خبر » نبض جامعه
کد خبر : 11185
شنبه - 30 فروردین 1399 - 17:17

تداوم ضبط برنامه «صبح جمعه با شما»

تهیه‌کننده برنامه رادیویی “صبح جمعه با شما” از ادامه ضبط این برنامه در شرایط سخت شیوع بیماری کرونا خبر داد.

تداوم ضبط برنامه «صبح جمعه با شما»

تهیه‌کننده برنامه رادیویی “صبح جمعه با شما” با اشاره به اینکه رادیو همواره رسانه بحران بوده و رسالت خودش را در هر شرایط انجام می‌دهد از ادامه ضبط این برنامه در شرایط سخت شیوع بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش گروه رسانه آوای جامعه، برنامه زنده “صبح عید با شما” ویژه‌برنامه گروه “صبح جمعه با شما” که در ایام نوروز از رادیو ایران پخش می‌شد، تا ۲۰ فروردین روی آنتن رفت و حالا قرار است “صبح جمعه با شما” طبق روال گذشته، جمعه‌ها روی آنتن برود.

ساجد قدوسیان تهیه‌کننده و سردبیر این برنامه درباره وضعیت ضبط این برنامه پس از تعطیلات نوروز، بیان کرد: . ضبط برنامه همچنان ادامه دارد ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا بدون تماشاگر انجام می‌شود.همچنین گروه تولید و بازیگران تقسیم شده اند تا هم‌زمان با هم سر ضبط حضور نداشته باشند و ازدحام ایجاد نشو و در هر ضبط حداکثر ۱۰ نفر حضور دارند . موسیقی برنامه نیز به شکل جداگانه ضبط می‌شود تا مشکلی پیش نیاید.

وی در ادامه درباره ضبط و افزوده شدن آیتم‌های جدید به برنامه نیز گفت: در فصل جدید برنامه رضا بنفشه‌خواه، مهران رجبی و محمد یگانه به جمع ما پیوستند و شخصیت‌های جدیدی به برنامه اضافه خواهد شد. ازجمله جناب سرهنگ بنفشه که رضا بنفشه‌خواه ایفاگر این نقش خواهد بود.

وی یک سرهنگ بازنشسته است که علیرغم اخلاق نظامی که دارد، اما نکته‌سنج و شوخ‌طبع است و نقشی است که به خود  بنفشه‌خواه نیز نزدیک است. رجبی در ایام عید همراه ما بودند، اما از آنجایی که ضبط برنامه همراه شده است با ضبط سریالی که او در آن به ایفای نقش می‌پردازد و هماهنگی و برنامه‌ریزی برای حضور هم‌زمان در هردو کار مشکل بود،  دست نگه داشته‌ایم تا فرصت مناسبی به وجود آید. محمد یگانه نیز در ایام عید ما را همراهی کرد، اما در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا در جمع ما حضور ندارد. خانم حجت و آقای صباغی که عضو ثابت گروه بودند نیز در ایام نوروز همراه ما نبودند و این شرایط در روزگار فعلی طبیعی است و امیدوارم هرچه زودتر شرایط عادی شود و ما بتوانیم با همراهی همه دوستان برنامه را تولید کنیم.

این تهیه‌کننده رادیو درباره روند شکل‌گیری شخصیت‌ها توضیح داد: به طور معمول روند طراحی کردن نقش برای دوستان به این شکل است که من به همراه بازیگر و نویسندگان، نقش را بر اساس توانایی‌های موجود خود بازیگر طراحی می‌کنیم. برای این شخصیت‌ها نیز اتودهایی زده‌ایم، اما هنوز شناسنامه ندارند و کامل نشده‌اند.

قدوسیان همچنین به استقبال خوب مردم از برنامه در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: برنامه امسال حتی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر مورد استقبال واقع شد و مخاطبان ما را تا ۲۰ فروردین همراهی کردند. به‌گونه‌ای که درخواست داشتیم که جمعه‌ها نیز برنامه به شکل زنده به روی آنتن برود که این کار در شرایط فعلی بسیار سخت است. با توجه به این که به دلیل افزایش رسانه‌ها عمدتاً رادیو رسانه داخل ماشین شده است، امیدوار بودم مردم در خانه رادیو را بشنوند و خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و اکثر افرادی که با ما تماس داشتند در خانه‌هایشان مخاطب ما بودند و در قرنطینه ما را همراهی کردند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که “صبح جمعه با شما” به دلیل نقدهایی که در قالب طنز بیان می‌کرد سالیان سال مورد توجه مخاطبان واقع شده است، آیا همچنان این روند ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: علت ماندگاری برنامه ما بحث نقد آن است و یکی از دلایلی که مخاطبان نیز از این برنامه استقبال کردند همین است. ضمن این که اگر طنز، نقد به همراه نداشته باشد طنز نیست. برنامه ما درواقع یک کمدی انتقادی است و این در موسیقی، نمایش و آیتم‌های برنامه دیده می‌شود.

بخش عمده برنامه برگرفته از اخبار روز اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که دستمایه نمایش شده است و حرف دل مردم را از این طریق می‌زنیم. بیش از ۷۰ درصد برنامه به لحاظ سوژه‌یابی از پیامک‌هایی که خود مردم برای ما می‌فرستند استخراج شده است. رسالت ما ابتدا رساندن صدای مخاطب به گوش مسئولین و سپس خنده به لب مخاطبان آوردن است.

سردبیر برنامه “صبح جمعه با شما” در ادامه درباره تجربه جدیدی که در فضای تولید با توجه به شیوع کرونا پشت سر گذاشتند، نیز بیان کرد: تجربه عجیب و سختی بود. امیدوارم که پس از اتمام کرونا دیگر تکرار نشود.

ما چنین تجربه‌ای تاکنون نداشتیم و در ابتدای راه برایمان سخت بود به‌طور مثال ما تا بعدازظهر روز ۲۷ اسفند در حالی که یک روز به روی آنتن رفتن برنامه زمان داشتیم هنوز نمی‌دانستیم کدام بازیگران باید حضور داشته باشند و دچار مشکل بودیم و استرس و دلهره زیادی وجود داشت. این دلهره‌ها باعث شد تا روزهای بحرانی و متفاوتی را تجربه کنیم. اما به هر حال  تلاش می‌کنیم نکات بهداشتی را رعایت کنیم، در ایام نوروز سعی کردیم از تعداد نفرات کمتری استفاده کنیم و خودم تقریباً بیشتر کارها را بر عهده گرفتم تا اتفاقی برای هیچ‌یک از همکاران نیفتد.

وی گفت: تجربه‌ای نو بود که دوست ندارم تکرار شود و امیدوارم به‌زودی تمام شود چون ضبط، تولید و پخش برنامه‌ای که حداقل با ۵۰ نفر تولید می‌شد و حالا به نصف رسیده و تقسیم افراد در دو بخش زمان‌بر است و در درازمدت روی کیفیت برنامه نیز اثر خواهد گذاشت. به هر حال تجربه عجیبی است، اما رادیو همواره رسانه بحران بوده و رسالت خودش را در این شرایط نشان می‌دهد.