خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 10665
شنبه - 16 فروردین 1399 - 12:57

پاسخ به پرسش های متداول درباره کرونا

مهم‌ترین موضوعات مربوط به ویروس کرونا چیست؟ متداول‌ترین پرسش‌ها درباره این ویروس در این گزارش پاسخ داده شده است.

پاسخ به پرسش های متداول درباره کرونا

این روزها اغلب کشورهای جهان درگیر کرونا ویروس هستند. اما مهم‌ترین موضوعات مربوط به این ویروس چیست؟

به گزارش گروه سلامت آوای جامعه، متداول‌ترین پرسش‌ها در مورد کرونا ویروس به شرح زیر است:

*ویروس کرونا چیست؟

ویروس های کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که می توانند باعث بیمار شدن انسان و حیوانات شوند. می دانیم که در انسان، چندین ویروس کرونا می توانند عفونت های تنفسی از قبیل سرماخوردگی تا بیماری های مهم تر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه ( MERS ) و سندرم شدید تنفسی حاد (SARS) ایجاد کنند. آخرین ویروس کرونایی که کشف شده موجب بیماری کروناویروس ۲۰۱۹   COVID شده است.

*بیماری Covid-19 چیست؟

Covid-19 یک بیماری عفونی است که توسط آخرین خانواده ویروس کرونا کشف شده است. این ویروس و بیماری جدید قبل از شیوع در شهر ووهان ( چین ) در دسامبر ۲۰۱۹ ناشناخته بود.

*علائم بیماری  Covid-19چیست؟

 شایع ترین علائم بیماری Covid-19  تب، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران درد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را تجربه می کنند. این علائم معمولاً خفیف است و  به تدریج ظاهر می‌شود. برخی از افراد اگرچه بیمارند ولی هیچ علامتی ندارند و احساس خوبی دارند. بیشتر (حدود ۸۰٪) افراد  بدون نیاز به درمان خاص درمان می شوند. حدود یک از شش نفر مبتلایان به این بیماری علائم جدی تری مخصوصا تنگی نفس دارند. افراد مسن و افرادی که مشکلات سلامتی دیگری دارند ( فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت ) به احتمال زیاد دارای علائم جدی هستند. هرکسی که تب، سرفه و مشکل تنفسی داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند.

*بیماری Covid-19 چگونه پخش می شود؟

بیماری Covid-19 توسط افراد مبتلا به ویروس منتقل می شود. این بیماری می تواند از طریق شخص به شکل قطرات تنفسی که هنگام سرفه یا عطسه از بینی یا دهان بیرون می آید از فرد به فرد دیگر منتقل شود. این قطرات کوچک را می توان در اشیاء یا سطوح اطراف فرد مورد نظر یافت. اگر این اشیاء یا سطوح را لمس کرده و سپس چشم، بینی یا دهان خود را لمس کنیم، میتوانیم به بیماری  COVID-۱۹مبتلا شویم. بیماری Covid-19 را می توان با استنشاق قطرات شخص بیمار که تازه سرفه کرده یا عطسه کرده است، گرفت. به همین دلیل مهم است که بیش از یک متر از یک شخص بیمار دور بمانید.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حال بررسی تحقیقات در مورد شیوه انتشار بیماری Covid-19است و همچنان گزارش نتایج به روز شده را ارائه می دهد.

*آیا ویروس Covid-19 از طریق هوا قابل انتقال است؟

مطالعات انجام شده نشان می دهد که ویروس  Covid-19در درجه اول از طریق تماس با قطرات تنفسی منتقل می شود و نه از طریق هوا.

*آیا می توانیم  Covid-19  را از کسی که علائم ندارد دریافت کنیم؟

این بیماری بیشتر توسط قطرات تنفسی توسط افرادی که سرفه می کنند، منتشر می‌شود. خطر ابتلا به Covid-19  از کسی که علامتی ندارد بسیار کم است. با این وجود، بسیاری از افراد فقط علائم خفیف دارند. این مورد به ویژه در مراحل اولیه بیماری صادق است. بنابراین می توان بیماری  Covid-19 را به کسی منتقل کرد که مثلاً فقط سرفه خفیف دارد اما بیمار نیست. سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حال بررسی تحقیقات در مورد زمان انتشار این بیماری است و به ارائه نتایج به روز شده ادامه خواهد داد.

*آیا می توانم بیماری  Covid-19  را از طریق تماس با مدفوع شخص بیمار دریافت کنم؟

به نظر می رسد خطر ابتلا به  Covid-19 از تماس با مدفوع فرد آلوده کم است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که ویروس ممکن است در برخی موارد در مدفوع وجود داشته باشد، اما شیوع آن به طور عمده در این مسیر منتقل نمی شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حال بررسی تحقیقات در مورد شیوه انتشار ویروس  Covid-19 است و به زودی نتایج جدید اعلام می کند. با این حال، به دلیل اینکه خطر وجود دارد، دلیل دیگری برای شستن مرتب دست ها، پس از استفاده از توالت و قبل از غذا است.

*چگونه می توانم از خودم محافظت کنم و از شیوع بیماری جلوگیری کنم؟

با آخرین اطلاعات در مورد شیوع بیماری  Covid-19که از وب سایت WHO و مقامات بهداشت عمومی ملی و محلی در دسترس است، به روز باشید.  Covid-19در بسیاری از کشورها رخ داده است و چندین کشور تحت تأثیر شیوع بیماری قرار گرفته اند. در چین و برخی کشورهای دیگر، مقامات موفق شده اند شیوع این شیوع را کند یا متوقف کنند. با این وجود، تکامل اوضاع غیرقابل پیش بینی است و بنابراین باید خود را مرتباً آگاه نگه دارید.

*شما می توانید با استفاده از برخی اقدامات احتیاطی ساده خطر ابتلا به عفونت یا انتشار Covid-19 را کاهش دهید

 دستان خود را به طور مکرر و کامل با محلول هیدروالکلی یا با آب و صابون بشویید. چون شستن دستان خود با محلول هیدروالکلی یا با آب و صابون در صورت وجود ویروس در دستان شما آن را از بین میبرد.

از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند، حداقل یک متر فاصله داشته باشید. چون هنگامی که فرد سرفه یا عطسه می کند، قطرات کوچکی ایجاد می کند که ممکن است ویروس داشته باشد. اگر خیلی نزدیک هستید، اگر فرد سرفه ناقل باشد، می توانید این قطرات و به همین دلیل ویروس مسئول Covid-19 را استنشاق کنید.

از لمس چشم، بینی و دهان خودداری کنید. چون دست ها در تماس با بسیاری از سطوح هستند که ممکن است به ویروس آلوده شوند. اگر چشم، بینی یا دهان را لمس کنید، ویروس می تواند وارد بدن شما شود و شما بیمار شوید.

قوانین بهداشت تنفسی را رعایت کرده و افراد اطراف شما نیز همین کار را انجام دهند. در صورت سرفه یا عطسه، دهان و بینی را با آرنج یا با دستمال بپوشانید و دستمال را بلافاصله پس از آن پرتاب کنید. چون قطرات تنفسی ویروس ها را انتقال می دهد. با رعایت قوانین بهداشت تنفسی، شما از افراد اطراف خود در برابر ویروس هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا  Covid-19 محافظت می کنید.

اگر احساس خوبی ندارید، در خانه بمانید. در صورت بروز تب، سرفه و تنگی نفس، پس از تماس با پزشک خود مشورت کنید. دستورالعمل های مقامات بهداشت محلی را دنبال کنید. مقامات ملی و محلی جدیدترین اطلاعات را در مورد وضعیت منطقه شما در اختیار دارند. در صورت تماس با آنها، پزشک می تواند شما را به سرعت به مناسب ترین مرکز درمانی ارجاع دهد. همچنین از شما محافظت می کند و از شیوع ویروس ها و سایر عوامل عفونی جلوگیری می کند.

آگاه باشید تا دریابید که در کدام شهرها یا مناطق  Covid-19  در مقیاس گسترده پخش شده است. در صورت امکان از مسافرت خودداری کنید، به خصوص اگر سالمند، دیابتی هستید یا به بیماری قلبی یا ریوی مبتلا هستید. چون خطر انتشار Covid-19 در این مناطق بیشتر است.

ترجمه: سینا حیدریت