در شرایطی آغاز کردیم که درگیر مشکلات کرونا بودیم و تمام برنامه های رسانه ملی و رادیو تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت. آنتن رادیو نیز از ابتدای این مشکل تلاش کرد به بهترین وجه اطلاع رسانی کند و امید بیافریند.

به گزارش گروه رسانه آوای جامعه ،حمید شاه آبادی افزود : سالروز تاسیس رادیو برای همه ملت ایران و افرادی که با این رسانه ارتباط برقرار می کنند و اهالی رادیو یک روز قابل توجه است. ما سال گذشته پس از یک وقفه ۶ ساله در این روز سیزدهمین جشنواره رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا را برگزار کردیم.

امسال هم این جشنواره را در دستور کار داشتیم به طوری که استقبال در بخش مرمی ۲,۵ برابر سال گذشته بود و در بخش بین المللی نیز ۳.۵ برابر سال گذشته از ۱۶ کشور مشارکت شد و داوری تمام بخش ها جز بخش بین المللی به پایان رسیده و امور اجرایی تماما انجام شده است ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری جشنواره به تعویق افتاده است.

*۱۶ شبکه سراسری با برنامه های متنوع
شاه آبادی درباره وضعیت فعالیت شبکه های رادیو گفت: امروز در بخش ملی ۱۶ شبکه سراسری با برنامه های گوناگون در خدمت مخاطب است.  با توحه به بروز رسانه های نوین بیم آن می رفت که رادیو نقش خود را از دست بدهد اما با تلاش اهالی رادیو در شرایط خوبی هستیم‌.

وی با اشاره به اینکه توجه به نیازمندیهای گوناگون مخاطب مورد توجه برنامه سازان رادیو قرار گرفته واین مهم در برنامه ها لحاظ شده است، گفت: تغییر ساختاری برنامه ها در سال ۹۸ تدوین شد و همکاران ما در رادیو با تغییر در ساختار و ایجاد مستند روایی و مستندهای رادیویی، تولید مسابقات گوناگون و استفاده از ساختارهای نوین برنامه سازی، ایجاد بانک میان برنامه، تولید قطعات کوتاه، ساختار برنامه های رادیو را تغییر دادند.

معاون صدا اعلام کرد: مدت برنامه های رادیو را کوتاه کردیم و از برنامه های طولانی فاصله گرفتیم و در مسیر برنامه سازی حرفه ای قدم برداشتیم. سال گذشته بیش از ۲۶ برنامه برپایه طنز در دستور کار قرار گرفت و امسال نیز این بخش را توسعه خواهیم داد. همچنین نگاه به شهرستان ها و توسعه برنامه های ملی در دستور کار قرار گرفته است.

*ارتقای کیفی محتوای برنامه ها

حمید شاه آبادی انجام برنامه ریزی های راهبردی پیرامون شعار سال ۹۹”جهش تولید” را مهم ارزیابی کرد و گفت : در خصوص شعار سال دو ماموریت برای رادیو قائل هستیم. ماموریت عمومی رادیو اطلاع رسانی و معرفی کار آفرینان برتر و بازگو کردن همه اقداماتی است که مردم و مسئولان در راستای “جهش تولید” انجام می دهند.

از جمله برنامه های نو آورانه مثل “تابلوی واردات” که از رادیو اقتصاد پخش می شود که در آن مردم از کالاهایی که وارد کشور شده است، مطلع می شوند و هر فردی که توانایی تولید آن کالا را داشته باشد، اعلام می کند و برنامه نیز فرد مورد نظر را معرفی می کند تا جلوی واردات آن محصول گرفته شود و دستگاه های مربوطه مانع از واردات آن محصول شوند

وی ادامه داد: ماموریت تخصصی رادیو درباره شعار سال نیز بدین گونه است که در معاونت صدا ارتقا کیفیت برنامه های رادیویی به صورت جدی مد نظر قرار میگیرد و برای ارتقا کیفیت برنامه های رادیویی از حیث محتوا اقدامات لازم انجام می شود.

در حقیقت تفسیر ما از شعار سال” جهش تولید در رادیو ” خواهد بود. ارتقای کیفی محتوای برنامه های رادیو از رویکردهای درونی رادیو برای تحقق شعار امسال است. در ۴۲ هفته تک تک شبکه ها بر اساس ساختار طراحی شده کیفیت برنامه هایشان مورد سنجش قرار می گیرد.

*زبان فارسی یکی از دغدغه‌ها برنامه‌سازی 
حمید شاه آبادی با اشاره به اینکه در حال حاضر به شهرستان‌های کشور در برنامه‌های رادیو بیشتر توجه شده است، تصریح کرد: زبان فارسی یکی از دغدغه‌های جدی برنامه‌سازی است و برای صیانت از زبان فارسی اقدامات پیشگیرانه  انجام شده است ،  در گام دوم این اقدامات به دنبال این هستیم که میهمانان و کارشناسان در رادیو  از زبانی غیر از فارسی استفاده نکند و این روزها به سطح قابل قبولی در ارتباط با گویندگان رسیده ایم.
وی افزود: تمامی بندهای بیانیه گام دوم انقلاب به شکل ظریف در دستور کار قرار گرفته است و در برنامه های رادیو به آن پرداخته می شود.

*حمایت از پیشکسوتان رادیو در سال ۹۹
شاه آبادی درباره حمایت از پیشکسوتان رادیو و برنامه های معاونت صدا اظهار کرد: برای جشنواره امسال شخصی را مسئول و تیمی را ایجاد کردیم که مشخص کنند پیشکسوتان رادیو باید چه ویژگی داشته باشند. ضوابط پیشکسوت بودن در سال ۹۹ در رادیو احصا، تصویب و ابلاغ می‌شود تا حمایت‌های مادی و معنوی صورت بگیرد.

معاون صدا درباره حوزه چند صدایی و تعامل با سازمان ها و ارگان ها گفت: ما تلاش کردیم از یک سوی انتطارات مردم را برآورده کنیم تا جایی که مردم رادیو را رسانه خود بدانند. از سوی دیگر نگاه های متفاوتی وجود داشت و تلاش می کنیم آن را برطرف کنیم.  دولت به نحو تام و تمام از همه ظرفیت های رسانه استفاده می کند و ما همیشه دنبال دولتمردان بوده ایم تا از ظرفیت‌های رادیو استفاده کنند.

درباره تعامل با سازمان ها نیز اقدامات خوبی انجام شده است تا جایی که ما گفته‌ایم می‌توانیم نشست مطبوعاتی را به صورت زنده در شبکه رادیویی را برگزار کنیم و آن‌ها هم استقبال کرده‌اند.

وی درباره وضعیت موزه رادیو اظهار داشت : دو طبقه ساختمان جنوبی میدان ارگ از سوی میراث فرهنگی به عنوان موزه رادیو شناخته شده است و این مجموعه قطعا موزه رادیو است اما سرعت کمی در راه اندازی وجود دارد.مجموعه ارگ به عنوان یک مجموعه در اختیار صداوسیما ظرفیت خوبی دارد که به محل بازدید عموم و برگزاری برنامه ها تبدیل شود ولی حجم زیادی از محیط احتیاج به بازسازی فنی دارد که در حال پیگیری است.

*پخش نمایش های رادیویی در ایام ماه رمضان
وی درباره برنامه های رادیو در ماه رمضان خاطر نشان کرد: هر شبکه متناسب با مخاطب نمایش های رادیویی مختلفی را برای این ایام پخش می کند. امسال نمایش های رادیویی بر اساس نیاز شبکه ها و محتوای آن هاست و زمان بندی آن بر اساس ظرفیت شبکه ها است. رادیو قرآن نیز بانک میان برنامه خود را در روزهای دیگر افتتاح می کند. یک بانک زیر ۱۰ دقیقه از برنامه های معارفی و قرآنی به صورت گلچین تهیه شده است تا در بین برنامه ها پخش شود .

معاون صدا افزود: همچنین در این زمینه رادیو تلاوت جدول بندی و کنداکتور خود را به صورت کامل تغییر داده است. برنامه های صبحگاهی توجه ویژه ای به این حال و هوای ماه رمضان دارد. باتوجه به آمادگی شبکه ها برای تولیدات متنوع و متناسب با ماه رمضان از یک سو توجه ما به اماکن مقدسه است و از سوی دیگر به برنامه های طنز، مسابقه و نمایشی.

*ادامه دار بودن روند برنامه های آموزشی 
حمید شاه آبادی درباره آموزش محور شدن رادیو همگام با شبکه آموزش بیان کرد: سبک زندگی با کرونا به ما مواردی را آموزش داد که اگر تدبیر داشته باشیم باید از آن ها استفاده کنیم. همزمان با راه اندازی مدرسه تلویزیونی ، سه شبکه رادیویی از جمله رادیو قرآن، فرهنگ و جوان در زمینه آموزش شروع به کار کردند که این امر همچنان ادامه دارد و ما به این فکر می کنیم چگونه می توانیم پس از کرونا این روند را ادامه دهیم و در این باره با دو مرکز وارد گفتگو شدیم تا در فضای مجازی بتوانیم برنامه های آموزشی داشته باشیم.