خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 11213
یکشنبه - 31 فروردین 1399 - 15:53

راهکارهای تربیت کودک شاد

اجازه دهید کودک تان احساس شکست را تجربه کند چرا که تا شکست نخورد تجربه کسب نخواهد کرد.

راهکارهای تربیت کودک شاد

یک روانشناس ومشاور،درباره چگونگی داشتن کودک شاد و راهکار برای تربیت این کودکان، توضیحاتی داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سمانه بهزادپور ، درباره چگونگی داشتن کودک شاد و راهکار برای تربیت این کودکان، اظهار کرد: برای داشتن کودک شاد باید به چند نکته توجه کنیم تا کودکان ما احساس ارزشمندی نسبت به خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این روز‌ها که والدین باید به آن توجه کنند آن است که حتماً باید یک زمان مشخص برای بازی با کودکان اختصاص دهیم، بیان کرد: زمان بازی کودکان با پدر و مادرشان یکی از بهترین لحظه‌ها برای آنهاست که در بهبود رابطه والد فرزندی تاثیر گذار است و کودکان این فکر را می‌کنند که برای پدر و مادرشان دوست داشتنی هستند.

این روانشناس گفت: یک نکته دیگر برای تربیت کودک شاد آن است که ما تلاش‌های فرزندمان را برای موفقیت تحسین کنیم چرا که این کار باعث افزایش احساس ارزشمندی و عزت نفس در کودک می‌شود و نتیجه کار نباید برای والدین مهم باشد همچنین نباید کودکان را با سایر کودکان دیگر مقایسه کنیم. نمره نهایی نباید برای والدین مهم باشد آنچه که باید برای ایشان دارای اهمیت باشد میزان تلاش کودک برای دستیابی به نمره خوب است.

بهزادپور با اشاره به اینکه والدین باید بدانند که لازم نیست در تمام کار‌های فرزندشان دخالت کنند، تصریح کرد: دخالت در امور کودک باعث می‌شود فرزندمان نتوانند با چالش‌های مختلف در زندگی اش مواجه شود را حل کند و از عهده مسئولیت هایش بربیاد، پس اجازه دهید کودکان آزادانه عمل کنند چرا که این کار باعث می‌شود احساس مسئولیت کرده و سبب شاد بودن شان می شود.

وی افزود : اجازه دهید کودک تان احساس شکست را تجربه کند چرا که تا شکست نخورد تجربه کسب نخواهد کرد پس از همان کودکی باید به کودکمان نشان دهیم که شکست خوردن ایرادی ندارد بلکه یک دری به سمت موفقیت است، اما والدین باید به این نکته توجه کنند که زمانی که کودکشان در انجام کاری با شکست مواجه شد با او همدلی کنند و فرصت تجربه دوباره را دهند.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه دوست داشتن بدون قید و شرط فرزندان یکی دیگر از راه‌ها برای تربیت کودک شاد است، تصریح کرد: به عنوان مثال نباید به کودک بگویید اگر دختر یا پسر خوبی باشی من دوستت دارم یا اگر دختر یا پسر ساکتی باشی من دوستت دارم و این اگر… اگر‌ها کار اشتباهی است کودکان باید بفهمند که ما در هر شرایطی آنها را دوست داریم و آنچه که برای ما پذیرفتنی نیست رفتار اشتباهش است نه خودش.

بهزادپور خاطرنشان کرد: رعایت این چند نکته کوتاه احساس ارزشمندی و عزت نفس را به فرزندمان القا می‌کند و کودکانی که احساس ارزشمندی و خودکارآمدی بالایی دارند کودکانی شاد هستند.