خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 11217
یکشنبه - 31 فروردین 1399 - 15:15

دسترسی نداشتن ۴۰ درصد دانش‌آموزان سیستانی به اینترنت

حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از دانش‌آموزان به اینترنت دسترسی ندارند و از همان روزهای اول شیوع کرونا، بسته‌های آموزشی به صورت سی دی و مکتوب آماده شد.

دسترسی نداشتن ۴۰ درصد دانش‌آموزان سیستانی به اینترنت

مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفت: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از دانش‌آموزان ما به اینترنت دسترسی ندارند و از همان روزهای اول شیوع کرونا سعی کردیم، بسته‌های آموزشی که به صورت سی دی و مکتوب آماده شده را تا توسط راهبران آموزشی به دست آنها برسانیم.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا رخشانی، درباره اینکه با توجه به دسترسی نداشتن برخی از دانش آموزان مناطق محروم این استان به اینترنت، امکان استفاده از اپلیکیشن شاد چطور فراهم می‌شود؟ گفت: با توجه به شرایط و زیرساخت‌هایی که استان سیستان و بلوچستان دارد، شاید نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد از دانش آموزان ما به اینترنت دسترسی ندارند و از همان روزهای اول شیوع کرونا و از چهارم اسفند ماه به بعد سعی کردیم بسته‌های آموزشی که به صورت سی دی و مکتوب آماده شده را توسط راهبران آموزشی به دست دانش آموزان برسانیم.

وی خاطر نشان کرد : درباره اپلیکیشن شاد باید گفت که بیشتر مدارس ما در سطح استان از مهر ماه ارتباط گروه کلاسی و مدرسه ای را در فضای مجازی داشتند و این ارتباط میان مدیران، معلمان، والدین، دانش آموزان وجود داشته و اکنون با وجود اپلیکیشن شاد این وضعیت منظم‌تر شده است. یکی از مزیت‌های اپلیکشن شاد این است که تمام هزینه‌های اینترنت رایگان بوده و این نرم افزار قابلیت گزارش گیری دارد. به عنوان مثال به راحتی می‌توان متوجه شد که در مدرسه امام خمینی منطقه دشتیاری چند دانش آموز در کلاس درس مجازی حضور دارند و یا چند نفر غیبت کرده‌اند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: راهبران آموزشی به صورت حضوری به خانه دانش آموزان رفتند و بسته‌ آموزشی را به آنها تحویل دادند حتی در مواقعی که دانش آموزان نمی‌توانستند از سی دی ها استفاده کنند، راهبران آموزشی با رعایت فاصله اجتماعی سعی کردند بر اساس همان موارد نوشتاری و کتاب‌های دانش آموزان با آنها کار کنند.

رخشانی با اشاره به آموزش درصد زیادی از مطالب درسی تا پیش از عید گفت: از طرف دیگر آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به دلیل گرمسیر بودن سال تحصیلی کوتاه‌تری دارد. اکثر دروس تا آخر اسفند آموزش داده می‌شود و نهایت یک یا دو درس را برای بعد از اسفند می‌گذارند و امتحانات را در اردیبهشت ماه برگزار می‌کنند. به همین خاطر بیشتر مطالب درسی ما، پیش از عید آموزش داده شده بود.

وی افزود: ما از روسای ادارات استان خواسته‌ایم که تمام موارد را به شکل موردی و با جزئیات مشخص کنند تا  بدانیم به کدام یک از دانش آموزان بسته‌های آموزشی مکتوب نرسیده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تلاش‌ می‌شود تا بتوانیم همه دانش آموزان را با آموزش همگام کنیم و آنهایی که به اینترنت دسترسی دارند را به کلاس‌های درس مجازی بیاوریم. امیدواریم این تهدید برای آموزش و پرورش راه ارتقای فرصت آموزشی باشد و حتی در آینده در کنار کلاس درس حقیقی، کلاس درس فضای مجازی را هم داشته باشیم و عدالت آموزشی گسترده‌تر شود.

رخشانی با اشاره به پراکندگی دانش آموزان سیستان و بلوچستان در سطح استان گفت: راهبران آموزشی بزرگترین اهرم ما هستند تا بدانیم دانش آموزان، مباحث آموزشی و درسی را دنبال می‌کنند یا خیر. مدارس روستایی بین ۵ نفر تا نهایت ۱۵ دانش آموز دارد و تعداد کلی این دانش آموزان بسیار کم است اما پراکندگی زیادی دارند. ما برای هر محدوده یک راهبر آموزشی داریم که ۱۰ تا ۱۵ مدرسه روستایی را تحت پوشش دارد و در طول سال تحصیلی مرتب به آنجا می‌رود.

وی افزود : در برخی از روستاها از معلم و مدیر همان منطقه به کار گرفته می‌شود تا دسترسی‌ها راحت‌تر باشد. در مناطقی که معلم آنها از شهر و روستاهای اطراف می‌رود، کار برای ما دشوارتر است و تا حدی در این زمینه مشکل داریم. هزینه‌هایی که به معلم و راهبر آموزشی از نظر سوخت و استهلاک وسیله نقلیه تحمیل می‌شود، زیاد است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برخی راهبران آموزشی کارهای تاسیساتی مدرسه را هم انجام می‌دهند، گفت: اغلب این راهبران در صندوق عقب ماشین تمام ابزار تاسیساتی مثل لوله کشی و برق کشی را به همراه دارند زیرا امکان دارد زمانی که به روستاها می‌روند اگر کلاسی برق نداشت، برق آنجا را وصل کنند و یا اگر لوله کشی‌های آب در آنجا به مشکل خورد آن را برطرف ‌کنند. راهبران آموزشی ما علاوه بر آموزش این کارها را هم انجام می‌دهند. برخی از راهبران آموزشی کارهایی را می‌کنند که فکرش را هم نمی‌کنید.