خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 10617
پنجشنبه - 14 فروردین 1399 - 14:30

راه اندازی سامانه خود ارزیابی وضعیت روانشناختی در بحران کرونا

مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی از راه اندازی سامانه خود ارزیابی وضعیت روانشناختی در بحران ویروس کرونا خبر داد.

راه اندازی سامانه خود ارزیابی وضعیت روانشناختی در بحران کرونا

مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از راه اندازی سامانه خود ارزیابی وضعیت روانشناختی در بحران ویروس کرونا، به منظور غربالگری هوشمند افراد جامعه و پیشگیری از آسیب های روانی-اجتماعی ناشی از این بحران، از سوی این سازمان خبر داد.

به گزارش گروه سلامت آوای جامعه،  بهزاد وحیدنیا گفت: سلامت روان، جزیی از مفهوم سلامت کامل است که در دوران شیوع ویروس کرونا باید توجه ویژه ای  به آن داشت و در شرایط فعلی در کنار پیامد های منفی که ویروس کرونا می تواند ایجاد کند،  آسیب به سلامت روان افراد و به تبع آن کاهش بهزیستی روانی اجتماعی مردم، دور از ذهن نیست. به همین جهت باید از تمام ظرفیت ها برای غربالگری و ارائه خدمات روانشناختی استفاده کرد.

مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی ادامه داد: در همین راستا دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در قالب طرح مشاوره و حمایت های روانی- اجتماعی در بلایای طبیعی و انسان ساخت موسوم به محب با تشکیل کارگروه علمی و فنی، تدوین محتوی و زیرساخت و فن آوری،  سامانه «خود ارزیابی وضعیت روانشناختی» را طراحی کرد که در این فرآیند، خدمات بر اساس سطح بندی و سیستم ارجاع ارائه خواهد شد.

وی افزود: افراد پس از مراجعه به سامانه به نشانی http://corona.behzisti.ir ضمن تکمیل اطلاعات جمعیت شناختی، به سوالات تخصصی پاسخ خواهند داد. در صورتیکه فرد در هر یک از آیتم ها از حد طبیعی عبور کرده باشد، به منظور افزایش دقت در ارزیابی به تناسب نمره، سوالات دیگری را پاسخ خواهد داد. سپس در پایان فرآیند، متناسب با نمره غربالگری، توصیه های روانشناختی ارائه می شود.

وحید نیا قابلیت دیگر سامانه را ارجاع به صدای مشاور  با شماره تماس ۱۴۸۰ سازمان عنوان کرد و گفت: به این صورت افرادی که در گروه امتیازی بالاتر از حد طبیعی قرار می گیرند و تنش شدیدتری را تجربه می کنند، می توانند با ارائه شماره تلفن و کد ملی در سامانه خود ارزیابی روانشناختی،  کد شناسه خدمت دریافت کنند و با صدای مشاور تماس (۱۴۸۰) بگیرند تا از خدمات تخصصی بهره مند شوند و چنانچه بر اساس  تشخیص و مصاحبه مشاوران و روانشناسان صدای مشاور (۱۴۸۰)، به خدمات تخصصی نیاز باشد، به مراکز تخصصی سازمان ارجاع می شوند.

وی افزود: این چرخه تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت. البته لازم به ذکر است تمام فرآیند خدمت به صورت رایگان ارائه می شود.

مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در پایان اظهار امیدواری کرد: با مراجعه مردم به سامانه خود ارزیابی روانشناختی،  ارتقای کیفیت زندگی، کاهش تاثیرات منفی اجتماعی و مدیریت و پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی، اقدامات به موقع و در دسترسی را شاهد باشیم.